Na Facebook profilu 𝑲𝙏𝑪-𝑭𝒂𝒏𝒔• objavljen je nagradni natječaj (arhivirano ovdje) u sklopu kojeg trgovački lanac KTC navodno dijeli tri nova automobila, a uvjet za sudjelovanje jest da u komentaru napišu mjesec rođenja.
Kako bismo proslavili novu godinu, odlučili smo do 20. siječnja 2025. pokloniti 3 nova automobila. Unesite mjesec rođenja, npr. “siječanj”. , piše u objavi koju prate fotografije trgovačkog lanca KTC, kao i nekoliko fotografija novih automobila u salonima.
Natječaj je objavljen 14. siječnja, a do trenutka pisanja ovog teksta prikupio je 50 dijeljenja, 89 komentara i 19 ostalih reakcija.
Nagradni natječaj je očito lažan
Postoji nekoliko elemenata po kojima se može zaključiti da se radi o klasičnoj prevari korisnika Facebooka s ciljem povećanja vidljivosti stranice, kao i prikupljanja osobnih podataka građana. Naime, stranica KTC je novootvorena, u podacima o transparentnosti stranice navodi se da je kreirana 14. siječnja, istog dana kad je objavljen i nagradni natječaj.
Također, na stranici osim objave o natječaju nema nikakvih drugih podataka, a nisu ispunjeni ni podaci u opisu profila, što je inače standardna praksa kod profila velikih brendova i trgovačkih lanaca. Stranica nema ni naslovnu fotografiju, a prati je svega pet ljudi.
Da se definitivno radi o prevari s ciljem povećanja dosega stranice, dokazuje i snimka zaslona poruke iz inboxa koju je objavio jedan od korisnika Facebooka. Nakon što je korisnik javio da je iz Požege, dobio je poruku sljedećeg sadržaja: “Najvažniji uvjet za osvajanje nagrade je podijeliti našu objavu na svom profilu i 15 Facebook grupa prije završetka eventa. Dajemo vam 15 minuta da podijelite našu objavu. Nakon što završite s dijeljenjem, pričekajte da vas kontaktiramo jer naš tim provjerava koliko ste podijelili. Upozorenje: nedijeljenje će vas diskvalificirati iz nagradna igre. Hvala“.
Naime, nagradni natječaji nikad nemaju nikakve skrivene korake, kao što je to u ovom slučaju. Na Facebook stranicama brendova uz sam nagradni natječaj uvijek se objavljuju uvjeti i pravila nagradnog natječaja, u kojima se jasno naglašava što se od korisnika očekuje.
KTC: Lažna stranica i lažna nagradna igra
Da je riječ o stranici koja se lažno predstavlja u ime KTC-a, kao i lažnoj nagradnoj igri, potvrdili su i na službenoj Facebook stranici trgovačkog lanca.
“Obavještavamo vas o pojavi lažnih Facebook profila koji se predstavljaju kao KTC i objavljuju lažne nagradne igre. KTC d.d. nije povezan s takvim profilima niti s navedenim aktivnostima. Molimo vas da ne šaljete svoje osobne podatke i da imate na umu da je jedina službena Facebook stranica na sljedećem linku“, navode iz KTC-a.
Dodaju da se informacije o svim provedenim i aktualnim nagradnim igrama i natječajima mogu pronaći na njihovoj službenoj web stranici.
Prevaranti sve dosjetljiviji
Prevare koje se baziraju na nagradnim igrama vrlo su česte na društvenim mrežama. Već smo pisali o lažnim nagradnim igrama u kojima se dijele mobilne kućice, no osim toga često se dijele mobiteli, automobili, kućanski aparati, poklon bonovi. Prevaranti se često predstavljaju kao stranice poznatih brendova, tvrtki ili trgovačkih lanaca (Pepco, Coca-Cola, Konzum, Plodine, Samsung, Beko i mnogi drugi).
Osim povećanja vidljivosti i dosega stranice na Facebooku, cilj ovakvih prevara ponekad je izvući osobne podatke korisnika, a ponekad novac.
Prevare poput ove sve su češće, a prevaranti sve dosjetljiviji. Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prijevarama.
Osnivačima lažne stranice 𝑲𝙏𝑪-𝑭𝒂𝒏𝒔• očito je cilj bio povećanje vidljivosti novoosnovane stranice i prikupljanje osobnih podataka korisnika Facebooka, s obzirom na to da se stranice na Facebooku ne mogu same javljati pratiteljima dok oni ne komentiraju objavu. Riječ je o još jednom u nizu lažnih predstavljanja u ime poznatih trgovačkih lanaca.