Početak nove školske godine začinit će štrajk. No, iako bi se očekivalo štrajk ne najavljuju obrazovni sindikati, već prijevoznici koji od Vlade traže da što žurnije uredi tržište u javnom linijskom prijevozu putnika autobusima, ali i pravo na status vozača autobusa kao službene osobe jer su sve češće izloženi prijetnjama i fizičkim napadima.
Generalni štrajk od 9. rujna, jednosatna proba za desetak dana
Jednosatni štrajk upozorenja vozača autobusa Sindikat prometa i veza Hrvatske (SPIVH) i Udruga sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske (USVPRH) najavili su za 23. kolovoza, a ako se „ništa ne promijeni“ generalni štrajk na svim linijama prijevoza putnika, u gradskom, županijskom i međužupanijskom prijevozu najavljuju za 9. rujna.
Sindikati štrajk upozorenja, kao i onaj generalni najavili su Vladi žučnim pismom u kojem upozoravaju na nered u autobusnom linijskom prijevozu i traže zaštitu domaćih prijevoznika, ali i vozača. Iako nije baš uobičajena situacija, predstavnici radnika podršku imaju i u nedavno osnovanoj Udruzi autobusnih javno linijskih prijevoznika (UHAJLP) koja je pridružena članica Hrvatske udruge poslodavaca, jer „isti problem dijele“.
„Mi smo sve naše poslodavce obavijestili o štrajku. Moramo razgovarati i riješiti problem, nama vozači odlaze, više nema ni radne snage iz BiH“, veli nam Stjepan Lisičak, predsjednik SPIVH-a. Egzistencijalne probleme pokušali su bezuspješno riješiti s poslodavcima.
Preko 2,5 tisuća vozača pobjeglo od malih plaća i preopterećenosti
„Tražili smo veće plaće. Poslodavci odgovaraju da ih ne mogu osigurati jer nemaju koncesiju i ne zna se koja je cijena kilometra prijevoza. Linijski prijevoz u zemlji nikako nije reguliran i imamo situaciju da nam ljudi svakodnevno odlaze i vozača nema“, navodi Lisičak dodajući da zbog toga dio njegovih kolega radi u nemogućim uvjetima, nerijetko bez odmora, a „preumoran vozač ne može voziti“.
Prema podatku sindikata prosječna osnovna plaća vozača autobusa kreće se od 3,8 do četiri tisuće kuna, a zadnjih godina otišlo je najmanje 2,5 tisuća vozača.
„To su premale plaće, a prijevoznicima je i to previše“, priznaje Hrvoje Meštrović, predsjednik UHAJLP-a objašnjavajući kako su prijevoznici na rubu te se vrlo brzo doći dan kada neće imati tko voziti autobuse. Stoga od Vlade traže da se s autobusnim linijskim prijevoznicima potpiše PSO (Public Service Obligation). To je oblik koncesijskog ugovora kojim država potiče prijevozničko društvo da na određenom području organizira prijevoz iako on nije uvijek ekonomski opravdan.
Takav PSO ugovor potpisan je s HŽ Putničkim prijevozom, čime mu je osigurana desetogodišnja zaštita od konkurencije i sufinanciranje prijevoza. Tržište putničkog željezničkog prijevoza od iduće godine se u potpunosti otvara, ali strani prijevoznici do 2028. godine neće moći „oteti“ domaćem prijevozniku linije. Ugovor s HŽ Putničkim prijevozom potpisan je temeljem Uredbe EU-a o uslugama javnog željezničkog i cestovnog prijevoza putnika. Uredba je donesena još 2007. godine, a počinje se primjenjivati 03. prosinca ove godine. To znači da države članice do tog datuma imaju mogućnost sklapanja PSO s putničkim prijevoznicima na željeznici, odnosno autobusnom linijskom prijevoznicima.
Meštrović: Kod nas više ne postoji rentabilna linija
„Država se mora probuditi. Cijela Europa ima PSO ugovore, samo mi nemamo. Zbog toga je ugroženo 95 posto lokalnih linija. Preciznije, ugrožene su sve lokalne linije do 100 kilometara“, navodi Meštrović objašnjavajući kako sutra neće imati tko učenike prevoziti u školu.
„Kod nas više ne postoji rentabilna linija. Kod nas je cijena po kilometru pet kuna, a u Sloveniji trenutno iznosi 1,80 eura. Nakon 03. prosinca kad država raspiše natječaje za linije, mi ćemo propasti. Odnosno, dok se oni pripreme za javne natječaje, mi ćemo biti najveće budale na svijetu – vozit ćemo s gubitkom, autobusi će nam biti stari, a vozit će ih umirovljenici“, veli Meštrović objašnjavajući kako domaći prijevoznici na natječajima neće prolaziti, jer kriterij neće biti cijena nego kvaliteta.
Autobusni linijski prijevoznici, veli naš sugovornik, na potrebu PSO ugovora upozoravaju od ulaska Hrvatske u EU. Održavani su i sastanci na tu temu, zadnji u srpnju s ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, ali pomaka nema. Izražava bojazan da je „politika počela igrati svoje igrice“, a šteta će biti prevelika.