Policajci se naguravali s Pernarom i srušili ga na pod pa poručili da “nije imao primjedbi”

Sanja Despot

Saborski zastupnik Ivan Pernar, zajedno s Ivanom Veliborom Sinčićem, pokušao je u četvrtak prisustvovati deložaciji obitelji Gračanin iz njihove kuće na Črnomeljskom putu 3, ali mu je policija onemogućila pristup.

„Je li moguće da policija može blokirati cestu i da će uhititi saborskog zastupnika“, rekao je uvodno Pernar, a potom je pokušao proći, što mu policija nije dopustila.

„Neka cijeli svijet ovo vidi. Neka cijela Hrvatska vidi što se događa. Pustite me da prolazim ulicom, ja sam saborski zastupnik. Neka cijela Hrvatska vidi ovu politiku HDZ-a“, vikao je Pernar, koji je u naguravanju s policijom u jednom trenutku završio na podu.

„Pogledajte represiju na saborskog zastupnika, pogledajte ovo što se događa. Pogledajte kako izgleda fašizacija društva pod Andrejom Plenkovićem“, vikao je Pernar i sve uredno emitirao na svom Facebooku.

Široke ovlasti policije kad je riječ o blokadi

Ima li pravo policija na taj način zapriječiti prolaz, odnosno bi li se prema saborskim zastupnicima trebala primjenjivati drugačija pravila nego prema „običnim“ građanima pitali smo u MUP-u. Iz Policijske uprave zagrebačke dobili smo odgovor u kojem se pojašnjava: „Policija je privremeno ograničenje slobode kretanja – blokadu, odnosno ograničenje neovlaštenog pristupa mjestu pružanja pomoći provela temeljem odredbi članka 52. Zakona o policijskim poslovima te članku 79. st. 1. i 5., članku 80. st. 1. i članku 81. Pravilnika o načinu postupanja policijskih službenika. Navedene odredbe primjenjuju se na sve osobe bez obzira imaju li bilo koji oblik imuniteta“.

Članak 52. Zakona o policijskim poslovima navodi:

  • Ako postoji opasnost za život ljudi ili imovinu, policijski službenik može povremeno ograničiti pristup, kretanje ili zadržavanje u prostoru ili objektu. Ako drukčije nije propisano zakonom, ograničenje pristupa, kretanja i zadržavanja smije trajati dok postoji opasnost za život ljudi ili imovinu.
  • U slučaju iz stavka 1. ovog članka, policijski službenik će udaljiti osobe i prema okolnostima naložiti uklanjanje stvari iz prostora ili objekta.
  • Kad to dopuste okolnosti policijski službenik će priopćiti razloge provođenja radnji iz stavka 1. i 2. ovog članka.

Članak 79. Pravilnika o načinu postupanja policijskih službenika kao radnje kojima se provodi privremeno ograničenje slobode kretanja spominje i blokadu. Pravilnik nadalje navodi kako plan privremenog ograničenja slobode kretanja na određenom prostoru ili objektu donosi načelnik uprave u Ravnateljstvu policije, načelnik policijske uprave ili osoba koju on za to ovlasti.

Članak 81. navodi: Blokada se uspostavlja na javnim površinama ili prostorima na način da se nadzire djelomično ili potpuno ulazak ili izlazak osoba i prijevoznih sredstava s blokiranog prostora. Blokada se može poduzimati samostalno ili u kombinaciji s kriminalističko taktičkim radnjama privremenog ograničenja kretanja na određenom prostoru kao i dokaznim radnjama. Kada su ispunjeni zakonom predviđeni uvjeti, blokada se može poduzimati kao mjera kojom se osigurava svrsishodnost provođenja drugih poslova i ovlasti, a prvenstveno ulaska i pregleda objekata i prostora, ulaska u tuđi dom i pregled osoba, predmeta i prijevoznih sredstava.

Iz ponuđenog odgovora i zakonskih propisa vidi se kako se policiji daju prilično široke ruke u određivanju koji će prostor blokirati.

Policija saborskog zastupnika smije srušiti na pod, ali ne i uhititi

Vezano uz poziciju Pernara kao saborskog zastupnika, policijska uprava pojašnjava: „Saborski zastupnik g. Ivan Pernar nije bio u predmetnom događaju uhićen, priveden, doveden i sl. Inače, saborski zastupnici, sukladno Ustavu RH, imaju imunitet od lišavanja slobode, osim iz slučaja u članku 76. stavka 4. Ustava, što tijekom ovog postupanja policije nije bio slučaj.

Međutim, prema g. Pernaru su policijski službenici i uporabili sredstva prisile – tjelesnu snagu, radi svladavanja njegovog otpora tijekom njegovog remećenja javnog reda i mira, a sredstva prisile rabljena su sukladno odredbama članka 82. i članka 84. st. 1. Zakona o policijskim poslovima i ovlastima te članka 127., 129. i 130. Pravilnika o načinu postupanja policijskih službenika“.

Policija dakle ne smije uhititi saborskog zastupnika bez odobrenja Hrvatskog sabora, osim ako je zatečen da vrši kazneno djelo za koje je propisana kazna zatvora u trajanju dužem od pet godina. Smije, međutim, upotrijebiti fizičku silu.

U spomenutim člancima 127., 129. i 130. Pravilnika propisuje se uporaba tjelesne snage, pa se tako navodi kako je „policijski službenik ovlašten  uporabiti tjelesnu snagu radi svladavanja otpora osobe koja remeti javni red i mir ili koju treba dovesti, privesti, zadržati ili uhititi, spriječiti u samoozljeđivanju, radi odbijanja napada na sebe ili drugu sobu, na objekt ili prostor koji osigurava te radi sprječavanja samovoljnog udaljavanja osobe s određenog mjesta. Pod uporabom tjelesne snage podrazumijevaju se: udarac dijelom tijela, zahvat i druge vještine obrane ili napada kojima se prisiljava na poslušnost određena osoba kada su za to ispunjeni Zakonom propisani uvjeti“, s tim da će „policijski službenik primijeniti onaj oblik tjelesne snage s kojim se s najmanje štetnih posljedica postiže cilj njezine primjene“.

Pernar: Ne dovodim u pitanje tjelesnu silu, nego blokiranje cijele ulice

Ono što je najzanimljivije u odgovoru kojeg smo dobili iz policije je sljedeća konstatacija: „Gospodin Pernar nije imao primjedbe na postupanje policijskih službenika, a postupanje policije temeljeno je na valjanom zahtjevu nadležnog suda“.

Zamolili smo samog Pernara za komentar tvrdnje da „nije imao primjedbi na postupanje policijskih službenika“.

U izjavi za Faktograf on nam je to djelomično i potvrdio: „Ja nisam imao primjedbi na postupanje policijskih službenika u smislu da su oni koristili prisilu na nekorektan način, odnosno nije bilo nikakvih udaraca ‘ispod pojasa’. Ne dovodim ja u pitanje način na koji je tjelesna snaga upotrijebljena. Ono što ja dovodim u pitanje je ta blokada. Iracionalno je da su blokirali cijelu ulicu, a ne sam objekt gdje se provodila deložacija. Time se stvaraju presedani“.

„Igrom slučaja radilo se o maloj ulici. Danas, sutra na isti bi način mogli blokirati i veliku prometnicu“, zaključuje Pernar.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Želite nas upozoriti na neodgovorno ponašanje političara? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.


Iz kategorije "Aktualno"