I dok je gradonačelnik Zagreba Milan Bandić prije dva tjedna održao konferenciju za novinare u javnoj garaži (Dnevnik.hr), uvrijeđen što mediji propituju njegovu službenu vožnju u novom luksuznom automobilu marke Mercedes E klase (Televizija N1), netransparentnost i šutnja s kojima smo se suočili u Uredu gradonačelnika u vezi najma ovog automobila pokazuje da cijeli slučaj nije toliko banalan koliko se to trude pokazati gradonačelnik i njemu bliski ljudi.
Iz Grada Zagreba nam već danima ne žele odgovoriti na dva jednostavna pitanja: je li Grad Zagreb uredno platio tvrtki Viator za najam automobila, i koliku su cijenu platili građani Zagreba. Zbog nevoljkosti gradonačelnika da s građanima dijeli i najjednostavnije informacije, morali smo detalje zatražiti preko Zakona o pravu na pristup informacijama, a odgovor ćemo čekati barem 15 dana.
Naime, pročelnik Ureda gradonačelnika Miro Laco na konferenciji za novinare ustvrdio je da je Mercedes nabavljen preko javne nabave i nije u redovnoj floti nego da je zamjensko vozilo i Grad Zagreb ne košta ništa,
14 ugovora teških 32,2 milijuna kuna
Grad Zagreb, međutim, daje veliki novac za najam automobila.
Viator, koji je portalu Index potvrdio da je Mercedes iznajmio Uredu gradonačelnika, jedan je od glavnih iznajmljivača automobila za potrebe Grada Zagreba i njegovih službi. Prema podacima iz Registra javnih ugovora o javnoj nabavi i okvirnih sporazuma Grada Zagreba, Grad Zagreb je s Viatorom sklopio 14 ugovora i okvirnih sporazuma ukupno vrijednih 32,2 milijuna kuna.
Pojedinačni iznosi ugovora kreću se od bagatelnih iznosa, poput onoga potpisanog 12. listopada 2017. godine u vrijednosti od 50 tisuća kuna, pa sve do visokih suma, poput dvogodišnjeg ugovora potpisanog 22.rujna 2017. godine u vrijednosti od 11,8 milijuna kuna.
Prema podacima sa stranice Last minutea koji je u vlasništvu Viatora, dan korištenja Mercedesa E-klase u kojem se vozio Bandić košta 1.500 kuna.
Zagrebačke tablice su uvjet natječaja
Posljednji dvogodišnji sporazum, kojeg je u natjecanju s još dva ponuđača dobio Viator, objavljen je u Narodnim novinama 18. siječnja ove godine i vrijedan je 4,9 milijuna kuna bez PDV-a. Grad Zagreb je zatražio 33 automobila, od čega i jedan automobil “kao Audi A6, Mercedes E klasa, BMW 5 ili jednakovrijedno vozilo”.
U propozicijama natječaja koji – da ponovimo – građane Zagreba može koštati nekoliko milijuna kuna, stoji da ponuđač u svakom trenutku mora osigurati zamjensko vozilo, ali isto tako da sva vozila moraju imati zagrebačke registracije. „Vezano na pitanje koje se odnosi na točku 4. Dokumentacije za nadmetanje u predmetu, “NAJAM MOTORNIH VOZILA” odgovaramo Vam da nuđena vozila moraju imati zagrebačke registarske oznake“, odgovara na pitanje jednog od ponuđača pročelnica gradskog ureda za javne nabave Danijela Habijanec.
Mercedes kojim se vozio Milan Bandić imao je daruvarske registracije.
Je li Bandić prekršio Zakon o sukobu interesa?
To otvara još nekoliko pitanja na koja Ured gradonačelnika mora dati odgovore. Je li Grad Zagreb kršio propozicije vlastitog natječaja unajmivši automobil daruvarskih registracija? Ako je Laco u pravu i govori istinu kad kaže da najam Mercedesa Grad Zagreb nije koštao ništa, znači li to da je Milan Bandić primio dar koji kao dužnosnik nije smio primiti, kako to uostalom i nalaže Zakon o sprječavanju sukoba interesa?
Povjerenstvo za odlučivanje o sukoba interesa već se više puta bavilo Bandićem. U studenom ove godine izreklo mu je najveću propisanu kaznu od 40 tisuća kuna jer je primitkom dara od fizičkih osoba od 14. ožujka do 13. svibnja 2011., u ukupnom iznosu 12,35 milijuna kuna, povrijedio odredbe Zakona. Povjerenstvo je utvrdilo kako je Bandić primao donacije tijekom 2011. i 2012. godine, dakle nakon završetka izborne kampanje za predsjedničke izbore iz 2009. godine, i to nakon završnog izvješća Državnog izbornog povjerenstva te je time povrijedio odredbe Zakona o sprječavanju sukoba interesa. Nekoliko desetaka fizičkih osoba donirale su po 90.000 kuna, a što je iznos veći od njihovih godišnjih neto primanja, pa je bilo teško povjerovati da se nije radilo o organiziranoj akciji.
Povjerenstvo je u studenom pokrenulo postupak protiv Bandića zbog zapošljavanja Svetimira Marića u ZET-u, koji je brat ministra Gorana Marića. Utvrđeno je da je Bandić utjecao na njegovo zapošljavanje jer je prethodno javno pozivao Marića u Holding ili u ZET.
Sva ova pitanja možda bi bila suvišna da je Grad Zagreb otvoren prema medijima i javnosti i da dijeli informacije koje je ionako dužan dati. To, na žalost, nije slučaj usprkos održanoj konferenciji za medije u javnoj garaži pa ćemo odgovore morati dulje čekati.