Zbog devastacije na Trgu žrtava fašizma, Bandićem se bavi i USKOK

Petar Vidov

Gradonačelnik Zagreba Milan Bandić uvalio se u još jednu aferu. Zbog devastacije prostora oko Doma Hrvatskog društva likovnih umjetnika kao i samog Meštrovićevog paviljona, popularne “Džamije” – što je već rezultiralo nizom prosvjeda ogorčenih građana – Bandićem se sada bavi i Uskok. “Povodom Vašeg upita obavještavamo Vas da je ovaj Ured zaprimio predmetnu kaznenu prijavu te da su izvidi u tijeku”, potvrdila je za Faktograf Nataša Đurović, zamjenica ravnateljice USKOK-a.

Kaznenu prijavu protiv Bandića nadležnom Državnom odvjetništvu podnijele su udruge Zelena akcija i Pravo na grad. DORH je prijavu na daljnje postupanje proslijedio USKOK-u, odjelu specijaliziranom za borbu protiv korupcije i organiziranog kriminala. Dokumentacija priložena kaznenoj prijavi, koju je Faktograf dobio na uvid, sugerira da bi Bandić mogao biti kriv ne samo za oštećenje zaštićenog kulturnog dobra, već i za kazneno djelo nezakonitog pogodovanja. Od Grada Zagreba zatražili smo odgovore na pitanja koja proizlaze iz kvalitetno dokumentirane kaznene prijave, ali do objave ovog teksta nisu se oglasili.

“Inicijativa ‘Vratite magnoliju’ sve nezakonitosti i nelogičnosti vezane za sporne radove na Trgu žrtava fašizma koji se izvode kao prva faza projekta tzv. Pješačkog centra izvrsnosti prijavljivala je svim nadležnim inspekcijama, no budući da nismo dobili odgovore odlučili smo se i na podizanje kaznene prijave. Smatramo kako postoji osnovana sumnja da je gradonačelnik Bandić počinio kazneno djelo protiv službene dužnosti zlouporabom položaja i ovlasti, kazneno djelo nezakonitog pogodovanja te kazneno djelo oštećenja kulturnog dobra, a Silvije Novak, pročelnik Gradskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture i prirode kazneno djelo protiv službene dužnosti zlouporabom položaja i ovlasti, te kazneno djela oštećenja kulturnog dobra. Između ostalog, spomenuti ‘radovi’  izvode se temeljem projekta Uređenja javnih i zelenih površina oko Doma hrvatskih likovnih umjetnika. Inicijativa ‘Vratite magnoliju’  smatra kako se temeljem samo tog projekta, bez detaljnog konzervatorskog i/ili restauratorskog elaborata i uključivanja struke nikako nije smjelo krenuti u uklanjanje stepenica koje su sastavni dio Doma hrvatskih likovnih umjetnika,  zaštićenog kulturnog dobra u vlasništvu Republike Hrvatske”, kaže za Faktograf predsjednica Zelene akcije Željka Leljak Gracin.

“Zelena akcija i Pravo na grad, kao dio Inicijative, smatraju kako je krajnje vrijeme za sankcioniranje odgovornih za devastaciju grada Zagreba pod okriljem sličnih ‘projekata uređenja’. Ovdje se radi o primjeru vrlo jasnog kršenja zakona odnosno propisanih procedura i to na vrlo značajnom objektu nacionalne kulture te lokaciji koja ima izuzetnu važnost za identitet Zagreba. Svjesni smo da se na drugim lokacijama, poput Medvednice, posjeklo daleko više stabala, da se na području gospodarenja otpadom ili na pročistaču voda, sasvim sigurno dešavaju bitno veće financijske malverzacije, no ova devastacija je ipak prevažna da se ne bi sankcionirala zbog svoje jasnoće, neupitnosti i bahate agresivnosti. Prema interesu građana, ali i relevantnih stručnih udruga, čini se kako je svima dosta ovakvog ‘uređenja’ grada, a osobito ne žele da ima se to podmeće kao javni interes. Naime, o spornom ‘projektu’ i samim ‘radovima’ na Trgu žrtava fašizma negativno su se očitovale praktički sve relevantne stručne udruge: Društvo arhitekata Zagreba, Hrvatsko društvo krajobraznih arhitekata, Udruženje hrvatskih arhitekata, Hrvatsko društvo likovnih umjetnika, Hrvatsko društvo likovnih umjetnika Zagreb, Katedra za zaštitu kulturne baštine Filozofskoga fakulteta u Zagrebu, ULUPUH i Muzeje Ivana Meštrovića, kao i Vijeće Gradske četvrti Donji grad i Odbor za prostorno uređenje pri Gradskoj skupštini. Građani, pak, svoje nezadovoljstvo pokazuju time što neumorno, svake srijede, dolaze na druženja kod Džamije te nemaju namjeru tako skoro odustati”, poručuje Leljak Gracin.

Sumnje oko javnog natječaja

Proces obnove Džamije započeo je još početkom 2016. godine, kada je Bandić osobno s tvrtkom Bragrad d.o.o. potpisao ugovor o izradi tehničke dokumentacije za uređenje javnih površina na Trgu žrtava fašizma. Bragradovoj nerealno niskoj ponudi na javnom natječaju nitko nije mogao konkurirati; u suradnji s uredom arhitektice Ivanke Mlinarić obvezali su se da će tehničku dokumentaciju izraditi za 71.800 kuna, bez PDV-a. Na natječaju im je konkurirao daleko etabliraniji Institut IGH, ali s dvostruko većom ponudom. Za posao izrade dokumentacije IGH je tražio 149.300 kuna. Zagrebački Ured za javnu nabavu je u prosincu 2015. godine cijenu ovog posla procijenio na 199.900 kuna.

Daljnji razvoj situacije sugerira da se radilo o fiktivnom natječaju. Firma Bragrad, koja je posao dobila zahvaljujući ponudi triput nižoj od procijenjene vrijednosti radova, prema informacijama Faktografa na kraju uopće nije radila na izradi projektne dokumentacije. Taj posao je naknadno, u svibnju 2016. godine, povjeren firmi Studio Elle arhitektice Loredane Stunić, česte suradnice Grada Zagreba. Temeljem njenih projekata ranije su se uređivali Britanski trg, tunel Grič, Memorijalni centar raketiranja Zagreba, Branimirova tržnica, park Mira i prijateljstva pokraj zgrade Gradske uprave, kultna kavana Palainovka na Gornjem gradu, a radila je i na uređenju interijera jazz & kabaret kluba Kontesa koji je lani otvoren u Sesvetama i kojim upravlja Gradsko kazalište Komedija. I Stunić i Bandić bili su među uzvanicima na svečanom otvorenju sesvetskog kluba. Studio Elle je posao izrade glavnog i izvedbenog projekta uređenja javnih i zelenih površina oko Džamije naplatio 146.000 kuna bez PDV-a.

Zlatko Brajdić, direktor Bragrada, u telefonskom razgovoru za Faktograf nije želio pojasniti kako je došlo do toga da je posao koji je njegova firma dobila na javnom natječaju na kraju radio Studio Elle. “Ne mogu vam ništa reći”, kaže Brajdić. Arhitektica Stunić rekla nam je da se naručitelju radova jednostavno nije sviđalo rješenje koje je Bragrad napravio. “Svatko ima pravo naručiti i 10 idejnih rješenja ako želi, pa nakon toga i 11. ako im se prvih deset nije svidjelo”, kaže Stunić, te pojašnjava da je njen Studio Elle posao dobio u legalnom postupku bagatelne javne nabave.

Bandićevim pouzdanim građevincima i više novca nego je bilo planirano

No to nije jedina sumnjiva okolnost vezana za opseg i cijenu radova na Trgu žrtava fašizma. U svom projektu su Stunić i Studio Elle predvidjeli zamjenu 37 većih i 12 manjih kamenih stuba na prostoru oko Džamije. Međutim, u troškovniku priloženom uz ugovor o uređenju Trga žrtava fašizma, na koji su svoje potpise u veljači 2018. stavili Bandić i direktor firme TEH – gradnja Ilija Beara, predviđeno je uklanjanje 204 veće i 12 manjih kamenih stuba. Povećani opseg radova znači i osjetno veću cijenu; iz troškovnika priloženom ugovoru može se izračunati da demontaža i ugradnja dodatnih 167 stepenica poskupljuje radove na Trgu žrtava fašizma za više od milijun kuna.

Stunić u razgovoru za Faktograf kaže kako je njena izvorna procjena bila da je dovoljno zamijeniti 37 stuba pa je takav opseg radova navela i u troškovniku. Odluku da će se ipak mijenjati ukupno 204 stube su, tvrdi Stunić, donijeli stručni konzervatori, a sve je amenovao Silvije Novak, pročelnik Gradskog zavoda za zaštitu spomenika kulture i prirode. “Kad je oštećenje do 1 metra, to se može raditi postupkom tašeliranja, tako da odrežete kocku oštećenog dijela i nadomjestite je zdravim kamenom. To vam je otprilike kao kad stavite zakrpu na rupu na hlačama. Ali konzervatori su zaključili da je nesuvislo mijenjati samo dio stuba, da će se za par godina desiti da će propasti dodatan broj stuba i da će se onda postupak morati ponavljati. Zato je odlučeno da je pametnije zamijeniti sve stube, jer su sve bile prilično načete, o čemu posjedujemo i foto-dokumentaciju”, kaže Stunić.

I pročelnik Novak je, uz Bandića, predmet kaznene prijave koje su podnijeli Zelena akcija i Pravo na grad. Novaka se tereti da je, zajedno s gradonačelnikom iskoristio svoj službeni položaj kako bi počinio više kaznenih djela. Novak je Bandićev najdugovječniji pročelnik, a uz njegovo se ime kroz godine vezivao niz afera. Detaljno ih je nedavno, upravo povodom građanskih prosvjeda protiv radova na Trgu žrtava fašizma, pobrojao tjednik Express. Među mrljama u Novakovoj biografiji su suspenzija zbog oštećenja Meštrovićeva mozaika “Seljaci”, netransparentno trošenje novca od spomeničkih renti, dozvola Tomislavu Horvatinčiću za nadstrešnice na Cvjetnom trgu…

TEH – gradnja, firma koja je dobila posao na Trgu žrtava fašizma vrijedan 6,9 milijuna kuna, tj. 8,7 milijuna kad se pribroji i PDV, također spada među Bandićeve stalne suradnike. Uvid u zagrebački Registar ugovora o javnoj nabavi otkriva da je TEH – gradnja između 1. siječnja 2012. i 31. prosinca 2017. s Gradom Zagrebom, bilo samostalno ili kao dio zajednice ponuditelja, potpisala čak 85 ugovora.

Struka protiv devastacije Džamije

Opisana situacija zorno ilustrira modus operandi Bandića i njegovih suradnika kad su u pitanju građevinski radovi u Zagrebu. Čitav projekt uređenja Trga žrtava fašizma pratile su kontroverze oko neishođenih dozvola, kao i Bandićevo ignoriranje zakonom propisane procedure i legitimnih zahtjeva građana kojima bi gradonačelnik trebao služiti. Takav način rada je na Trgu žrtava fašizma već rezultirao vrlo mjerljivim kulturocidom: prodiranjem vode u arhiv Hrvatskog povijesnog muzeja.

Arhitektica Zrinka Paladino, bivša zamjenica pročelnika Gradskog zavoda za zaštitu spomenika kulture i prirode Novaka, smijenjena nakon što se javno pobunila protiv pogodovanja kontroverznom poduzetniku Horvatinčiću na Cvjetnom trgu, za Telegram je napisala opširnu analizu u kojoj Stunić naziva “slabo poznatom arhitekticom”, te tvrdi da njeni projekti “substandardne kvalitete” ugrožavaju zagrebačka kulturna dobra. Zaustavljanje devastacije na Trgu žrtava fašizma javno su zatražile i Hrvatska komora arhitekata, te Hrvatsko društvo krajobraznih arhitekata.

Bandićeva samovolja demonstrira se i u činjenici da je Meštrovićev paviljon s pripadajućom parcelom upisan kao kulturno dobro u vlasništvu Republike Hrvatske. Zagrebački gradonačelnik, međutim, nije smatrao nužnim da s RH potpiše ugovor o radovima na objektu u državnom vlasništvu, već je o tome tek dopisom obavijestio Ministarstvo državne imovine. Dopis potpisuje Dinko Bilić, zagrebački pročelnik za uređenje i graditeljstvo, a obavijest je ministarstvu Gorana Marića poslana 15. veljače ove godine, dan nakon što je Bandić s TEH – gradnjom već potpisao ugovor o izvedbi radova. Republika Hrvatska je time, usprkos činjenici da je vlasnik Džamije i okolnog zemljišta, stavljena pred gotov čin.

Što će napraviti novi glavni državni odvjetnik?

Na potezu su sada USKOK i DORH, a novi glavni državni odvjetnik Dražen Jelenić dobit će još jednu šansu da građanima demonstrira neovisnost od politike koja ga je instalirala u fotelju u kojoj je donedavno sjedio Dinko Cvitan, pod čijim vodstvom su za vrijeme SDP-ove vlasti pokrenuti raniji procesi protiv Bandića. U prvom pokušaju se Jelenić nije baš proslavio; USKOK je nedavno, podsjećamo, zaključio da Afera Hotmail i rasplet situacije u Agrokoru ne predstavljaju osnovu za kazneni progon vladajućih političara koji su obmanjivali javnost i omogućili grupi Borg izvlačenje više milijuna kuna iz Agrokora temeljem sumnjivih konzultantskih ugovora. U ovom slučaju prijava nije podnesena protiv članova HDZ-a, ali kao da jest. Milan Bandić je, naime, važan koalicijski partner premijera Andreja Plenkovića. Većina u parlamentu toliko je tanka da bi Bandićevo otkazivanje poslušnosti moglo značiti pad Vlade. Doduše, u tom bi slučaju i Zagrepčani vjerojatno morali na izvanredne izbore, s obzirom da Bandić u Gradskoj skupštini nema većinu bez HDZ-ovih ruku. No u tom slučaju bi se ponovo birali samo zastupnici u Skupštini, ne i gradonačelnik, zahvaljujući zaštiti koju je Bandiću i ostalim lokalnim moćnicima kontroverznim “lex šerifom” omogućio upravo Plenkovićev HDZ.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste  neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Želite nas upozoriti na neodgovorno ponašanje političara? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.

Iz kategorije "Analize"