“Izgleda da su odlučili da sam u sukobu interesa jer imam stav. Možda smo se vratili u vrijeme verbalnog delikta”, izjavio je predsjednik HDZ-a Tomislav Karamarko na press konferenciji na kojoj je objavio da podnosi ostavku na poziciju prvog potpredsjednika Vlade RH (Televizija N1).
Predsjednik HDZ-a u sukobu je interesa zbog svojih veza s lobistom MOL-a Josipom Petrovićem, kao i zbog poslovnog odnosa Petrovićeve firme Peritus savjetovanja s Drimijom Ane Karamarko. Jednostavnije rečeno, Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa smatra da bi Karamarko svojim odlukama mogao interese mađarskog MOL-a pretpostaviti interesima Republike Hrvatske.
Ovakva odluka povjerenstva međutim ne znači da je Karamarko doista ulovljen u pogodovanju mađarskoj naftnoj kompaniji. Zakon o sprječavanju sukoba interesa (ZSSI) poznaje tri različite kategorije sukoba interesa – stvarni, percipirani i potencijalni. U Karamarkovom slučaju ustanovljeno je postojanje potencijalnog sukoba interesa.
Tri vrste sukoba interesa
Stvarni sukob interesa definiran je prvom alinejom članka 2., stavka 2. predmetnog zakona, a odnosi se na situacije kada privatni interes dužnosnika dokazano utječe na njegovu nepristranost u obavljanju javne dužnosti. Ova kategorija bi se primjenjivala u slučaju da je nedvojbeno utvrđeno Karamarkovo djelovanje u korist MOL-a, a protiv interesa RH.
Percipirani sukob interesa definiran je drugom alinejom istog stavka drugog članka. O percipiranom sukobu interesa govori se u situaciji kada se osnovano može smatrati da privatni interes dužnosnika utječe na njegovu nepristranost. Drugim riječima, u ovom slučaju nije nužno kategorički dokazati djelovanje kojim se privatni interes pretpostavlja javnom, već je dovoljno postojanje osnovane sumnje.
Treća vrsta sukoba interesa – potencijalni sukob interesa – za koju Povjerenstvo tereti Karamarka, odnosi se na situaciju u kojoj, kako je to definirano zakonom, “privatni interes dužnosnika može utjecati na njegovu nepristranost u obavljanju javne dužnosti”. Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa, naime, smatra da Karamarko zbog situacije u kojoj se nalazi ne može u budućnosti donositi nikakve odluke koje bi utjecale na poslovanje Ine ili MOL-a, s obzirom da zbog privatnih i poslovnih veza njegove obitelji s MOL-ovim lobistom Petrovićem ne može biti nepristran.
Nema sankcija za Karamarka
Osim sukoba interesa, Povjerenstvo je Karamarku utvrdilo da svojim postupcima nije čuvao vlastitu vjerodostojnost i dostojanstvo, te da je iznevjerio povjerenje građana. Također, zaključeno je da je Karamarko morao na vrijeme upoznati građane s pravom prirodom odnosa njegove obitelji i Joze Petrovića. No, svemu tome usprkos, Karamarko po slovu zakona neće snositi nikakve sankcije. Za prijestupe koji su mu utvrđeni nije, naime, predviđena čak ni novčana kazna.
Kompletna odluka Povjerenstva o Karamarkovom slučaju na njihovom bi webu trebala biti objavljena do kraja tjedna, a u međuvremenu donosimo transkript sažetka odluke kojeg je nakon sjednice pročitala predsjednica tog tijela Dalija Orešković.
“Objavljujem da je u postupku glasovanja Povjerenstvo većinom glasova članova koji su sudjelovali u donošenju ove odluke, odlučilo kako slijedi. Iznošenjem osobnih stavova i prijedloga u kojima se zalagao za povlačenje RH iz arbitražnih postupaka koji se vode između RH i MOL-a, a osobito na sastanku Vijeća za suradnju održanom 5. svibnja 2016. godine između predstavnika Domoljubne koalicije i MOST-a, dužnosnik Tomislav Karamarko bio je u sukobu interesa u smislu članka 2., stavka 2., alineje 3. ZSSI. Nadalje, zbog osobnih i poslovnih odnosa koji vezuju dužnosnika s Josipom Petrovićem, dužnosnik Tomislav Karamarko nalazi se u situaciji u kojoj privatni interesi mogu utjecati na njegovu nepristranost u obavljanju dužnosti prvog potpredsjednika Vlade RH, te time i u situaciji mogućeg sukoba interesa u smislu članka 2., stavka 2., alineje 3. zbog kojeg dužnosnik ne može sudjelovati u procesima donošenja odluka vezane uz arbitražne postupke koji se vode između RH i MOL-a, kao i u donošenju ostalih odluka koje se odnose na trgovačko društvo Ina – Industrija nafte d.d. Nadalje, propustom deklariranja da su u razdoblju prije stupanja na dužnost prvog potpredsjednika Vlade RH postojali poslovni odnosi koji dužnosnika Tomislava Karamarka povezuju s Josipom Petrovićem, koji putem trgovačkog društva Peritus savjetovanje d.o.o. obavlja niz obavještajnih i savjetodavnih usluga za MOL, osobito u situaciji kada od strane novinara upitan da pojasni svoj odnos s Josipom Petrovića, dužnosnik Tomislav Karamarko nije postupao u skladu s obvezom očuvanja vlastite vjerodostojnosti i povjerenja građana kao i savjesnog, odgovornog i nepristranog obnašanja dužnosti prvog potpredsjednika Vlade RH, te je time počinio povredu načela djelovanja iz članka 5., stavka 1. i stavka 4. ZSSI”.