Što je Faktograf?

Faktograf.hr jedini je hrvatski medij specijaliziran za fact checking, odnosno provjeru činjenične točnosti tvrdnji u javnom prostoru. Faktograf je član International Fact Checking Networka (IFCN), međunarodne mreže organizacija posvećenih fact-checkingu, i potpisnik IFCN-ovog Kodeksa principa. Faktograf.hr je dio regionalne SEECheck mreže, koja okuplja fact-checkerske organizacije u Jugoistočnoj Europi.

Faktograf je pokrenut u listopadu 2015. godine kao zajednički suizdavački projekt Hrvatskog novinarskog društva i Gonga. Od 2018. godine Gong samostalno vodi projekt Faktografa, kao jedini izdavač.

Svrha Faktografa je metodom fact-checkinga, koristeći pouzdane izvore, ocjenjivati točnost i utemeljenost tvrdnji naših političara i političarki, a kako bismo spriječili da se dovoljno puta izrečen neutemeljeni stav u javnom diskursu počne tretirati kao činjenica.

Istu metodu Faktograf koristi i u svrhu suzbijanja dezinformacija u javnom prostoru (debunking). Od travnja 2019. dio je Facebookovog Third-Party Fact-Checking programa. → više čitajte OVDJE

Što radi Faktograf?

Faktograf kontinuirano prati izjave vladajućih i oporbenih političara i političarki, odnosno nositelja javnih dužnosti. Izjave koje se ocjenjuju odnose se na aktualna pitanja od javnog značaja ili je riječ o izjavama koje su posebno zainteresirale javnost.

Također, Faktograf prati i ocjenjuje točnost tvrdnji koje u javni prostor iznose digitalni mediji, kao i korisnici društvenih mreža.

Koristimo sljedeće kategorije izvora: službeni izvori (priopćenja sa sjednica Vlade ili drugih tijela; nacrti, prijedlozi i usvojeni zakonski, strateški i drugi akti, podaci dobiveni od nadležnih institucija po upitima ili zahtjevima za pristup informacijama, statistički podaci i druge relevantne informacije javnih institucija), istraživanja i podaci relevantnih instituta, organizacija civilnog društva i međunarodnih organizacija; mišljenja relevantnih stručnjaka i medijski izvori. → više čitajte OVDJE

Tko provjerava nas?

Rad Faktografa na godišnjoj bazi revidiraju nezavisni evaluatori koje imenuje International Fact Checking Network (IFCN), međunarodna mreža čiji smo članovi. Faktograf.hr je potpisnik IFCN-ovog Kodeksa principa.

Kako se financiramo?

Rad Faktografa financirao se kroz projekte osvojene na natječajima NED-a, zaklade TechSoup, Veleposlanstva SAD-a u Zagrebu, Googleovog The Digital News Initiative Innovation Funda (putem projekta Mozaik veza), Agencije za elektroničke medije, Europske unije kroz program Europa za građane te kroz Facebookov Third Party Fact-Checker program. → o strukturi troškova čitajte OVDJE

Kako funkcionira naše partnerstvo s Facebookom?

Nezavisni fact-checkeri, među kojima je i Faktograf, u sklopu Third-Party Fact-Checking programa, provjerava činjeničnu točnost tvrdnji koje se dijele putem Facebookovih društvenih mreža: Facebooka i Instagrama.

Objavama koje Faktograf ocijeni kao činjenično netočne Facebook smanjuje doseg, a poduzima i druge mjere. Među ostalim, obavještava autore da je njihov sadržaj ocijenjen kao netočan, a korisnike i korisnice Facebooka da su podijelili sadržaj ocijenjen kao netočan. Cilj mjera je postići da korisnici budu što manje izloženi dezinformacijama i misinformacijama. → više čitajte OVDJE

Mogu li izdavači ispraviti netočne informacije kako bi im se ocjena povukla?

Facebook smanjuje doseg objavama koje nezavisni fact-checkeri ocijene jednom od tri sljedeće ocjene: “netočno”, “djelomično netočno” i “netočan naslov”. Ako izdavači naknadno isprave informacije koje su ocijenjene kao netočne, ocjena im se povlači. Facebook neće poduzimati mjere ograničavanja dosega prema izdavačima koji isprave informacije koje su ocijenjene kao činjenično netočne. → više čitajte OVDJE

Mogu li izdavači osporiti ocjenu Faktografa?

Ako smatrate da je Faktograf pogriješio u svojoj ocjeni, javite nam se na e-mail adresu info@faktograf.hr.

Na osporavanje ocjena imaju pravo izdavači sadržaja koji je ocijenjen dezinformirajućim. Izdavači imaju pravo osporavati ocjenu u roku od tjedan dana od dana kad su dobili notifikaciju da je njihov sadržaj ocijenjen kao činjenično netočan.

Da biste osporili dodijeljenu ocjenu, obratite nam se s obrazloženjem, odnosno jasnim argumentima koji govore u prilog vašoj tvrdnji da je izvorna ocjena pogrešno dodijeljena.

Predloške e-maila za podnošenje zahtjeva za ispravak ili osporavanje ocjena možete preuzeti ovdje:

  • predložak ispravka preuzmite OVDJE
  • predložak osporavanja ocjene preuzmite OVDJE

Kako izdavači unose ispravak?

Facebook je propisao formu u kojoj ispravci moraju biti objavljeni. Izdavač mora ispraviti netočan sadržaj i jasno navesti da je izvorno iznesena tvrdnja bila činjenično netočna, zbog čega je ispravljena.

Izdavač ispravak na svojim internetskim stranicama unosi u tekst koji je ocijenjen kao netočan, ispravak se ne objavljuje kao novi tekst. Ispravak mora biti naznačen u naslovu, u tijelu teksta i u originalnoj objavi poveznice tog teksta na Facebooku.

Ako želite ispraviti Facebook ili Instagram objavu koja sadrži fotografiju ili videozapis, ažurirajte tekst objave i jasno navedite da je izvršen ispravak. Ispravak može uključivati i poveznicu na dodatnu objavu koja sadrži ažuriranu, ispravljenu verziju fotografije/videozapisa ili poveznicu na članak u kojem je taj sadržaj ocijenjen netočnim.

Ako namjeravate unositi ispravak, važno je da ne brišete svoju izvornu objavu s Facebooka. Brisanje objave, odnosno teksta koji je ocijenjen kao netočan onemogućava uvažavanje ispravka i osporavanja, kao i povlačenje ocjene.

Izdavači moraju unijeti ispravak u roku od tjedan dana od dana kad su dobili notifikaciju da je njihov sadržaj ocijenjen kao činjenično netočan. → više čitajte OVDJE

Što u slučaju da administrator stranice nije autor ni izdavač, već samo dijeli sadržaj ocijenjen kao netočan? Postoji li za takve slučajeve mogućnost ispravka ili osporavanja ocjene?

Administratori stranica odgovorni su za točnost sadržaja koji dijele, čak i ako ga nisu kreirali sami. Administratori stranica u takvim situacijama nemaju mogućnost ispravka, niti osporavanja ocjene. Međutim, ako izdavač koji je objavio netočno ocijenjen sadržaj uspješno ispravi sadržaj ili uspješno ospori ocjenu, Facebook ukida ograničenja i za administratore stranica.

Treba imati na umu da brisanje objave nije dovoljno da bi Facebook stranici ukinuo ograničenja. Stranice s vremenom mogu obnoviti razinu dosega, monetiziranja i oglašavanja – ako prestanu dijeliti dezinformacije i misinformacije. → više čitajte OVDJE

Ako fact-checkeri uvaže ispravak ili osporavanje, Facebook ukida mjere ograničenja dosega ili oglašavanja u skladu s Pravilima oglašavanja na Facebooku. Za obnovu dosega stranice obično je potrebno nekoliko dana. Na obnovu dosega i oglašavanja mogu utjecati i druge intervencije protiv dez/misinfmacija, poput ograničenja za clickbait ili odbacivanje oglasa zbog kršenja Pravilima oglašavanja na Facebooku.

Rokovi

  1. Potvrdu primitka ispravka dobit ćete u roku jednog radnog dana.
  2. Ispravak ili osporavanje ocjene podnose se u roku od tjedan dana od primitka obavijesti Facebooka da je sadržaj stranice označen kao netočan, djelomično netočan ili netočan naslov.

Ostalo

Za dodatne informacije i pitanja tu je Facebookov Centar za pomoć izdavačima, koji uključuje često postavljana pitanja (FAQ), obrasce za podršku i informacije za upravljanje računima.

Ako smatrate da ste oštećeni nekom odlukom Faktografa, slobodni ste obratiti se izravno Facebooku putem Centra za pomoć. Vezano za problematiku slobode govora, žalbu možete uputiti na Oversight Board, arbitražno tijelo pokrenuto da odlučuje o tim pitanjima.