Na društvenim je mrežama, kao što je Faktograf već pisao, u tijeku dezinformacijska kampanja usmjerena protiv Tomislava Tomaševića i platforme Možemo.
Tomašević i njegova lista za skupštinu su, podsjećamo, uvjerljivo pobijedili u prvom krugu zagrebačkih gradonačelničkih izbora. Miroslav Škoro, kandidat Domovinskog pokreta, u drugi je krug ušao sa skoro 110 tisuća glasova zaostatka za Tomaševićem.
Škoro je odmah najavio da će kampanja u drugom krugu biti prljava, obećavši “razotkrivanje” Tomaševića i Možemo. Pokazalo se da “razotkrivanje” zapravo podrazumijeva plasiranje netočnih i manipulativnih tvrdnji u javni prostor.
Dezinformacije o platformi Možemo u javnost plasiraju sam Škoro i njegovi politički suradnici, ali paralelno se na Facebooku vodi i kampanja u kojoj sudjeluje nekoliko portala i Facebook stranica (među kojima su mnoge i pokrenute u prethodnim danima samo sa svrhom da na Facebooku plaćaju oglase koji sadrže dezinformirajuće tvrdnje o Tomaševiću i Možemo). Trenutno je na Facebooku aktivno na desetke takvih oglasa (u koje svatko može izvršiti uvid putem Facebookove arhive oglasa).
Takav oblik političkih kampanja na društvenim je mrežama zadnjih godina u svijetu postao uobičajen. Međutim, digitalna dezinformacijska kampanja usmjerena protiv političkih kandidata u Hrvatskoj u ovakvom opsegu još nije zabilježena.
Montirana snimka
Najaktivniji u dezinformacijskoj kampanji protiv Tomaševića su portali Priznajem.hr i Imperijal.net (1, 2, 3), a doprinosi joj i televizija Z1.
Facebookom se zadnjih dana tako širi isječak iz emisije “Bujica” Velimira Bujanca, koja se emitira na televiziji Z1, a u kojem se lažno tvrdi da je Tomašević napustio Gradsku skupštinu kad se glasalo o proglašenju poznatog branitelja Vukovara, general-bojnika Blage Zadre počasnim građaninom Grada Zagreba.
Na snimci iz “Bujice” koja se širi Facebookom (npr. ovdje) vidi se kako Tomašević napušta skupštinu točno u trenutku glasanja. Radi se, međutim, o montiranoj snimci.
Nakon što je Tomašević tijekom sučeljavanja sa Škorom u “Točki na tjedan” N1 televizije kazao kako nije točno da je napustio skupštinu kad se glasalo o proglašenju Blage Zadre počasnim građaninom Zagreba, rekavši da osim na toj točki, nije bio prisutan niti na prethodnoj, kao ni na sljedećoj točki rasprave, obratili smo se zagrebačkoj Gradskoj skupštini.
Zamolili smo ih da nam pošalju snimku rasprave o 24. točki 29. sjednice saziva skupštine na odlasku. Službena snimka pokazuje da Tomašević doista nije u trenutku glasanja o Blagi Zadri napustio skupštinu, tj. otkriva da je snimka emitirana u “Bujici” montirana kako bi se lažno stvorio taj dojam. Evo službene snimke glasanja o proglašenju Blage Zadre počasnim građaninom Zagreba:
Imperijal u propagandnoj kampanji
Vrlo aktivan u dezinformacijskoj kampanji protiv Tomaševića je i portal Imperijal.net. Radi se o portalu tabloida Imperijal, čije internetsko izdanje je pokrenuto u listopadu 2020. godine.
> Imperijal: Portal nismo pokrenuli uoči lokalnih izbora, nego u listopadu 2020.
Radi se o tabloidu koji je izvorno pokrenut 1997. godine, a tada je opsluživao interese radikalno desne struje HDZ-a (Novosti). Krajem 2019. Imperijal se ponovo pojavio na kioscima, taman u jeku kampanje uoči izbora za predsjednika RH. U tom prvom broju Imperijal je manipulativnim i dezinformirajućim tekstovima napadao nekoliko predsjedničkih kandidata: Zorana Milanovića, Mislava Kolakušića i – Miroslava Škoru.
Zanimljivo je stoga da Imperijal sad u kampanji za gradonačelnika Zagreba pomaže Škori pokušavajući difamirati Tomaševića. Gotovo sve vijesti koje su trenutno istaknute na portalu Imperijal predstavljaju većim dijelom neutemeljene napade na Tomaševića i članove platforme Možemo.
Imperijal tako, između ostalog, tvrdi da su Tomašević i Zelena akcija zatajili kupnju zemljišta u Dubrovniku, tj. na Srđu gdje su se borili protiv projekta izgradnje golf igrališta, a zapravo apartmanizacije Srđa. Tvrde kako se kupnja zemljišta ne vidi u financijskom izvješću Zelene akcije za 2012. godinu, sugerirajući da se radi o nekakvoj kapitalnoj investiciji koja je zataškana od javnosti (arhivirano ovdje).
Međutim, to nije točno. Zelena akcija je još 2013. pojasnila novinarima da su za 10.000 kuna kupili 60 kvadrata na Srđu kako bi postali stranka u postupku ako investitor krene izvlašćivati privatne vlasnike (H-Alter). Pravnik Zelene akcije Enes Ćerimagić tada je objasnio kako se radi o “uobičajenoj metodi svjetskih udruga za zaštitu okoliša kada se bore protiv otimačine zemlje”.
Imperijal netočno tvrdi i da je to zemljište na Srđu poveznica između Tomaševića “i izraelskog tajkuna, Berlusconijevog prijatelja” Aarona Frenkela, investitora u projekt golfa na Srđu (arhivirano ovdje).
Ni to nije točno. Ne samo da se Tomašević i Zelena akcija nisu okoristili od kupnje zemljišta na Srđu, već je Frenkelova investicija zaustavljena upravo zahvaljujući otporu koju su mu pružili lokalni aktivisti iz inicijative “Srđ je naš” uz podršku Zelene akcije. Isti ti dubrovački aktivisti ove su godine na lokalne izbore u Dubrovniku izašli kao koalicijski partneri platforme Možemo.
Manipulacije i difamacije
Manipulativne objave Imperijala ne staju na tome. Saborsku zastupnicu Možemo Sandru Benčić ovaj portal optužuje da je “držala štangu korumpiranom premijeru” Ivi Sanaderu, i to zato što je bila članica Savjeta za razvoj civilnog društva u vrijeme dok je Sanader bio premijer (arhivirano ovdje).
Imperijal insinuira kako to znači da je Benčić bila dio Sanaderove vlade ili njegovog uskog kruga. To, međutim, nije točno. Kao što se vrlo lako može doznati na službenoj stranici Ureda za udruge Vlade RH, Savjet za razvoj civilnoga društva savjetodavno je tijelo Vlade RH koje radi na razvoju suradnje između Vlade i organizacija civilnog društva.
U Savjet se biraju predstavnici tijela javne vlasti, udruga, zaklada, sindikata, udruga poslodavaca i udruga jedinica lokalne i regionalne samouprave. Kandidati za članova Savjeta iz redova udruga biraju se temeljem javnog poziva, na kojem udruge kandidiraju svoje predstavnike za članstvo u ovom tijelu. Nedavno su tako odabrani članovi koji će u Savjetu sjediti u razdoblju od 2020. do 2023. godine.
Sličnu stvar – članstvo u Vladinom Savjetu za mlade – su Imperijal i portal Priznajem.hr jednako neutemeljeno predbacivali i Tomaševiću, o čemu više možete čitati ovdje.
Idemo dalje. Tomaševića Imperijal optužuje i da koristi djecu u svrhu predizborne kampanje (arhivirano ovdje). Zašto? Zato što je brat kandidata za gradonačelnika Zagreba na svoj privatni Facebook postavio fotografiju svoje djece u majicama s logom platforme Možemo. Tomašević tu fotografiju nije dijelio, niti ju je koristio u kampanji, samo je ispod nje ostavio komentar sljedećeg sadržaja: “Moji nećaci i nećakinja”.
Naslovom i opremom teksta Imperijal stvara dojam kao da Tomašević fotografiju bratove djece koristi u svrhu predizborne kampanje, iako u tekstu donose i izjavu pravobraniteljice za djecu Helence Pirnat Dragičević koja tvrdi da “nema ničeg spornog” u objavi takve obiteljske fotografije u krugu prijatelja te dodaje da bi “prenošenje ove fotografije u javnim medijima (novinama ili elektroničkim medijima) predstavljalo povredu prava djece”. Imperijal je, naravno, fotografiju objavio na svom portalu (iako su djeci prikrili lica).
Imperijal također donosi i čitav niz trivijalnih informacija koje očigledno služe samo difamaciji Tomaševića i njegovih suradnika. Pišu tako o tome koliko su puta Tomašević i Benčić gubili osobne isprave, Benčić predbacuju da ju je ovršio HEP, netočno tvrde da je Milan Bandić dao Radi Borić stan Marije Jurić Zagorke (o čemu smo više pisali ovdje), problematičnom predstavljaju činjenicu da je Tomašević vlasnik stana manjeg od 40 kvadrata…
Prikriveno oglašavanje
Zanimljiv je i način na koji Imperijal promovira svoje propagandne objave. Osim putem vlastite Facebook stranice, oglase plaćaju i putem stranice “Zagrebačke dubioze”, osnovane nakon prvog kruga izbora s isključivim ciljem da u digitalni prostor plasira dezinformacije i manipulacije usmjerene protiv Tomaševića i Možemo.
Osnovane su dvije Facebook stranice s ovim istim imenom; druga je pokrenuta nakon što je prvoj Facebook onemogućio oglašavanje zbog kršenja pravila o političkom oglašavanju.
O sličnim primjerima netransparentnih digitalnih kampanja u ovim lokalnim izborima izvještavao je i Gong (izdavač portala Faktograf), koji je usporedio podatke o troškovima oglasa na Googleu i Facebooku s podacima prijavljenim Državnom izbornom povjerenstvu te identificirao više primjera prikrivenog političkog oglašavanja.
ISPRAVAK: Ovaj tekst je naknadno ispravljen jer je u njemu stajala netočna informacija da portal Imperijal nije imao internetsko izdanje do ovogodišnjih lokalnih izbora. Kako nas je Imperijal obavijestio u nepotpisanom e-mailu (poslanom s adrese [email protected]), njihovo internetsko izdanje pokrenuto je u listopadu 2020. godine. Ispričavamo se čitateljima na nenamjernom previdu.