Ocjena točnosti

Rabljeni njemački tramvaji koje nabavlja Zagreb stari su 27 godina

Tramvaji su proizvedeni 1996. i dobro će se uklopiti u prosječnu starost postojećeg voznog parka ZET-a koja, prema Tomaševićevim riječima, iznosi upravo 27 godina.
Izvor: ZET

„(…) Na taj natječaj uspjeli smo dobiti ponudu od njemačkog grada Augsburga. Riječ je o niskopodnim tramvajima koji su kompatibilni s infrastrukturom ZET-a. Radi se o tramvajima koji su prosječne starosti od 15 do 20 godina, što je puno manje od prosječne starosti tramvaja kod nas, a koja je 27 godina, a imamo i tramvaja koji su 50 godina stari“, kazao je Tomislav Tomašević, gradonačelnik Zagreba na konferenciji za novinare prije nekoliko dana navodeći kako rabljeni tramvaji koštaju 2,7 milijuna eura te su prije nekoliko godina potpuno obnovljeni. (1, 2).

Zagreb se na nabavu rabljenih tramvaja odlučio kako bi mogao održavati postojeći vozni red do isporuke novih tramvaja. Naime, u lipnju ove godine s „Končarom“ je potpisan ugovor o isporuci 20 novih niskopodnih tramvaja. Vrijednost tog ugovora je 37,78 milijuna eura, dok bi prvi novi tramvaj trebao biti isporučen najkasnije u lipnju 2025. godine, a isporuka posljednjeg očekuje se do sredine prosinca 2025. godine. Osim toga, u pripremi je i narudžba novog kontingenta od 20 niskopodnih tramvaja.

Kako bi se javni gradski prijevoz u Zagrebu neometano odvijao do nabave novih tramvaja, rješenje je bilo kupiti rabljene. Točne su, naime, gradonačelnikove riječi da su trenutačno u prometu u Zagrebu i  tramvaji stari 50 godina.

Na međunarodni natječaj iz lipnja 2023. godine javio se jedino Augsburg, nudeći svojih 11 tramvaja.

Njihova je prosječna starost 15 do 20 godina, kazao je Tomašević u utorak, te to ponovio u gostovanju u Dnevniku HRT-a.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

S obzirom na tip rabljenih tramvaja kupljenih za potrebe ZET-a, naš je čitatelj primijetio kako su oni stariji nego je naveo Tomašević te ga je zanimala provjera te informacije.

Gradonačelnik Tomašević nije govorio o tipu rabljenih tramvaja koji se nabavljaju, već samo o njihovoj starosti.

No, desetak dana prije no što su Grad Zagreb i ZET objavili da nabavljaju rabljene tramvaje iz njemačkog grada Augsburg, tu su informaciju objavili Urban Transport Magazine i  Railwaygazette. 

U Zagreb stiže 11 tramvaja modela GT6-M proizvođača ADtranz

Prema pisanju ta dva specijalizirana medija, Stadtwerke Augsburg zagrebačkom ZET-u prodaje 11 tramvaja koji će biti zamijenjeni novim niskopodnim vozilima  Stadler Tramlink. Njemački Stadtwerke Augsburg je sa Stadlerom ugovor o isporuci novih tramvaja potpisao 2019. godine, a prvi je njemačkom gradskom prijevozniku isporučen početkom kolovoza ove godine. Ti Stadlerovi niskopodni tramvaji zamijenit će 11 niskopodnih tramvaja modela GT6M koje je 1996. godine izradio ADtranz.

Da je riječ upravo o modelu GT6-M proizvođača ADtranz potvrdio je ZET prije nekoliko dana. U svojoj objavi ZET ne spominje starost rabljenih tramvaja koji bi uskoro trebali voziti ulicama Zagreba. Navodi tek da su „2014. godine modernizirani, iznimno su očuvani i tehnički ispravni, a u prilog tome ide činjenica kako su u Augsburgu i dalje u redovnom prometu“.

Rabljeni tramvaji koji uskoro dolaze u Zagreb stari su 27 godina (kolika je po riječima Tomaševića i prosječna starost postojećeg voznog parka ZET-a), a ne 15 do 20 godina kao što navodi Tomašević. To je vidljivo i iz podataka koje objavljuje njemačka Wikipedia o serijama tramvaja oznake „GTxN/M/S/K“ (nakon GT ide broj koji označava seriju, a slova koja slijede označavaju tip kolosijeka za koji je niskopodni tramvaj namijenjen).

Prema tim podacima, njemački Augsburg ima 11 niskopodnih tramvaja GT6M, odnosno sve ih je prodao Zagrebu. Prototip tog niskopodnog tramvaja izrađen je 1993. godine i nosio je broj 601. Vozio je na liniji 4 u Augsburgu, a nakon ozbiljne nesreće 1995. godine prototip je izbačen iz upotrebe i vraćen proizvođaču.

Augsburg ih prodaje jer se ne uklapaju u novu infrastrukturu

Vozila koje je Zagreb kupio od Stadwerka iz Augsburga proizvedena su 1996. godine, a modernizirala ih je tvrtka IFTEC iz Leipziga tijekom 2013.  i 2014. godine. Prema pisanju Urban Transport Magazine, povlačenje 11 niskopodnih tramvaja GT6M, planirano je zbog neprilagođenosti novoj gradskoj infrastrukturi. Odnosno, nisu prikladni za korištenje u novom tunelu ispod glavnog kolodvora u Augsburgu te se zbog toga zamjenjuju Stadlerovim niskopodnim tramvajem Citylink.

Njemački Augsburg te je tramvaje ranije ponudio poljskom Lodzu. Slično kao i Zagreb, Lodz je tražio rabljene tramvaje koji ne smiju biti proizvedeni prije 1993. godine (Zagreb je kao granicu stavio 1996. godinu) te trebaju imati minimalno 130 mjesta za putnike. Dobili su samo jednu ponudu – iz Augsburga. No, ta je nabava poništena iz formalnih razloga.

Dakle, rabljeni tramvaji koje Zagreb kupuje stari su 27 godina, a ne 15 do 20 godina. Modernizirani su prije 10 godina. Tramvaji imaju kapacitet od 154 putnika, od čega je 58 sjedećih mjesta, a također su opremljeni i rampama za olakšani pristup osobama s invaliditetom.

Prvi rabljeni tramvaj trebao bi stići u rujnu, a u vožnju će biti pušten nakon postupka homologacije, kao i edukacije vozača i servisera  te opremanja tramvaja opremom za kontrolu i poništavanje karata te za nadzor i upravljanje prometom.

Facebook
Twitter

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.