Često postavljana pitanja

Što je Faktograf?

Faktograf.hr prvi je hrvatski medij specijaliziran za fact-checking, odnosno provjeru činjenične točnosti tvrdnji u javnom prostoru. Član je međunarodne mreže organizacija posvećenih fact-checkingu (International Fact Checking Networka – IFCN) i potpisnik IFCN-ovog Kodeksa principa. Faktograf.hr pružio je podršku pokretanju Europske mreže standarda u provjeravanju činjenica (European Fact-Checking Standards Network – EFCSN), koja je 2022. godine definirala Europski kodeks standarda, te je dio regionalne SEE Check mreže, koja okuplja fact-checkerske organizacije u Jugoistočnoj Europi.

Faktograf.hr je pokrenut u listopadu 2015. godine kao zajednički suizdavački projekt Hrvatskog novinarskog društva i Gonga. Od 2018. godine Gong samostalno vodi projekt Faktografa, kao jedini izdavač. U studenom 2021. godine dovršen je inkubacijski period u Gongu te su članice i članovi redakcije osnovali zasebnu organizaciju – udrugu Faktograf.

Svrha Faktografa je metodom fact-checkinga, koristeći pouzdane izvore, ocjenjivati točnost i utemeljenost tvrdnji političara i političarki, kako bismo spriječili da se dovoljno puta izrečen neutemeljeni stav u javnom diskursu počne tretirati kao činjenica.

Istu metodu Faktograf.hr koristi i u svrhu suzbijanja dezinformacija u javnom prostoru (debunking). Od travnja 2019. dio je Metinog (tada Facebookovog) Third-Party Fact-Checking programa; više o tome čitajte ovdje. Od svibnja 2024. godine dio je globalnog programa provjere točnosti činjenica na TikToku; više o programu čitajte ovdje.

Što radi Faktograf?

Faktograf kontinuirano prati izjave vladajućih i oporbenih političara i političarki, odnosno nositelja javnih dužnosti. Izjave čiju točnost provjeravamo odnose se na aktualna pitanja od javnog značaja ili je riječ o izjavama koje su posebno zainteresirale javnost. Također, Faktograf prati i ocjenjuje točnost tvrdnji koje u javni prostor iznose digitalni mediji, kao i korisnici društvenih mreža.

Koristimo sljedeće kategorije izvora: službeni izvori (priopćenja sa sjednica Vlade ili drugih tijela; nacrti, prijedlozi i usvojeni zakonski, strateški i drugi akti, podaci dobiveni od nadležnih institucija po upitima ili zahtjevima za pristup informacijama, statistički podaci i druge relevantne informacije javnih institucija), istraživanja i podaci relevantnih instituta, organizacija civilnog društva i međunarodnih organizacija; mišljenja relevantnih stručnjaka i medijski izvori. → više čitajte OVDJE

Tko provjerava nas?

Rad Faktografa redovno revidiraju nezavisni evaluatori koje imenuje International Fact Checking Network (IFCN), kao i European Fact-Checking Standards Network (EFCSN). Faktograf.hr je potpisnik IFCN-ovog Kodeksa principa te EFCSN-ovog Europskog kodeksa standarda za neovisne organizacije za provjeru činjenične točnosti. Prošli smo kroz detaljan proces samoprocjene svojih uređivačkih praksi u skladu s kriterijima transparentnosti, profesionalnosti i odgovornosti koje propisuje Inicijativa za povjerenje u novinarstvo (Journalism Trust Initiative, JTI).

Kako se financiramo?

Rad Faktografa financirao se kroz projekte osvojene na natječajima NED-a, zaklade TechSoup, Veleposlanstva SAD-a u Zagrebu, Googleovog The Digital News Initiative Innovation Funda (putem projekta Mozaik veza), Agencije za elektroničke medije, Europske unije kroz program Europa za građane, Europske komisije (Directorate-General for Communications Networks, Content and Technology), Europskog fonda za medije i informiranje ,Veleposlanstva SAD-a u HrvatskojFonda za aktivno građanstvo u Hrvatskoj, programa CHANSE (Collaboration of Humanities and Social Sciences in Europe), Google Ireland Limiteda, YouTubea, kroz Metin Third Party Fact-Checking program te kroz TikTokov globalni program provjere činjenične točnosti. → o projektima i suradnjama čitajte OVDJE, a o strukturi troškova OVDJE

Kako funkcionira naše partnerstvo s Metom?

Nezavisni fact-checkeri, među kojima i Faktograf.hr, u sklopu Third-Party Fact-Checking programa provjeravaju činjeničnu točnost tvrdnji koje se dijele putem Metinih društvenih mreža: Facebooka, Instagrama i Threadsa.

Objavama koje Faktograf ocijeni kao činjenično netočne Meta smanjuje doseg, a poduzima i druge mjere. Među ostalim, obavještava autore da je njihov sadržaj ocijenjen kao netočan, a korisnike i korisnice Facebooka i Instagrama da su podijelili sadržaj koji je ocijenjen jednom od ocjena predviđenih programom. Cilj mjera je korisnice i korisnice Facebooka, Instagrama i Threadsa što manje izlagati dezinformacijama. → više čitajte OVDJE i OVDJE

Mogu li izdavači ispraviti netočne informacije kako bi im se ocjena povukla?

Meta smanjuje doseg objavama koje nezavisni fact-checkeri ocijene jednom od pet ocjena: “netočno”, “djelomično netočno”, “netočan naslov”, “nedostaje kontekst” te “izmijenjena fotografija/video”. Ako izdavači naknadno isprave informacije koje su ocijenjene kao netočne, ocjena im se povlači. Facebook neće poduzimati mjere ograničavanja dosega prema izdavačima koji isprave informacije koje su ocijenjene kao činjenično netočne. → više čitajte OVDJE

Mogu li izdavači osporiti ocjenu Faktografa?

Ako smatrate da je Faktograf.hr pogriješio, javite nam se na e-mail adresu [email protected]. Pravila Mete koja se odnose na ispravljanje i osporavanje sadržaja ocijenjenog u sklopu Third Party Fact-checking programa dostupna su ovdje.

Na osporavanje ocjena imaju pravo izdavači sadržaja koji je označen kao dezinformacija. Izdavači ocjenu mogu osporavati u roku od tjedan dana od dana kad su dobili notifikaciju da je njihov sadržaj ocijenjen kao činjenično netočan.

Da biste osporili dodijeljenu ocjenu, obratite nam se s obrazloženjem, odnosno jasnim argumentima koji govore u prilog vašoj tvrdnji da je izvorna ocjena pogrešno dodijeljena.

Predloške e-maila za podnošenje zahtjeva za ispravak ili osporavanje ocjena možete preuzeti ovdje:

  • predložak ispravka preuzmite OVDJE
  • predložak osporavanja ocjene preuzmite OVDJE

Kako izdavači unose ispravak?

Meta propisuje formu u kojoj ispravci moraju biti objavljeni. Izdavač mora ispraviti netočan sadržaj i jasno navesti da je izvorno iznesena tvrdnja bila činjenično netočna, zbog čega je ispravljena.

Izdavač ispravak na svojim internetskim stranicama unosi u tekst koji je ocijenjen kao netočan, ispravak se ne objavljuje kao novi tekst. Ispravak mora biti naznačen u naslovu, u tijelu teksta i u originalnoj objavi poveznice tog teksta na Facebooku.

Ako želite ispraviti objavu na mrežama Facebook, Instagram ili Threads koja sadrži fotografiju ili videozapis, ažurirajte tekst objave i jasno navedite da je izvršen ispravak. Ispravak može uključivati i poveznicu na dodatnu objavu koja sadrži ažuriranu, ispravljenu verziju fotografije/videozapisa ili poveznicu na članak u kojem je taj sadržaj ocijenjen netočnim.

Ako namjeravate unositi ispravak, važno je da ne brišete svoju izvornu objavu s Facebooka. Brisanje objave, odnosno teksta koji je ocijenjen kao netočan onemogućava uvažavanje ispravka i osporavanja, kao i povlačenje ocjene.

Izdavači moraju unijeti ispravak u roku od tjedan dana od dana kad su dobili notifikaciju da je njihov sadržaj ocijenjen kao činjenično netočan. → više čitajte OVDJE

Što u slučaju da administrator stranice nije autor ni izdavač, već samo dijeli sadržaj ocijenjen kao netočan? Postoji li za takve slučajeve mogućnost ispravka ili osporavanja ocjene?

Administratori stranica odgovorni su za točnost sadržaja koji dijele, čak i ako ga nisu kreirali sami. Administratori stranica u takvim situacijama nemaju mogućnost ispravka, niti osporavanja ocjene. Međutim, ako izdavač koji je objavio netočno ocijenjen sadržaj uspješno ispravi sadržaj ili uspješno ospori ocjenu, Facebook ukida ograničenja i za administratore stranica.

Treba imati na umu da brisanje objave nije dovoljno da bi Facebook stranici ukinuo ograničenja. Stranice s vremenom mogu obnoviti razinu dosega, monetiziranja i oglašavanja – ako prestanu dijeliti dezinformacije i misinformacije. → više čitajte OVDJE

Ako fact-checkeri uvaže ispravak ili osporavanje, Meta ukida mjere ograničenja dosega ili oglašavanja u skladu sa Standardima zajednice i Pravilima oglašavanja. Za obnovu dosega stranice obično je potrebno nekoliko dana. Na obnovu dosega i oglašavanja mogu utjecati i druge intervencije protiv dezinfmacija, poput ograničenja za clickbait ili odbacivanje oglasa zbog kršenja Pravilima oglašavanja.

Rokovi

  1. Potvrdu primitka ispravka dobit ćete u roku jednog radnog dana.
  2. Ispravak ili osporavanje ocjene podnose se u roku od tjedan dana od primitka obavijesti Facebooka da je sadržaj stranice označen kao “netočno”, “djelomično netočno”, “netočan naslov”, “nedostaje kontekst” te “izmijenjena fotografija/video”.

Kako funkcionira naše partnerstvo s TikTokom?

Fact-checkeri iz više od 100 zemalja svijeta, među kojima i Faktograf.hr, sudjeluju u TikTokovom programu provjere činjenične točnosti tvrdnji na toj društvenoj mreži. Temeljem rada fact-checkera, TikTok primjenjuje Standarde zajednice koji se odnose na točnost tvrdnji na toj mreži. Mjere koje poduzimaju TikTokovi moderatori uključuju označavanje sadržaja kao neprovjerenog, što znači da se takav sadržaj neće preporučivati korisnicima i korisnicama u njihovom “For You” feedu ili će se uklanjati s platforme. Faktograf.hr nema ovlasti uklanjati sadržaj s TikToka, već rad fact-checkera služi pružanju dodatnih informacija i/ili konteksta o sadržaju objavljenom na TikToku.

Ostalo

Za dodatne informacije i pitanja tu je Facebookov Centar za pomoć izdavačima, koji uključuje često postavljana pitanja (FAQ), obrasce za podršku i informacije za upravljanje računima.

Ako smatrate da ste oštećeni nekom odlukom Faktografa, slobodni ste obratiti se izravno Meti putem Centra za pomoć. Vezano za problematiku slobode govora, žalbu možete uputiti na Oversight Board, arbitražno tijelo pokrenuto da odlučuje o tim pitanjima.