Razotkriveno

Prevaranti objavili lažni intervju Zorana Šprajca s Majom Šuput

Zoran Šprajc je za Faktograf potvrdio da intervju nije autentičan, a prevarantima služi za krađu osobnih podataka i novca.
Foto: HINA/ Lana SLIVAR DOMINIĆ/ lsd

Internetom se širi još jedna u nizu prevara (arhivirano ovdje) koja koristi identitet RTL-ovog urednika i voditelja Zorana Šprajca koja ima za cilj prikupljanje osobnih podataka i podataka o kreditnim karticama za navodnu, vrlo isplativu investiciju. U članku na sumnjivoj domeni aremdue.com objavljen je tekst pod naslovom “Hrvatska središnja banka tužila je Zorana Šprajca zbog izjava koje je dao u izravnom televizijskom prijenosu“.

Screenshot

Samim pregledom “intervjua”, jasno je da se ne radi o stvarnom intervjuu jer je cijeli razgovor usmjeren na platformu PPD Ege putem koje se navodno možete obogatiti. Šprajc u navodnom intervjuu razgovara s pjevačicom Majom Šuput kojoj je kroz cijeli intervju ime pogrešno napisano pa stoji “Maya Shuput”, a stranica imitira izgled portala Večernjeg lista.

Screenshot

Da je intervju na stranici aremdue.com lažan odnosno nije autentičan za Faktograf je potvrdio sam Zoran Šprajc. Također, poznati voditelj je zaista imao intervju s Majom Šuput u sklopu Uplift intervjua koji je objavljen na portalu Večernjeg lista u prosincu 2022., ali platforma PPD Edge nije bila tema razgovora.

Na samom kraju lažnog intervjua nalaze se upute o tome “kako početi zarađivati s platformom PPD Edge”. Tako se, osim unošenja osobnih podataka, od građana traži uplata minimalnog depozita od 250 dolara i od tog trenutka navodno počinjete zarađivati.

Screenshot

Radi se o vrlo sličnim prevarama onima o kojima smo pisali još u lipnju i kolovozu prošle godine, a tada su se u njima koristili lik i djelo Branimira Glavaša i Emila Tedeschog. Tad se radilo o ponudi za ulaganje u platformu GasProfit koja je također navodno omogućavala velike zarade. U oba slučaja također se radilo o intervjuima koji su se inače stvarno odvili (Saša Cvetojević s Emilom Tedeschijem i Zoran Šprajc s Branimirom Glavašem) samo što ni u jednom od slučajeva nisu razgovarali o platformama koje omogućuju zaradu.

Na dnu članka objavljeni su i lažni Facebook komentari koji potvrđuju navodno ogromnu zaradu ljudi koji su odlučili investirati u platformu. Na te navodne profile uopće nije moguće kliknuti što je još jedan znak da se radi o prevari.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Radi se o tipu prevare koja se naziva phishingom

Ova objava ima za cilj prikupiti vaše osobne podatke i natjerati vas da uplatite novac kako biste navodno zaradili, a sve kako bi ukrali vaše osobne podatke i podatke o bankovnom računu i iskoristili ih u zlonamjerne svrhe. Takva vrsta prevare naziva se phishingom i najčešće se odvija putem e-mail poruka koje izgledaju kao stvarne, ali sve češće se događa i na društvenim mrežama.

Agencija za zaštitu osobnih podataka (AZOP) navodi da se termin phishing odnosi na internetske prijevare u vidu lažnih e-poruka koje izgledaju kao da su ih poslale legitimne organizacije (primjerice banka, tijelo javne vlasti ili internet stranica za kupovinu), a koje primatelja navode na dijeljenje osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka. Na ovaj način prevaranti dobivaju pristup korisničkim imenima, lozinkama ili podacima s kreditnih kartica.

Objavili su i apel svim građanima:

“Ne upisujte svoje osobne podatke, podatke o kreditnoj kartici, ne šaljite preslike osobnih iskaznica, pinove kartica, CVC kodove s kartica (zadnje tri znamenke na poleđini kartice), kao niti kodove koje generira mobilno bankarstvo. Institucije poput banaka, tijela javnih vlasti Vas neće tražiti da osobne podatke dostavljate putem e-maila. Također, imajte na umu kako je za uplatu na račun potreban samo IBAN/broj računa te ime i prezime vlasnika računa, a ne podaci s Vaše kartice (broj kartice, datum isteka i CVC kod)!”.

Napominju i da je obrazac takvih poruka je većinom isti: napadači koriste sličnu domenu e-mail adrese kao i organizacija kojom se predstavljaju, pozivaju na hitnu/brzu reakciju, poruke često sadrže gramatičke i pravopisne pogreške te od Vas traže određene osobne podatke, a najčešće se traži upisivanje podataka s Vaše kartice, što je slučaj i s prevarom o kojoj pišem koja koristi nazive emisije i lažnu Facebook stranicu medija kako bi navela čitatelje/građane da povjeruju da se radi o stvarnom intervjuu i prilici za zaradu.

Na stranicama AZOP-a mogu se pronaći i detaljno opisani primjeri phishinga, kako biste se lakše zaštitili.

Brojni su primjeri phishing prijevara, a jedna od češćih su i lažne nagradne igre koje se društvenim mrežama učestalo šire i koje često imaju za cilj prikupljanje osobnih podataka građana, o čemu je Faktograf pisao u više navrata.

Facebook
Twitter

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.