Imamo pravo znati kako se troši naš novac: Objavljujemo koliko Vlada RH troši na putovanja

Sanja Despot

Od početka mandata do kraja kolovoza premijer Andrej Plenković bio je na ukupno 72 službena puta, od kojih je 49 bilo u zemlji, a 23 u inozemstvu. Ukupno je za potrebe dnevnica i karata za komercijalne letove za premijera i pratnju na 21 putovanju (uglavnom u inozemstvo) potrošeno nešto više od 58 tisuća kuna, dok su preostala putovanja bez putnih troškova u razdjelu Vlade.

Za troškove smještaja premijera i pratnje na 21 putovanju (pratnja se ovisno od puta kretala od jedne do šest osoba) potrošeno je ukupno nešto više od 177 tisuća kuna.

Prema podacima koji su postali dostupni na portalu Imamo pravo znati zahvaljujući kampanji za proaktivnu objavu troškova službenih putovanja članova Vlade, premijer Plenković je za potrebe svojih puteva potrošio, dakle, 235 tisuća kuna. Spisak ipak ne obuhvaća zadnje odlaske, uključujući trodnevni boravak premijera na Glavnoj skupštini UN-a u rujnu, što je obično vrlo značajna financijska stavka.

Treba, međutim, naglasiti, kako u tu sumu nisu uključeni oni najveći troškovi –  troškovi leta Vladinog zrakoplova kojeg je premijer do kolovoza koristio na 22 putovanja. Uglavnom je Vladinim Challengerom letio u inozemstvo, uz iznimku tri puta u Dubrovnik i dva u Split, od kojih se jedan zbio 18. srpnja, u vrijeme požara oko Splita. Bio je to, inače, za Vladin zrakoplov vrlo intenzivan dan. Tog je dana poletio iz Salzburga, gdje je dan ranije odvezao predsjednicu Kolindu Grabar-Kitarović, da bi u Split prebacio i iz Splita vratio premijera Andreja Plenkovića, pa se potom vratio u Salzburg po predsjednicu i nju dobacio do Splita i nazad u Zagreb (Index.hr).

Koliko je tog dana potrošeno za (zakašnjeli) posjet vrha države požarištima nije poznato, ali cijena je svakako vrtoglava ako se uzme u obzir da čisti sat leta, bez aerodromskih pristojbi, dnevnica za pilote i ostalih troškova košta 2.356 dolara, odnosno 15.000 kuna (prema podacima koje je svojedobno objavilo Ministarstvo vanjskih i europskih poslova)

Miroslav Schlossberg iz Code for Croatia, koji je jedan od pokretača kampanje za proaktivnu objavu troškova službenih putovanja, tumači kako s podacima o troškovima putovanja Vladinim zrakoplovom ne raspolažu pojedina ministarstva, već Direkcija za korištenje službenih zrakoplova, od kojih će se naknadno zatražiti i ti podaci.

Direkciji za korištenje službenih zrakoplova inače za ovu je godinu dodijeljeno u državnom budžetu 13.784.710 kuna, od čega pet milijuna ide na plaće i ostale troškove Direkcije, a ostalo na troškove leta i održavanje zrakoplova. Sredstava su povećana za tri milijuna u odnosu na prošlu godinu.

Plenković obišao Hrvatsku

Iz popisa koji je za potrebe kampanje dala Vlada, vidi se kako je premijer tijekom svoje prve godine mandata iznimno puno putovao po zemlji, naročito kada ga se usporedi s njegovim prethodnicima Zoranom Milanovićem i  Tihomirom Oreškovićem. Uz tek nekoliko iznimaka, bila su to najčešće jednodnevna putovanja, bez troškova smještaja.

Na popisu nema uočljivih nepotrebnih odlazaka u inozemstvo. Kao premijer države članice Europske unije Plenković je do ljeta otišao pet puta u Bruxelles i dva puta na Maltu, zemlju koja je predsjedala Unijom. Na sve te puteve išao je Vladinim zrakoplovom, pa ne raspolažemo točnim podacima koliko se potrošilo za prijevoz, ali moglo bi to biti otprilike oko pola milijuna kuna samo za cijenu leta, bez pripadajućih drugih troškova koji idu uz Vladin zrakoplov. Na troškove smještaja i dnevnica za te destinacije odnosi se gotovo polovica prikazanih troškova – oko 92 tisuća kuna.

Karamarko i Petrov nisu trošili

Plenkovićev prethodnik Tihomir Orešković manje je putovao. Što u punom, što u tehničkom mandatu, Orešković je od siječnja do rujna 2016. bio na ukupno 32 putovanja, od kojih 14 u inozemstvu. Vladin zrakoplov koristio je u čak 16 slučajeva, uglavnom za inozemstvo. U pratnji su mu obično bile dvije do pet osoba.

Ne računajući Vladin zrakoplov, Orešković je ukupno za putne troškove i troškove smještaja potrošio nešto manje od 150 tisuća kuna.

Oreškovićev potpredsjednik Tomislav Karamarko od ožujka do svibnja bio je na 10 putovanja, od kojih je osam bilo u zemlji, a dva u inozemstvu – posjetio je Općinu Ravno i Bleiburg. Nije koristio Vladin zrakoplov. Iz Vlade je navedeno kako nama obračunatih troškova službenih putovanja.

I Božo Petrov je bio skroman. Tijekom mandata potpredsjednika vlade bio je sedam puta na službenom putovanju – sve u zemlji, s izuzetkom jednog puta u Stolac. Nije koristio Vladin zrakoplov, niti je prijavio troškove. Zanimljivo je kako u „punom mandatu“, prije odluke o raspuštanju Sabora nije bio ni na jednom službenom putu. Sva su se odvila u razdoblju od srpnja do listopada i na svima je bio sam, bez pratnje.

Milanović potrošio više

Plenkovićevi i Oreškovićevi troškovi skromniji su od Milanovićevih. Radi usporedbe, uzeli smo podatke iz 2012., prve godine mandata Milanovića. Hrvatska tada još nije bila punopravna članica EU, ali bila je u samom finalu pred ulazak pa je i Milanović kao premijer Vladinim zrakoplovom putovao čak osam puta u Bruxelles i Strasbourg i na to za putne troškove, smještaj i troškove reprezentacije, a ne računajući troškove zrakoplova, potrošio skoro 170 tisuća kuna (gotovo dvostruko više od Plenkovićevih posjeta Bruxellesu).

Milanović je i inače bio rastrošniji. U prvoj godini mandata na ukupno 46 putovanja (22 u zemlji i 24 u inozemstvu) on je s pratnjom – ne računajući 28 korištenja Vladinog zrakoplova – potrošio gotovo 600 tisuća kuna.

Razlog većih troškova dobrim se dijelom krije u tome što je Milanović te godine čak dva puta putovao u Sjedinjene Države. U svibnju 2012. išao je na tri dana na summit NATO-a u Chicagu na što je za karte, dnevnice, smještaj i reprezentaciju potrošeno oko 140 tisuća kuna, a potom je u rujnu boravio šest dana na Glavnoj skupštini UN-a u New Yorku te potom u Pittsburghu, na što je otišlo preko 200 tisuća kuna. Iz Vladinog odgovora vidi se da su oba puta u pratnji bile tri osobe. Podsjetimo da su mediji otkrili da je u Chicago vodio i svog starijeg sina, ali je Milanović ustvrdio da njegove troškove snosi sam.

Troškovi Plenkovićeva trodnevnog puta u New York na Glavnu skupštinu UN-a te svi putevi do pune godišnjice mandata, nisu, podsjetimo, navedeni, ali i bez tog podatka dade se izračunati kako Plenković putuje više i skromnije od Milanovića.

Vlada odgovorila na 73 zahtjeva za objavom podataka

Osim za trojicu premijera, preko kampanje koju su Programiraj za Hrvatsku i GONG u rujnu pokrenuli ne bi li i u Hrvatskoj, kao što je to u brojnim zemljama svijeta, postigli aktivno objavljivanje troškova službenih putovanja, traženi su podaci za svakog ministra ili ministricu iz posljednja tri sastava vlade i to pojedinačno po godinama.

Do 5. studenog iz Vlade je odgovoreno na ukupno 73 zahtjeva, s tim da se u 31 slučaju traži nadopuna podataka. Od ukupno poslanih 89 zahtjeva, za 14 upita odgovor se još čeka. Odbijeni su odgovori u slučaju bivše ministrice i ministra kulture Andreje Zlatar-Violić i Berislava Šipuša jer se protiv njih vodi postupak.

Medved rekorder

Među ministrima za koje su do sada stigli odgovori, prvo mjesto po broju putovanja ne drže – kao što bi se očekivalo – ministri vanjskih poslova, već ministar branitelja Tomo Medved. U devet mjeseci – od listopada 2016.  do srpnja 2017. on je uspio 102 puta otići na službeni put. Osim odlazaka na Bleiburg i u Lourdes te pet putovanja u susjednu BiH, sve su ostalo bila kraća, uglavnom jednodnevna putovanja po zemlji za koje su njemu i najčešće jednoj osobi u pratnji isplaćivane odgovarajuće dnevnice – nakupilo se oko 28 tisuća kuna. S obzirom na troškove drugih ministara, taj se iznos ne čini prevelik, ali stvarno se može konstatirati kako je ministar stalno na terenu.

I njegov prethodnik Predrag Matić puno je putovao, ali je on, za razliku od Medveda, uz Hrvatsku bio zainteresiran i za putove u inozemstvo. Tijekom zadnje godine mandata, 2015., posjetio je tako, s pomoćnikom Bojanom Glavaševićem i još dvije osobe Tursku, pa potom Ameriku. Prema pisanju medija, boravili su u New Yorku gdje su imali sastanke u UN-u, u Bostonu su obišli sveučilišta, a u Washingtonu imali sastanak u Ministarstvu obrane. Iz podataka koje je sada objavila Vlada vidi se da je cijeli aranžman od 23. travnja do 1. svibnja 2015. za prijevoz, putne troškove, smještaj i troškove reprezentacije koštao preko 95 tisuća kuna.

Ministar Matić te je godine ukupno na troškove službenih putovanja, uglavnom na dnevnice, potrošio preko 80 tisuća kuna, a na troškove smještaja nešto preko 64 tisuće, plus spomenutih više od šest tisuća kuna za troškove reprezentacije tijekom puta u Tursku i SAD.

Rastrošni Maras

Mediji su i ranije izvještavali o nekim spornim putovanjima ministara, a uvid u odgovore koje je sada dala Vlada potvrđuje ili čak nadmašuje cifre o kojima se spekuliralo.

Saznali smo tako da je preko 115 tisuća kuna koštalo osmodnevno studijsko putovanje u Ameriku bivšeg ministra poduzetništva i obrta Gordana Marasa s dvije osobe u pratnji od 25. travnja do 3. svibnja 2015. kada su boravili u Washingtonu, Los Angelesu, San Franciscu i Las Vegasu. Odnosno, 81.960 kuna koštao je put i prijevoz, a 33.421 spavanje, da bi kao rezultat tog puta Maras naveo (N1) razgovore s predstavnicima Svjetske banke te razgovore o suradnji s filmskom industrijom, odnosno nastavak snimanja  „Igre prijestolja“ u Hrvatskoj. Predstavnici tadašnje opozicije i mediji napadali su ga za neopravdani trošak (Novi list, Index). Nije Maras ni inače bio štedljiv te godine u kojoj je ukupno otišao na 12 putovanja, od kojih je osam bilo u inozemstvu. Za boravke ministra s pratnjom na ministarskoj konferenciji u Milanu, sastancima u Londonu, Bruxellesu i Luksemburgu, desetodnevnom boravku u Kini (u Kinu je putovao i 2012.) te odlascima na druge destinacije ministar Maras je ukupno u posljednjoj godini mandata za putne troškove i smještaj potrošio skoro 270 tisuća kuna.

Te je godine u Ameriku išao i ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak koji je za put, uz šest osoba u pratnji, potrošio ukupno 170 tisuća kuna  Početkom te godine vodio je i gospodarsko izaslanstvo u Moskvu gdje je, zajedno s pratnjom od osam osoba, na put i smještaj potrošio gotovo 90 tisuća kuna. Ministar Vrdoljak za službena je putovanja 2015. potrošio ukupno više od 390 tisuća kuna. Ministar Vrdoljak bio je u SAD-u i u Rusiji i 2013. Ali uz manju pratnju i troškove. Te je godine ukupno na  službena putovanja potrošio oko 230 tisuća.

Dalić pet puta dizala Vladin zrakoplov

Ministrica Martina Dalić – koja je objedinila funkcije oba spomenuta ministra – u prvoj godini svog mandata bila je 19 puta na službenom putu, uglavnom u inozemstvo. Na putne troškove i smještaj, proizlazi iz prikazanog, potrošila je ukupno  oko 90 tisuća kuna, ali sliku o štedljivosti mijenja podatak da je na putove u Rigu, Kijev, Kuvajt te djelomično u Varšavu, kao i dva puta u Dubrovnik, išla Vladinim zrakoplovom i to bez pratnje koja bi povećala isplativost korištenja zrakoplova. Njeni spomenuti prethodnici nisu koristili Vladin zrakoplov za svoja putovanja.

Najviše potrošio Stier

Po zakonitosti posla, na skupe službene putove u inozemstvo najviše idu ministri vanjskih poslova. Donedavni ministar vanjskih poslova Davor Ivo Stier bio je na 35 puta, od kojih 33 u inozemstvo.

Za osam mjeseci obnašanja dužnosti uspio je samo na putne troškove potrošiti gotovo 900 tisuća, plus dodatnih više od 260 tisuća kuna za svoj i smještaj osoba iz pratnje. Najskuplje nas je tradicionalno koštao Washington, gdje su uz Stiera išle još četiri osobe, što smo za put i smještaj platili zajedno više od 180 tisuća kuna.

Sve su to troškovi bez Vladinog zrakoplova kojeg je koristio u pet navrata. Letio je na Maltu na neformalni sastanak Vijeća za opće poslove, u posjet Sarajevu, na relaciji Varšava – Pula – odnosno na sastanak Višegradske skupine pa potom na sastanak s talijanskim ministrom, te u BiH u pratnji premijera  i u Bruxelles u pratnji predsjednice.

Kovač stvarno poljubio vrata u Washingtonu?

Njegov prethodnik Miro Kovač je za nešto duži mandat bio na ukupno 51 putu, od čega 41 u inozemstvu. Za putne troškove i dnevnice potrošio je nešto preko 600 tisuća kuna, a za smještaj preko 180 tisuća.

Vladin zrakoplov koristio je dva puta za put u Bruxelles na sastanak ministara vanjskih poslova NATO-a  i za konferenciju o Afganistanu u istom gradu, a još je šest puta letio tim zrakoplovom u pratnji tadašnjeg premijera u Bruxelles, Berlin, Svetu Stolicu, Munchen i Varšavu.

U odgovoru Vlade koji se ticao ministra Kovača nisu ispunjeni datumi pojedinih putovanja, tako da je nemoguće sasvim sigurno utvrditi, ali izgleda da su bili točni medijski napisi kako je Kovač jednom prilikom pošao na sastanak s tadašnjim američkim državnim tajnikom Johnom Kerryjem, da bi sastanak bio otkazan u zadnji trenutak. U popisu Kovačevih putovanja navodi se i jedan put u Washington na koji se za karte za Kovača i dvije osobe u pratnji potrošilo 69.362 kune, a da istovremeno nije potrošeno ništa za smještaj. Iz čega bi se dalo zaključiti da je Kovač odletio u SAD, doznao da od sastanka neće biti ništa i vratio se u Hrvatsku. S druge strane, kada je ministar Kovač boravio u New Yorku s pratnjom od tri osobe, uz put od 189.013 kuna, platili smo im i smještaj od 96.327 kuna.

Njihova prethodnica Vesna  Pusić bila je u prvoj godini svog mandata na 49 službenih putovanja. Ukupno je za troškove puta i smještaja potrošila 853.271 kuna ne računajući troškove prijevoza Vladinim zrakoplovom. I u njenom mandatu najskuplji je bio odlazak u New York gdje je zajedno s dvije osobe u pratnji na dnevnice, put i smještaj potrošeno gotovo 144 tisuće kuna.

Pusić je Vladinim zrakoplovom te godine letjela na Brijune na sastanak s glavnim tajnikom UN-a, na konferenciju u Rigu te otvaranje Veleposlanstva u Dohi i ministarski sastanak u Kairu. Zrakoplov je djelomično korišten i za put na Opću skupštinu UN-a, a letjela je i u Tel Aviv u pratnji tadašnjeg predsjednika.

I u njenom mandatu najskuplji je bio odlazak u New York gdje je s dvije osobe u pratnji na dnevnice, put i smještaj potrošeno gotovo 144 tisuće kuna.

Uspješna kampanja Imamo pravo znati

„U kampanji je sudjelovalo 43 osoba, pa bih se usudio reći da je jako uspješna i da je pokazala da građane zanima kamo putuju ministri i koliko novca troše na službena putovanja“, komentira Miroslav Schlossberg, naglašavajući kako je kampanja i dalje otvorena za sve zainteresirane građane.

Ako nam se nakon uvida spomenuti troškovi i čine veliki, naročito s obzirom da su izostali neki znatniji rezultati,  bitno je napomenuti kako ipak postoji neki napredak od vremena mandata Ive Sanadera koji je, pisali su svojedobno mediji, Vladinim zrakoplovom nekoliko puta letio do Beča i natrag da bi – kod krojača isprobao frak za bal.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Želite nas upozoriti na neodgovorno ponašanje političara? Pišite nam na info@faktograf.hr.

Iz kategorije "Analize"