Pronašao sam jučer na parkingu kod Lidla ovu fotografiju. Na poleđini piše: “Mama i tata, Valentinovo, 1955.” Šteta što je izgubljena. Izgleda kao lijepa stara fotografija koju bi volio vratiti vlasnicima. Dijeliti dalje možda dođe do osoba koje su je izgubile.
Navedena objava osvanula je na profilu stranice Dadologija sredinom ožujka, a u petnaestak dana podijeljena je gotovo 9 tisuća puta.
Filmska fotka
Ispod opisa u objavi stoji retro fotografija mladog para koja zaista izgleda kao da je nastala polovicom prošlog stoljeća. Međutim, fotografija nije realna – ona je dio promotivnog seta filma Povratak u budućnost iz 1985. godine.
Tko je na fotografiji?
Kako pišu kolege fact-checkeri iz Bosne i Hercegovine s portala Raskrinkavanje, fotografija se pojavila i na nekim drugim Facebook stranicama našeg govornog područja (primjeri Brat uz Brata, Srbin uz Hrvata, I ja sam otac), a pretraga dovodi i do slične Twitter objave na engleskom jeziku u kojoj se navodi da je nije pronađena pored Lidla, nego u blizini Costco trgovine.
Fotografija na kojoj se nalazi glumački par Lea Thompson i Crispin Glover, koji su u navedenom filmu glumili Georgea McFlyja i Lorraine Baines, pod sephia efektom i priči o baki i djedu cirkulira, navodi Raskrinkavanje, od siječnja 2020. godine kada je objavljena na društvenoj mreži Reddit.
O ovom slučaju je pisao i AFP Factual čiji su novinari kontaktirali urednika Stephena Clarka koji vodi web stranicu filma. Clarck je potvrdio da je fotografija nastala za vrijeme produkcije filma, a korištena je u promotivne svrhe.
Fotografija, dakle, nije dio kadra iz filma, već je nastala prilikom snimanja scene srednjoškolskog plesa koja se može pogledati ovdje. U video isječku vidljivo je da likovi nose iste kostime kao i na viralnoj fotografiji.
AFP također navodi kako je fotografija bila objavljivana i u Španjolskoj, Čileu, Brazilu, Gvatemali i Italiji (gdje je pronađena pored Eurospina).
Skupljanje lajkova
Raskrinkavanje navodi kako su stranica “Dadologija” i “I ja sam otac” u informacijama na Facebooku navele da se radi o satiričnim stranicama, dok stranica Brat uz brata, Srbin uz Hrvata to nije naznačila.
Objavljivanje ovakvih i sličnih “priča”, naročito kada je u pitanju lažna vijest, klasična je metoda privlačenja pozornosti, odnosno, skupljanja “lajkova”. Dio internetskih prevaranata često se zna služiti takvim metodama kako bi ljude navodili na stranice na kojima se od njih traže donacije za razne svrhe.
O takvoj, a i ostalim vrstama zarade putem lažnih profila, Faktograf je opširnije pisao u ovom tekstu.