U proteklih šest mjeseci predsjednica Kolinda Grabar Kitarović na oglašavanje na Facebooku potrošila je oko 130 tisuća kuna. Samo u tjednu od 11. do 17. prosinca, kada se zahuktala predsjednička kampanja u kojoj je Grabar Kitarović ponovno kandidatkinja, u kampanju na toj društvenoj mreži uložila je oko 90 tisuća kuna. Pokazuju to podaci iz Facebookove galerije oglasa, dostupni ovdje.
Kako je ranije izvijestila udruga Gong (izdavač Faktografa, op.a) aktualna predsjednica u preliminarnom financijskom izvješću Državnom izbornom povjerenstvu (DIP) nije jasno naznačila koliko je potrošila na Facebook kampanji budući da se trošak vidljiv u Facebookovoj galeriji i u izvješću DIP-u razlikuju.
„Trenutna predsjednica Kolinda Grabar Kitarović, troškove oglašavanja na društvenim mrežama nije prikazala u kategoriji troškova, nego u kategoriji medijskog oglašavanja (Googleu uplaćeno 92.294 kune), što znači da za trošak imamo manje podataka (nedostaje podatak o razdoblju oglašavanja, na primjer). Također, iako se u Facebookovoj galeriji oglasa nalaze oglasi Kolinde Grabar-Kitarović u vrijeme kampanje (oko 90.000 kuna od 8. do 14. prosinca), još nisu iskazani u izvješćima“, izvijestio je Gong.
Predizborne ankete ukazuju na to da troje najjačih kandidata dijeli tek nekoliko postotnih poena, čineći tako prvi krug predsjedničkih izbora koji će se održati ove nedjelje izrazito neizvjesnima. Ne čudi stoga što su prisutnost na društvenim mrežama pojačali i bivši premijer Zoran Milanović te Miroslav Škoro.
Koji se iznosi troše na društvenim mrežama
Zoran Milanović u istim je vremenskim periodima potrošio oko 171 tisuću, odnosno oko 22 tisuće kuna u periodu od 11. do 17. prosinca.
U izvješću predanom DIP-u Zoran Milanović prijavio je u periodu od 15. srpnja do 13. prosinca najviši iznos uložen u oglašavanje na internetskim platformama. Njegova kampanja potrošila je do preliminarnog izvješća preko 600 tisuća kuna.
Miroslav Škoro, prema Facebookovoj galeriji oglasa, na toj je društvenoj mreži potrošio daleko najmanje novca među vodećim kandidatima. U šest mjeseci potrošio je 54 tisuće kuna, a u istom tjednom periodu kao i ostali kandidati većinu toga, odnosno čak 37 tisuća kuna. U preliminarnom izvješću DIP-u nije specificirao troškove na društvenim mrežama.
Transparentnost financiranja oglasa smanjuje muljaže i prljave kampanje
No, kako je na Twitteru primijetio komunikacijski stručnjak Petar Tanta, samo par dana prije izbora na Facebooku se pojavila i stranica „Normalno, Sad il’ Nikad – Jedna duša, a nas dvoje“ (ranije nazvana samo „Normalno, Sad il nikad“) koja oglasima i porukama kritizira kandidate Zorana Milanovića i Miroslava Škoru. Od postupaka administratora te stranice najveću korist, dakle, ima kandidatkinja HDZ-a Kolinda Grabar Kitarović.
Zadnji 48 sati kampanje i naglo su se počeli oglašavati postovi “sumnjivog”sadržaja. Antikampanja kontra Milanovića i Škore na Face/Insta/Audience. Pitam se pitam, tko ima sredstva za to? #politikahr #izboriPRH pic.twitter.com/J6qKIXvrgm
— Pero Tanta (@perotanta) December 19, 2019
Baš kao i kod troje vodećih kandidata, poruke ove stranice prvenstveno ciljaju na građanke i građane Zagreba, glavnog i najvećeg hrvatskog grada u kojem se vodi ključna bitka za osvajanje naklonosti birača.
U pokušaju odvraćanja birača od kandidata Zorana Milanovića, neki od plaćenih oglasa poslužili su se i dezinformacijama. Tako se oglasom čija je glavna teza netočna tvrdi da je za vrijeme vlade Zorana Milanovića ovršeno 350 tisuća građana. Kako je Faktograf ranije pisao, Prema podacima Financijske agencije (Fina), broj građana u blokadi 31. rujna 2015. godine iznosio je 320.952. Drastičan je to rast s obzirom na podatke Fine koji se odnose na 31. siječnja 2012. godine, odnosno na sam početak mandata Kukuriku vlade – tada je u blokadi bilo 211.234 građana. Prema podacima Fine broj građana u blokadi u mandatu Milanovićeve vlade povećao se za 109.718 osoba.
Od ukupno osam plaćenih oglasa, na koji je potrošeno tek oko stotinjak eura (iako nije jasno hoće li to biti i konačan trošak), trenutno je aktivan samo jedan.
Povezivanje internetskih platformi u negativnim kampanjama
Zanimljivo, upravo taj jedini aktivni i posljednji oglas s Facebook stranice „Normalno, Sad il’ Nikad – Jedna duša, a nas dvoje“ prikazuje video ranije objavljen na YouTube kanalu „Planet Hrvatska“. I u tom se videu pojavljuje netočna informacija o broju ovrha u mandatu Milanovićeve vlade, ali i druge činjenično neutemeljene tvrdnje. U videu su prikazane i neke točne informacije, poput one da je tada premijer Milanović čvrsto držao leđa tadašnjem ministru Slavku Liniću i da su za njegovog mandata zbog predstečajnih nagodbi uništene brojne male tvrtke. Iako nije u potpunosti identičan, sličnost odabira riječi upućuje na to da je za činjenično točne informacije o negativnim aspektima Milanovićeve vladavine poslužio ovaj tekst portala Index.
Koristeći se CrowdTanglom, alatom za pretraživanje interakcija na Facebooku, utvrdili smo da su link na video „Pogledajte kako se živjelo u Hrvatskoj za vrijeme Zorana Milanovića“ podijelili brojni korisnici Facebooka, njih preko tisuću. Među njima se nalaze i brojne stranice HDZ-ovih podružnica poput HDZ Opatija, HDZ općina Tordinci i HDZ Kraljevac na Sutli.
Posljednje navedene Facebook stranice među rijetkima su podlijele i drugi video Youtube kanala „Planet Hrvatska“ naslovljen „Pogledajte novu sramotu Milanovića: Pljunuo u lice svim žrtvama velikosrpske agresije“.
Crni fondovi koriste se za ocrnjavanje protivnika
Petra Tantu, komunikacijskog stručnjaka koji je na Twitteru prvi objavio informacije o spornoj Facebook stranici, upitali smo pomažu li transparentni podaci Facebooka o financiranju političkih oglasa u suzbijanju manipulacija istima.
„Na posljednjim izborima bilo je potrebno imati samo karticu i Facebook profil kako bi bilo moguće netransparentno financirati kampanje, bez da ih se igdje mora prijaviti. Mogla se dogoditi situacija da se iz crnog fonda novac koristi za ocrnjavanje protivnika, bez ikakve prijave DIP-u“, kaže Tanta Faktografu.
Napominje i kako predviđa da će u drugom krugu predsjedničkih izbora, neovisno o tome tko će u njega ući, biti više prilike za muljaže i netransparentno financiranje. Razliku očekuje tek u intenzitetu.
„Očekujem veću prijetnju u drugom krugu, iako to ovisi tko će proći u prvom i s koliko glasova. U Hrvatskoj i dalje imamo brojne ljude koji su spremni potrošiti iznimne količine novca na negativnu kampanju, umjesto da se fokusiraju na pozitivne strane. Puno je lakše nekoga vrijeđati, nego ukazati na pozitivne aspekte svog plana“, zaključuje Tanta.