Razotkriveno

Facebook nije promijenio pravila o korištenju fotografija

Korištenje fotografija uređeno je uvjetima korištenja društvene mreže i samom objavom statusa ne možete ih promijeniti.
Izvor: Faktograf/Canva

Facebookom se opet šire statusi o novom pravilu na toj društvenoj mreži koja, kako se navodi, sada može “koristiti fotografije” korisnika. Slični navodi periodički se pojavljuju od 2012. godine, a trenutačno hrvatski korisnici Facebooka masovno dijele dvije verzije sličnog statusa.

Prvu verziju (arhivirano ovdje) koju donosimo niže podijelila je jedna privatna korisnica Facebooka:

“Pozdrav ? Službeno je. Potpisano u 10:33. Čak je došlo i na TV-u. Ne zaboravite, sutra počinje novo Facebook pravilo (iliti… novo ime META) gdje mogu koristiti vaše fotografije. Ne zaboravite da je rok danas!!! Ne dajem Facebooku ili bilo kojoj tvrtki povezanoj s Facebookom dopuštenje za korištenje mojih prošlih i budućih fotografija, informacija, poruka ili objava. Ovom izjavom obavještavam Facebook da je strogo zabranjeno objavljivati, kopirati, distribuirati ili poduzimati bilo kakve druge radnje protiv mene na osnovu ovog profila i/ili njegovog sadržaja. Kršenje privatnosti može se kazniti zakonom. OBAVIJEST: Facebook je sada javna osoba. Svi članovi moraju objaviti takvu napomenu. Tko želi može kopirati i zalijepiti ovu verziju. Ako ne objavite izjavu barem jednom, prećutno ćete dopustiti korištenje vaših fotografija, kao i informacije u objavama profila i statusa. NEMOJ DIJELITI. Kopiraj i zalijepi. Evo kako to funkcionira: Držite prst bilo gdje u ovoj poruci i kopija će se pojaviti. Kliknite gumb za kopiranje. Zatim idite na svoju stranicu, kreirajte novu poruku i stavite prst bilo gdje u prazno polje. Pojavit će se “Zalijepi” i kliknite Nalijepi. Ovo će zaobići sustav…. Tko ništa ne radi slaže se.”

Snimku zaslona statusa u pitanju donosimo niže. Iako ovaj status nema puno dijeljenja, Faktograf.hr je zabilježio više od stotinu statusa sličnog sadržaja.

Izvor: Screenshot Facebook

Godinama se ovakvi i slični status pojavljuju društvenom mrežom Facebook. Uz verziju statusa koji smo objavili ranije, širi se i drugi na sličnu temu, ali donekle izmijenjen. U tom se statusu navodi sljedeće (primjer arhiviran ovdje):

“Samo da budemo sigurni. ??? Ne zaboravite da sutra počinje novo Facebook pravilo gdje mogu koristiti vaše slike. Ne zaboravite da je rok danas!! Može se koristiti u tužbama protiv vas. Sve što ste ikada objavili bit će javno od danas čak i poruke koje su izbrisane. Jednostavna kopija i paste ništa ne košta, bolje je na sigurnoj strani. — Ne dajem Facebooku ili bilo kojem subjektu povezanom s Facebookom dopuštenje da koriste moje slike, informacije, poruke ili objave, prošlosti i budućnosti. Ovom izjavom obavještavam Facebook da je strogo zabranjeno otkrivati, kopirati, distribuirati ili poduzimati bilo kakve druge radnje protiv mene na temelju ovog profila i/ili njegovog sadržaja. Informacije. Kršenje privatnosti može se kazniti zakonom. NB: Facebook je sada javna osoba. Svi članovi moraju objaviti takvu bilješku. Ako želite, kopirajte i zalijepite ovu verziju. Ako barem jednom ne objavite izjavu, ona će prešutno dopustiti korištenje vaših fotografija kao i informacija u ažuriranju statusa profila. NEMOJ DIJELITI. Kopiraj i zalijepi. Njihov novi algoritam bira isto nekoliko ljudi – oko 25 koji će čitati vaše objave. Evo zašto: Držite prst dolje bilo gdje u ovoj objavi i kopija će se pojaviti. Kliknite gumb za kopiranje. Zatim idite na svoju stranicu, započnite novu objavu i stavite prst bilo gdje u prazno polje. “Zalijepi” iskoči i klikni paste Ovo će zaobići sustav. NEDAM FACEBOOKU dopuštenje da podijelim bilo što moje.”

Kao što prenose naši kolege s portala Raskrinkavanje.ba, objave ovog sadržaja pojavljivale su se godinama i na drugim jezicima te su ih već analizirale brojne platforme za provjeru činjenica, među kojima su Snopes (1, 2, 3), Politifact, Full Fact i The Quint. Kako je u navedenim člancima zaključeno, objave o javnom objavljivanju privatnih sadržaja s Facebooka nisu točni.

Faktograf je od travnja 2019. godine dio Metinog Third Party Fact Checking programa.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Uvjeti korištenja ne mogu se mijenjati objavom statusa

Naime, kako se objašnjava, uvjeti korištenja platforme Facebook ili drugih platformi kompanije Meta ne mogu se mijenjati jednostavnim objavljivanjem izjave/statusa na profilima korisnika/ca. Dodatno, ne postoji pravilo po kojem će Facebook moći javno koristiti korisničke sadržaje koji su izbrisani ili su objavljeni s privatnim postavkama profila.

Dodatno, na web-stranici Uvjeti korištenja društvene mreže Facebook, u dijelu “Privole koje nam dajete”, navodi se da korisnici/e zadržavaju intelektualno vlasništvo nad sadržajima koje objavljuju na Facebooku i drugim platformama kompanije Meta. Kako se navodi, korisnici/e zadržavaju “vlasništvo nad intelektualnim pravima (stvari poput autorskih prava ili žigova) u bilo kom takvom sadržaju koji kreirate i dijelite”.

Recimo, ako podijelite fotografiju na Facebooku, stoji na stranici, “dajete nam odobrenje da ju čuvamo, kopiramo i dijelimo s drugima (opet, u skladu s time kako ste podesili korištenje) poput Meta Proizvoda ili pružateljima usluga koji podržavaju ove proizvode i usluge. Navedene licence će biti izbrisane kada je vaš sadržaj izbrisan iz naših sustava”, piše Meta

“Međutim, kako bismo pružali naše usluge morate nam dati neke zakonske dozvole (poznate kao ‘licence’) za korištenje ovog sadržaja”, navodi se dalje. Također dalje piše kako korisnici mogu bilo kada izbrisati individualni sadržaj koji dijele, objavljuju i prenose. Uz sve to, ako svoj račun izbrišete, sav sadržaj koji ste objavljivali na vašem osobnom računu također će biti izbrisan.

Međutim, ako ste izbrisali račun to ne znači da je automatski izbrisan sav sadržaj koji ste objavljivali ako ste bili administratorom/icom neke stranice. Nakon što se pokrene proces brisanja računa, brisanje sadržaja može trajati i 90 dana. Nakon što se sadržaj izbriše, dodatnih 90 dana može trajati micanje sadržaja sa sigurnosnih kopija i sustava za oporavak.

Kao što ističe Raskinkavanje, eventualno dalje dijeljenje sadržaja objavljenih na Facebooku ovisi od postavki koje korisnik/ca sam bira. Naime, kako se navodi u “Politici privatnosti”, korisnik/ca može sam/a odlučiti kome su i koji objavljeni sadržaji vidljivi.

Kada je riječ o ažuriranju “Uvjeta korištenja” navedene društvene mreže, na ovoj stranici navodi se da će, osim ako zakonom nije drugačije propisano, korisnici/e biti obaviješteni/e prije nego što se uvjeti korištenja promijene te imati priliku da ih “pregledaju” prije nego što oni postanu aktivni.

Slični netočni statusi cirkuliraju od 2012. godine

U članku iz 2019. godine kada su se širili slični navodi, Politifact piše kako su sve ovakve glasine prvi put pojavile u studenom 2012. godine kada su iz Facebooka razmatrali da ukinu prava korisnika da glasaju o promjenama koje je mreža htjela uvoditi.

Tada su iz Facebooka čak objavili i priopćenje (arhivirano ovdje) u kojem pišu kako “cirkulira glasina da Facebook radi izmjene koje se tiču vlasništva nad informacijama korisnika ili sadržaja kojega objavljuju na mreži. To nije točno. Svatko tko koristi Facebook u vlasništvu je i kontrolira sadržaj i informacije koje objavljuju, kao što se navodi u našim uvjetima. Oni kontroliraju sadržaj i informacije koje se dijele. To je naša politika i to je uvijek bila naša politika.”

Zaključno, društvenom mrežom Facebook opet se šire navodi o promjenama uvjeta korištenja. Međutim, prije svake promjene Facebook mora obavijestiti korisnike/ce da će do promjene doći te isti moraju na promjene pristati. Uz sve to, pukom objavom statusa na Facebooku ne mogu se ‘odbiti’ uvjeti korištenja koji se uvijek mogu proučiti na web-stanicama Facebooka.

Facebook
Threads

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.