Ocjena točnosti

Iz Grada tvrde da je prošle godine ZET prevezao 180 milijuna putnika, a ne 150 milijuna kako tvrdi Ivica Lovrić

Poslovna izvješća ZET-a pokazuju da je pad broja putnika krenuo još za mandata Milana Bandića. ZET je bilježio pad broja putnika, ali ne radi se o brojkama i postocima koje u svom statusu navodi Ivica Lovrić.
Screenshot: ivicalovric.hr

Ivica Lovrić, zastupnik u zagrebačkog gradskoj skupštini i kandidat za gradonačelnika stranke Plavi grad, 12. veljače je na svom TikTok profilu objavio grafiku naslova “Pad prijevoza putnika u ZET-u”.

U njoj tvrdi kako je broj putnika koje je prevezao Zagrebački električni tramvaj (ZET) 2019. godine iznosio 262 milijuna, a prošle godine 150 milijuna. Uz potonju brojku je dodana i informacija kako se radi o padu broja putnika od čak 74 posto.

Lovrić je uz objavu napisao iduće:

Zahvaljujući nesposobnosti neradnika Tomaševića, u ZET-u je 104 milijuna putnika manje! Upravo zbog toga uvodimo besplatan javni prijevoz!

Problemi s matematikom

Lovrić tako tvrdi kako je u ZET-u 104 milijuna putnika manje. Nejasno je kako je došao do te brojke budući da se oduzimanjem spomenutog broja 150 od broja 262 dobije broj 112.

Pitanje je odakle zastupniku Lovriću brojka od 150 milijuna prevezenih putnika budući da ZET još nije objavio poslovno izvješće za prošlu godinu. Jedini validni javno dostupni podaci za sada su oni iz ZET-ova nerevidiranog poslovnog izvješća za prvih šest mjeseci prošle godine i kao takvi se ne mogu uspoređivati s izvješćem za cijelu godinu.

Prema navedenom polugodišnjem izvješću, ZET je prevezao 81 milijun putnika. Plan za cijelu godinu bio je doći do brojke od 168 milijuna prevezenih putnika.

Poslovno izvješće ZET-a I-VI 2024.

Osnivač stranke Plavi grad ima i problema oko postotnog računanja. Naime, pad s 262 milijuna na 150 milijuna putnika je pad od 43 posto a ne 74 posto kako se navodi u objavi.

Nepoznanica je i zašto je Lovrić kao početnu godinu svoje teze o “nesposobnosti neradnika Tomaševića”, misleći na aktualnog gradonačelnika Grada Zagreba Tomislava Tomaševića, uzeo 2019. godinu, s obzirom da je Milan Bandić. bio gradonačelnik do 2021. godine.

Pad broja putnika započeo je u Bandićevu mandatu

Kao što pokazuju javno dostupna poslovna izvješća ZET-a pad broja putnika započeo je još u Bandićevom mandatu kada je Ivica Lovrić bio njegov pročelnik Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i sport.

Izvješća pokazuju da je 2017. godine ZET prevezao 288 470 000 putnika. Iduće godine taj je broj iznosio 273 343 000, dok je 2019. pao na 261 992 000.

Tada dolazi pandemijska 2020. godina pa broj prevezenih putnika radikalno pada na 187 881 000. Bandić je i tada bio na vlasti. Uz to, u izvješću za tu godinu jasno piše i iduća napomena:

“Uslijed potresa u Gradu Zagrebu i okolnosti nastalih prilikom proglašenja pandemije bolesti Covid-19 te s tim u vezi donesenom Odlukom o privremenoj obustavi javnog prijevoza Stožera civilne zaštite RH od 21. 3. 2020. g., obustavljen je javni promet ZET-a na području Grada Zagreba, gradova Velike Gorice i Zaprešića te općina Stupnik, Klinča Sela, Bistra i Luka, čime je ZET-u bilo onemogućeno ostvarivanje prihoda u razdoblju obustave. lako je promet uspostavljen 27. 4. 2020. g., dolazi do daljnjeg smanjenja prihoda kao efekt gospodarske krize, kao i smanjenja korištenja usluge javnog prijevoza.”

2021. bilo je 170 milijuna prevezenih putnika

U godini kada je Grad Zagreb preuzeo Možemo! bilo je 170 638 000 prevezenih putnika. Iduće godine, 2022., broj je neznatno porastao na 170 679 000.

Iako je 2023. godine uvedena besplatna mobilna aplikacija Moj ZET koja putnicima omogućava bržu, lakšu i jednostavniju kupnju svih vrsta karata i kupona za autobuse, tramvaje i uspinjaču, točno je da je tada zabilježen pad prevezenih putnika – sa 170 679 000 pao je na 158 673 000.

Brojke se nikada nisu vratile na pretpandemijske razine. U obzir treba uzeti da je dio građana tijekom pandemije koronavirusa odlučio izbjegavati javni prijevoz te da su neki s tom praksom nastavili i nakon što su ukinute izvanredne mjere. Uz to, dio zaposlenika se nikada nije vratio raditi u urede, a neki i dalje rade tako da su dio tjedna u uredu, a dio od doma – pa i tu treba tražiti razloge zašto broj putnika ZET-a nije bio veći.

Međutim, u korist povećanja broja putnika sigurno ne idu niti podaci o starosti voznog parka. Dok je 2019. godine prosječna starost tramvajskih vozila iznosila 26.2 godine, sada iznosi gotovo 31 godinu. Prosječna starost autobusa je od 2019. godine tek neznatno smanjena – s 11.3 na 10.7 godina. Jasno je da i takva statistika pridonosi češćim kvarovima vozila i nepouzdanosti korištenja javnog prijevoza što pak posljedično vodi do manjeg broja putnika.

Doduše, takvo stanje se teško može pripisati nesposobnosti Tomaševića budući da je bivši gradonačelnik od 2009. godine najavljivao nabavu 60 tramvaja, no do iznenadne smrti za njih nije pronašao novac, a o čemu je ranije pisao Faktograf.

K tome, ZET-u trenutačno nedostaje 200 vozača autobusa, što uzrokuje preskakanje linija, odnosno nepouzdanost prijevoza.

Iako je riječ o tvrtki koja ne služi da zarađuje već da prevozi građane, zabrinjavajuće je da od 2019. dobit ZET-a konstantno pada. Podaci Poslovne Hrvatske pokazuju kako je 2023. godine, nakon plaćanja poreza na dobit, ZET imao minus od 80 000 eura.

Ipak porast broja putnika

Faktograf je o ovoj temi poslao upit Ivici Lovriću kako bi nam objasnio matematiku iz grafike i brojke koje navodi, ali do objave ovog teksta nije nam odgovorio.

Odgovori su zato stigli iz Službe za informiranje i medije Grada Zagreba koji Faktografu tvrde kako je negativan trend u prijevozu putnika prošle godine ipak zaustavljen. Kažu kako je prema preliminarnim podacima ZET lani prevezao 180 milijuna putnika. Ako se ti podaci i potvrde, riječ je o znatnom rastu koji nadmašuje planiranih 168 milijuna putnika, ali i broj putnika u vrijeme kada je Tomašević tek preuzeo vlast.

“Podatak je tim vrjedniji kad se zna da je u lipnju 2024. godine stupila na snagu Odluka o socijalnoj skrbi Grada Zagreba kojom je javni prijevoz postao besplatan za skoro 160 000 Zagrepčana i Zagrepčanki starijih od 65 godina, te je ponovni porast broja putnika evidentan”, tvrde iz Grada. Napominju i da će od ovog proljeća i mlađi od 18 godina imati besplatan javni prijevoz, a proširit će se i obuhvat ove povlastica za osobe s invaliditetom. Nadaju se da će uvođenje besplatnog javnog prijevoza za mlađe od 18 godina “dugoročno stvoriti naviku korištenja javnog prijevoza kod novih generacija Zagrepčana”.

Podsjećaju kako su nabavljeni kvalitetni rabljeni tramvaji i autobusi te kako je ovaj mjesec ZET-u isporučen prvi od 40 novih tramvaja. Dodaju i kako će ih se nabaviti i još 40 u “investiciji vrijednoj više od 200 milijuna eura”.

“Radi se o prvim novim tramvajima nakon 15 godina, koji će se u prometu naći već u sljedećih nekoliko dana, uz sukcesivne isporuke novih tramvaja na mjesečnoj osnovi. Uz to, u mandatu ove gradske uprave nabavljeno je 65 novih autobusa, a u planu je nabava još 60 autobusa na obnovljive izvore”, podcrtavaju iz Grada.

Zaključno, poslovna izvješća ZET-a pokazuju da je pad broja putnika krenuo još za vrijeme mandata Milana Bandića, a naročito je to došlo do izražaja zbog izbijanja pandemije korona virusa 2020. U godini kada je Tomislav Tomašević došao na vlast, 2021., ZET je prevezao 170 638 000 putnika, da bi 2023. taj broj pao na 158 673 000. Međutim, iz Grada tvrde kako preliminarne procjene pokazuju da je prošle godine brojka narasla na 180 milijuna putnika, što znači da nije bila 150 milijuna, kako to navodi Ivica Lovrić. Bandićevom bivšem suradniku ne ide matematika. Iako je status naslovio "Brojke ne lažu", izračunao je da u razmaku od 2019. do 2024. u ZET-u 104 milijuna putnika manje. Nejasno je kako je došao do te brojke budući da se oduzimanjem spomenutog broja 150 milijuna od broja 262 milijuna dobije broj od 112 milijuna. Pogrešno je izračunao i postotak.
Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.

Postavke privatnostiPostavke privatnosti