Razotkriveno

Novi niskopodni tramvaj nije u kvaru, niti je Faktograf “priznao” da je za njegovu nabavu zaslužan Bandić

Na aplikaciji koja u realnom vremenu prati promet vidi se da novi tramvaj od puštanja u promet vozi zagrebačkim cestama.
Foto: HINA/ Edvard ŠUŠAK/ es

Iako se na zagrebačkim ulicama zadnja tri dana može vidjeti novi Končarov niskopodni tramvaj, a to dokazuje i aplikacija koja u realnom vremenu prati tramvajski promet glavnim gradom, na Facebooku i dalje ne prestaje kampanja u kojoj se tvrdi da se taj tramvaj – pokvario.

Facebook profil Zagreb24 je 11. ožujka objavio snimku uz koju u statusu tvrdi da je zamjenik gradonačelnika Zagreba priznao da se tramvaj pokvario nakon prve vožnje 10. ožujka.

“Luka Korlaet priznao kvar. Faktograf je opet ispao širitelj lažnih vijesti”, navodi se u statusu uz koji je objavljena snimka (arhivirano ovdje).

 

No, u samom videu je prvo stavljena snimka Luke Korlaeta iz emisije Otvoreno HRT-a od 10. ožujka. Na pitanje novinara je li se tramvaj pokvario prvog dana, Korlaet odgovara: “Nije se pokvario. Nakratko su ga izvukli iz vožnje da vide je li sve u redu i onda su ga opet pustili”. Snimka te emisije i odgovora Korlaeta da se tramvaj nije pokvario može se vidjeti i na internetskim stranicama HRT-a.

Korlaet: “Maknuli su ga da ga pregledaju i onda je krenuo ponovno”

No, potom u snimci na profilu Zagreb24 prikazuju i razgovor iz centra Zagreba za kojeg tvrde da je “svjedok događaja (kvara tramvaja)” susreo Korlaeta te mu je zamjenik gradonačelnika priznao da je do kvara ipak došlo.

“Maknuli su ga malo da ga pregledaju nakon prve runde i onda je krenuo ponovno”, kaže Korlaet na početku razgovora sa “svjedokom kvara”. Na snimci se niti u jednom trenutku ne vidi lice Korlaeta, ali iz zagrebačke Gradske uprave su nam potvrdili da se taj razgovor zaista dogodio i da je na njoj zamjenik gradonačelnika.

“Ja sam bio. Mogu vam se zakleti u što hoćete. Serviser Končara je rekao da su mu poskakale sklopke i da je on u kvaru i da izađemo van”, kaže dalje muškarac koji snima video te dodaje: “Ili vas lažu ili su serviseri nas lagali”.

“Ali su odmah to popravili i krenuli dalje”, kaže potom Korlaet u toj snimci te potom dodaje da su to “porođajne muke nakon što je tramvaj prvi puta izašao iz hangara”. Na komentar da nekada moraju prihvatiti i kritike, Korlaet odgovara: “Mislim da mi dobivamo previše batina bez razloga. Prvi tramvaj je na tračnicama nakon 15 godina, a vi nas onda nabijate…”.

U razgovoru zamjenik gradonačelnika niti u jednom trenutku ne priznaje da se tramvaj pokvario. Na početku jasno kaže da su tehničari tramvaj maknuli kako bi ga pregledali i da je potom tramvaj ponovno pušten u promet.

Iz Grada i ZET odmah demantirali da se tramvaj pokvario

Facebook profil Zagreb24 je već prvoga dana puštanja tramvaja na zagrebačke ceste objavio status sa snimkom u kojem su tvrdili da se prvi Končarov niskopodni tramvaj pokvario odmah nakon prvog kruga od Borongaja do Zapadnog kolodvora. Za Faktograf je to demantirala glasnogovornica Grada Zagreba Dinka Živalj koja je kazala da se novi niskopodni tramvaj nalazi u redovnom prometu, odnosno da uredno vozi na liniji 1 te da nema govora ni o kakvom kvaru. Dodala je da nakon što je odradio prvi krug rutinski je pregledan i nakon toga ponovno pušten u promet. “Riječ je o uobičajenom pregledu nakon prvog kruga vožnje, kao što je i uobičajena prisutnost tehničara pri prvim vožnjama”, pojasnila nam je tada glasnogovornica Grada Zagreba Dinka Živalj.

Istoga dana za Jutarnji list informaciju da se tramvaj pokvario demantirali su i iz ZET-a. Glasnogovornik ZET-a Domagoj Zeba tada je kazao da se tramvaj nije pokvario, već je nakon prve vožnje rutinski poslan na pregled nakon kojeg je brzo vraćen u promet.

“Tramvaj normalno radi i nije se pokvario. On je nakon prve vožnje prevezen na rutinski pregled. Dalje normalno prometuje Zagrebom”, rekao je tada Zeba objasnivši kako se svaki novi tramvaj nakon prve vožnje šalje na pregled i nakon toga normalno nastavlja s prometovanjem.

U razgovoru za Faktograf Zeba je kazao da tramvaj nije pokvaren, već i da svih dana vozi zagrebačkim cestama.

Glasnogovornica gradske uprave Dinka Živalj u srijedu nam je objasnila gdje se tramvaj kretao od puštanja u promet. “Novi tramvaj je jučer ujutro (utorak) bio na remizi jer se obavljalo snimanje TV spota kao obaveze prema EU fondovima. Zatim je prijepodne uključen redovno u promet na liniji 1 te je, kao i u ponedjeljak, nakon što su odrađene planirane vožnje, rutinski pregledan uz plansko podešavanje sustava. Nakon toga je nastavio prevoziti putnike na liniji 1. Tramvaj je danas (srijeda) od jutarnjih sati u prometu te će se i nadalje intenzivno obavljati njegovo praćenje i podešavanje parametara pripadajućih sustava, što je uobičajeno kod ovako novog, a sofisticiranog vozila”, kazala je Živalj.

Aplikacija prikazuje da novi tramvaj vozi Zagrebom

To smo se i sami uvjerili prateći internetsku stranicu koja u realnom vremenu prikazuje tramvajski promet u Zagrebu. Na toj se stranici klikom na tramvaj na karti prikazuje i o kojem se točno vozilu radi.

Na fotografijama novog niskopodnog tramvaja jasno se može utvrditi da se radi o tramvaju s oznakom “2401”, dok je na aplikaciji to tramvaj pod oznakom “102401”. Jučer i danas se tijekom cijelog jutra jasno moglo pratiti da je taj tramvaj vozio liniju “1” od Zapadnog kolodvora do Borongaja. U screenshotu možete vidjeti njegovu lokaciju na Ilici nedaleko Frankopanske danas oko 11.20 sati.

Faktograf je o navodnom kvaru tramvaja poslao upit i tvrki Končar – električna vozila, ali do objave teksta odgovor nismo dobili.

Svjedok je Sanaderov cimer iz zatvora u Remetincu

Profil Zagreb24 sata u snimci je objavio i raniju izjavu muškarca koji tvrdi da se tramvaj pokvario, a koji je i postavljao pitanja Korlaetu. “Mi smo pitali da ostanemo u njemu cijeli krug pošto smo planirali da ide natrag za Borongaj. I rekao je jedan od ljudi, imao je akreditaciju, ne znam je li od ZET-a ili Končara, kao tramvaj neće prometovati, u kvaru je”, kaže muškarac u videu te dodaje kako ima i snimku tog razgovora.

Dok u ovoj snimci svjedok govori da ne zna jesu li tehničari bili iz ZET-a ili Končara, kada je postavljao pitanje Korlaetu, onda se “mogao zakleti” da se radilo o serviserima Končara.

Identitet tog “svjedoka događaja” koji je snimao Korlaeta u centru grada u videu na profilu Zagreb24 se ne otkriva. No, radi se o Šimi Žiliću za kojeg je Jutarnji list 2017. godine pisao da je pravomoćno proglašen krivim za prijevaru četiri djevojke kojima je lažno obećao da će ih zaposliti u novim Belupovim tvornicama. Jutarnji je tada naveo i da se Žilić javno hvalio da je u zatvoru u Remetincu dijelio ćeliju s bivšim hrvatskim premijerom Ivom Sanaderom, s kojim je bio i na sprovodu bivšeg šefa HSS-a Josipa Friščića.

Žilić se sucu žalio da nije dovoljno cijenio olakotne okolnosti, a potom je sudac iznio da mu to nije bio prvi puta da je prekršio zakon. “Istina je da imate 26 godina, no u kaznenoj evidenciji vidimo da ste sedam puta osuđivani od 2012. do 2016. godine za razna kaznena djela, od iznude, krađe, prijetnje, bludne radnje i iskorištavanja djece za pornografiju, i to na uvjetne i bezuvjetne kazne zatvora”, kazao je tada sudac. Tu presudu 2017. godine Žilić je dočekao u kaznionici u Glini gdje je služio 15-mjesečnu kaznu zatvora zbog kaznenog djela iskorištavanja djece za pornografiju i bludne radnje, pisao je Jutarnji list.

O Šimi Žiliću je 2021. godine pisao i portal epodravina koji je tada istraživao priču da su članovi Domovinskog pokreta navodno krivotvorili potpise za gradonačelničku kandidaturu Davora Milakovića u Koprivnici. Među okupljenima u stranačkim prostorijama stranke bio je i Šimo Žilić, koji navodno nije krivotvorio potpise jer je tada imao zamotanu ruku.

“U to vrijeme ostao sam bez prsta i ruka mi je bila zamotana. No, bio sam u toj prostoriji i vidio da se nešto mulja, ali nisam bio siguran što”, kazao je tada Žilić. Epodravina je u tom tekstu navela da je Žilić pet godina proveo u zatvoru zbog “više kaznenih djela iz prošlosti, a bile su tu prijevare, iznude, prijetnje, krivotvorenja, bludne radnje (za što je pravomoćno oslobođen) i tako dalje” te da je bio cimer Ive Sanadera. S obzirom da je Žilić u to vrijeme i izašao iz Domovinskog pokreta, neki su sumnjali da je on poslao kaznenu prijavu.

Žilić je na svom Facebook profilu dijelio fotografije s hrvatskim političarima. Pa se tako na njemu može pronaći ona s već spomenutim cimerom Ivom Sanaderom, bivšim predsjednikom Ivom Josipovićem, bivšim predsjednikom Domovinskog pokreta i pjevačem Miroslavom Škorom  i premijerom Andrejem Plenkovićem, a fotografirao se i tijekom posjeta grobu bivšeg zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Zagreb24 je Facebook profil udruge Razglas

“Luka Korlat zaboravio je istaknuti da je Faktograf prije mjesec dana nakon naše istrage promijenio svoju laž i ipak priznao da je ipak Milan Bandić zaslužan za prvih 20 od 40 tramvaja s kojima se Možemo! hvali”, navodi se na kraju snimke na profilu Zagreb24.

Facebook profil Zagreb24 je profil koji vodi udruga Razglas.org, čiji je predsjednik Aleksandar Savić. Ta udruga je na svojim internetskim stranicama 8. ožujka objavila tekst pod naslovom “Tomašević laže i obmanjuje o novim Končarevim tramvajima…a Faktograf “gata u grah” i ne djeluje” (arhivirano ovdje). Zagreb24 je u statusu koji je Faktograf tada istraživao (arhivirano ovdje) kao “dokaz” da je nabavu tramvaja pripremio Bandić priložio screenshot članka (arhivirano ovdje) iz 2017. godine kada je Bandić, u predizborno vrijeme, kazao da će napraviti još 60 niskopodnih tramvaja, ali da još nisu započeli taj posao. Tada je obećao da će to učiniti za četiri godine.

U tom tekstu Razglasa se navodilo da je “administracija Milana Bandića u dogovoru s Vladom RH dogovorila nabavku i financiranje prvih 20 od 40 spominjanih ‘kraćih’ niskopodnih tramvaja proizvođača Končar, a Tomislav Tomašević se samo pojavio s olovkom na potpisivanju tog ugovora i pripisao sebi sve zasluge”.

“Prema tvrdnjama iz ministarstva nedvojbeno je jasno kako je prvih 20 tramvaja rezultat suradnje administracije tadašnjeg gradonačelnika Milana Bandića i vlade Andreja Plenkovića i kako je Tomašević u prosincu 2022. samo potpisao tzv. izravni ugovor koji nema apsolutno nikakve veze niti s njegovim pripremama niti studijama jer je sve dogovoreno zaključno s 29.04.2021. kada se Tomašević još uvijek šetao zagrebačkim asfaltom i obmanjivao građane Zagreba lažnim obećanjem o zatvaranju Jakuševca”, navodi se u tekstu.

Što je Butkovićevo Ministarstvo odgovorilo udruzi Razglas?

No, iz odgovora koji je udruga Razglas dobila od Butkovićevog ministarstva to se ne može zaključiti. Udruga Razglas je u tome tekstu objavila cijelu korespondenciju s Ministarstvom (arhivirano ovdje).

Tražili su od Ministarstva jasan odgovor na sljedeće pitanje: “Je li točno da je Bandićeva administracija započela planove i pregovore s Vladom u vezi nabavke najnovijih Konačarevih niskopodnih tramvaja (za koje je ugovor potpisao Tomislav Tomašević) i to prije lipnja 2021. te bi li Tomašević uopće bio u mogućnosti učiniti išta da nije do njegovog mandata učinjeno što je učinjeno ili je Tomislav Tomašević sve u vezi te nabavke učinio apsolutno sam nakon lipnja 2021. (kako on insinuira, a Faktograf odgovorno tvrdi)?”.

Znači, pitali su je li Bandićeva administracija započela planove i pregovore s Vladom oko nabave niskopodnih tramvaja te što je u tom procesu učinila administracija Tomislava Tomaševića, a dobili su odgovor u kojem se ne spominju ni Bandićeva, a ni Tomaševićeva administracija već samo kako je tekao proces nabave tramvaja.

“Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture kontinuirano ulaže u javni gradski prijevoz kroz sufinanciranje infrastrukture i nabavku vozila u gradovima diljem Republike Hrvatske. U okviru Mehanizma za oporavak i otpornost također je planiran nastavak ulaganja u javni gradski prijevoz te je Vlada Republike Hrvatske na sjednici 29. travnja 2021. godine usvojila Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021.-2026. (NPOO). U okviru NPOO-a planirana je i investicija C1.4. R4-I2 Modernizacija tramvajskog prometa, a koja obuhvaća nabavku tramvaja za dva grada u Hrvatskoj koji imaju tramvajski promet, Zagreb i Osijek.

Slijedom predmetne investicije u NPOO-u, 21. prosinca 2022. godine sklopljen je Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava za projekte financirane iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. – Nabava 20 niskopodnih tramvaja za ZET d.o.o. te 21. prosinca 2022. godine Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava za projekte financirane iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. – Nabava 10 niskopodnih tramvaja za GPP Osijek”, odgovorili su udruzi Razglas iz Butkovićevog ministarstva.

U NPOO se spominjao dokument iz Bandićeva vremena

Kao što je bilo i pojašnjeno u tekstu Faktografa, svoj smo izvorni članak mijenjali jer u njemu nismo spomenuli kako su se u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti, koji je zaslužan za nabavu prvih 20 niskopodnih tramvaja, spominju i dokumenti koji su pripremani u vrijeme vladavine Milana Bandića, a na šta su nas upozorili komentatori na Facebooku i autori statusa navedenog u tekstu. I zaista je Vlada neke dokumente koji su bili u izradi u vrijeme administracije Milana Bandića spominjala kao podlogu za objašnjavanje NPOO projekta nabave novih zagrebačkih niskopodnih tramvaja, ali ništa nije bilo realizirano prije Bandićeve smrti.

Tako se u NPOO-u navodilo da je: “ZET u suradnji s MMPI u lipnju 2020. pokrenuo izradu dokumenta ‘Plan razvoja javnog gradskog prometa u Gradu Zagrebu’ kojim se definiraju specifični ciljevi te mjere za postizanje istih. Također, ZET je izradio analizu gornjeg i donjeg ustroja tramvajske mreže te ispravljačkih stanica. Na temelju izrađenih analiza u tijeku je izrada Studije izvedivosti kojom će se definirati potrebna ulaganja u modernizaciju postojeće tramvajske mreže, proširenje tramvajske mreže i potreban broj tramvaja. Rok za izradu predmetne Studije je 4/2021. godine. Na temelju predmetne Studije će se pokrenuti postupak javne nabave za nabavu novih tramvaja”.

No to što su se ti dokumenti spominjali u NPOO-u ne znači da su oni i bili podloga za nabavu novih tramvaja, a koja bi bila izrađena još u vrijeme Bandića.

ZET: Priprema dokumentacije počela je sredinom 2022. godine

“Pripremu dokumentacije za projekt nabavke 20 tramvaja ZET je započeo samostalno sredinom 2022. godine, a u studenom iste godine poslao je prijavnu dokumentaciju za EU financiranje. Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava potpisan je 21. prosinca 2022. godine. Također, dokumentaciju za postupak javne nabave 20 niskopodnih tramvaja pripremio je ZET, a sam postupak nabave proveden je putem nadležnog gradskog ureda kao središnjeg tijela za javnu nabavu. Javna nabava objavljena je u veljači 2023. godine te je nakon provedenog postupka 16. lipnja 2023. godine potpisan ugovor s tvrtkom Končar električna vozila”, stajalo je u odgovoru od 7. ožujka glasnogovornika ZET-a Domagoja Zebe.

Iz ZET-a su odgovorili i na pitanje o studijama koje je Vlada spomenula u dokumentu koji je pratio NPOO. ZET smo pitali kada je završen dokument naziva “Plan razvoja javnog gradskog prometa u Gradu Zagrebu”, tražili smo da nam odgovore kada je završena Studija izvedivosti te pitali je li tu bila riječ o Studiji razvoja tramvajskog prometa u gradu Zagrebu koju je za 5 milijuna kuna izradio Građevinski fakultet i da li se u toj studiji navodi koliko je novih tramvaja potrebno Zagrebu.

“Vezano uz prvo pitanje, točan naziv dokumenta je ‘Izrada plana razvoja autobusnog i tramvajskog sustava Zagreba’ i završen je krajem siječnja 2022. godine. Nije riječ o ‘Studiji razvoja tramvajskog prometa u gradu Zagrebu’. Predmetna Studija odnosi se na analizu tramvajskog sustava Grada Zagreba što primarno uključuje analizu stanja tramvajskog kolosijeka, analizu stanja kontaktne mreže te analizu stanja ispravljačkih stanica i pripadajuće kabelske infrastrukture.

Studija koja se navodi u NPOO dokumentu odnosi se na nastavak modernizacije tramvajske infrastrukture te proširenje tramvajske mreže Grada Zagreba. Konkretno, izrađena je ‘Studija izvodljivosti s analizom troškova i koristi za 2. fazu modernizacije tramvajske infrastrukture i izgradnju nove tramvajske pruge u Gradu Zagrebu’, a koja uključuje modernizaciju 6 dionica tramvajske pruge i ispravljačku stanicu Zapruđe (investitor ZET), rekonstrukciju okretišta Mihaljevac te izgradnju i rekonstrukciju ceste i izgradnju tramvajske pruge na Sarajevskoj cesti (investitor Grad Zagreb). Izrada ove Studije započela je krajem 2023. godine, a finalna verzija je isporučena početkom godine”, naveo je Zeba u odgovoru.

Ministarstvo je poziv za dodjelu sredstava objavilo u kolovozu 2022. godine

Potom je naveo i da je svu potrebnu dokumentaciju za EU financiranje u cijelosti pripremio ZET od lipnja do studenog 2022. godine, znači u gradonačelničkom mandatu Tomislava Tomaševića.

“NPOO u kojemu je uključena investicija C1.4. R4-I2 – Modernizacija tramvajskog prometa (korisnici bespovratnih sredstava ZET i GPP Osijek) donesen je u srpnju 2021. godine. Poziv na dodjelu bespovratnih sredstava za Modernizaciju tramvajskog prometa objavljen je tek 12. kolovoza 2022. godine od strane Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Studiju izvodljivosti s analizom troškova i koristi za projekt ‘Nabava 20 niskopodnih tramvaja za ZET d.o.o.’, kao i svu ostalu obveznu dokumentaciju za EU financiranje u cijelosti je pripremio ZET u periodu od 6. do 11. mjeseca 2022. godine. Krajem studenoga 2022. godine, ZET se uspješno prijavio na EU Poziv za dostavu projektnih prijedloga. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture izvršilo je evaluaciju prijavne dokumentacije te je u prosincu 2022. svečano potpisan Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava čija je provedba u tijeku”, naveo je Zeba u svom odgovoru.

Prema tom odgovoru iz ZET-a, studija koja je navedena u NPOO-u nije se odnosila na nabavu niskopodnih tramvaja već na razvoj tramvajske infrastrukture, dok je sva dokumentacija za nabavu novih niskopodnih tramvaja novcem EU ZET pripremio u 2022. godini, a cijeli projekt je potom i realiziran u mandatu gradonačelnika Tomislava Tomaševića.

Zaključno, u statusu Facebook profila Zagreb24 netočno se navodi da je zamjenik zagrebačkog gradonačelnika Luka Korlaet priznao da se pokvario prvi isporučeni niskopodni tramvaj. On je u emisiji Otvoreno HRT-a kazao da je tramvaj nakratko izvučen iz vožnje kako bi bio pregledan i potom ponovno pušten u promet. U razgovoru sa Šimom Žilićem, Korlaet također nije priznao da se dogodio kvar, nego je rekao da su ga "maknuli da ga pregledaju i onda je ponovno krenuo". Da se tramvaj nije pokvario tvrde i iz ZET-a i zagrebačke Gradske uprave. Također, da novi niskopodni tramvaj vozi gradskim ulicama od puštanja u promet dokazuje i aplikacija za praćenje tramvajskog prometa. Uz to, u snimci se netočno navodi da je Faktograf ispravio laž i priznao da je Milan Bandić zaslužan za nabavu prvih 20 niskopodnih tramvaja. Faktograf je u izmjeni svoga ranijeg teksta samo naveo da se u dokumentima koji prate NPOO spominju i dokumenti iz vremena vladavine Bandićeve vlasti, ali nije došao do zaključka da je zbog toga za tu nabavu zaslužan Bandić, a ne Tomašević. Također, ZET tvrdi kako je pripremu dokumentacije za projekt nabavke 20 tramvaja započeo samostalno sredinom 2022. godine, a u studenom iste godine poslao je prijavnu dokumentaciju za EU financiranje, što je tijekom mandata Tomislava Tomaševića. Zbog svega toga statusu sa snimkom na profilu Zagreb24 nedostaje kontekst.
Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.

Postavke privatnostiPostavke privatnosti