„Do nedavno smo imali priliku vidjeti i na ZET-ovim tramvajima reklame za kladionice koje su uklonjene zahvaljujući inicijativi HDZ-ovog zastupnika Ivana Ćelića“, ustvrdila je Nikolina Baradić, zastupnica HDZ-a tijekom rasprave o konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o igrama na sreću.
Tim se zakonskim izmjenama, među ostalim, zabranjuju samoposlužni terminali za klađenje u ugostiteljskim objektima, regulira radno vrijeme casina, automat klubova i uplatnih mjesta kladionica te proširuje zabrana oglašavanja igara na sreću.
„Reklame su bile na tramvajima. Dozvolila ih je vlast HDZ-a i Milana Bandića, a mi smo ih, nakon što smo došli na vlast, zabranili i uklonili“, odgovorila joj je Ivana Kekin, saborska zastupnica Možemo!.
Govoreći o zakonskim izmjenama, Baradić je ustvrdila i kako se u javnosti često manipulira Zakonom o igrama na sreću te je Kekin poručila kako ona nema nikakve veze sa zakonskim izmjenama, niti je u njima sudjelovala.
„Ali ima veze sa SDP-om s kojim je u koaliciji u Zagrebu pa je važno podsjetiti da je baš SDP 2012. godine, ministar je tada bio Slavko Linić, izmijenio pravilnik i dozvolio otvaranje kockarnica u samom školskom dvorištu“, kazala je Baradić.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Linićeve izmjene pravilnika
Uglavnom je točna izjava Nikoline Baradić o tome da je izmjenama pravilnika iz 2012. godine omogućeno otvaranje casina i kockarnica i u blizini škola.
Pravilnik o prostornim i tehničkim uvjetima za priređivanje igara na sreću u casinima, na automatima i uplatnim mjestima kladionica donesen je 2010. godine i do danas je mijenjan četiri puta.
Izvorni tekst Pravilnika propisivao je (u članku 8.) kako je pri ishođenju prethodnog mišljenja za lokaciju poslovnog prostora casina ili automat kluba priređivač dužan, među ostalim, dostaviti i „izjavu o udaljenosti lokacije poslovnog prostora od drugih casina, automat klubova, odgojno-obrazovnih i vjerskih objekata, koja ne smije biti manja od 500 metara“. Izmjenama pravilnika iz veljače 2012. godine, koje je potpisao Slavko Linić, tadašnji ministar financija, ta je odredba izmijenjena u „izjavu o udaljenosti lokacije poslovnog prostora od drugih casina ili automat klubova, koja ne smije biti manja od 500 metara“, čime je dozvoljeno otvaranje takvih poslovnih prostora u blizini odgojno-obrazovnih ustanova i vjerskih objekata. Ta je odredba opstala do danas, iako je Pravilnik mijenjan 2014. i 2020. godine.
Međutim, u Pravilniku su istodobno ostale odredbe prema kojima uplatno mjesto za primanje uplate klađenja „mora biti udaljeno najmanje 200 m od redovne osnovne (peti do osmi razred) i srednje škole“, dok se uplate igre klađenja putem samoposlužnih terminala „ne mogu primati u ugostiteljskim objektima koji se nalaze na udaljenosti manjoj od 200 m od redovne osnovne (peti do osmi razred) i srednje škole“.
Ćelićev apel
Točan je i navod kako je Ivan Ćelić, pročelnik Zavoda za dualne poremećaje bolnice Vrapče i nekadašnji saborski zastupnik HDZ-a (od 2016. do 2024.), ali i zastupnik u Zagrebačkoj gradskoj skupštini (od 2013. do 2017.) pozvao Tomislava Tomaševića, gradonačelnika Zagreba da od nadležnih službi ZET-a zatraži uklanjanje reklama za alkohol i kockarnice s tramvaja (1, 2). To je učinio u rujnu 2022. godine, pozivajući Tomaševića da to učini prije početka školske godine.
„Za mene je ova problematika daleko važnija od bilo kakvih stranačkih preferencija. Borba protiv ovisnosti o alkoholu, drogama i kocki moj je životni poziv u kojem svakodnevno radim s osobama s problemom ovisnosti, nastojeći im pomoći na putu oporavka. Bolest ovisnosti nije samo bolest pojedinca, to je bolest cijele obitelji koja se suočava s ovom razarajućom pošasti’, napisao je Ćelić u rujnu 2022. godine obraćajući se Tomaševiću.
Premda reklame donose određenu korist ZET-u, kako je naveo Ćelić, daleko veći će biti troškovi za one koji će sutra završiti u raljama ovisnosti.
U svojim istupima Ćelić je progovarao o rastućem problemu ovisnosti o kocki, kao što to u posljednjih više od godinu dana radi i Ivana Kekin, koja je također psihijatrica. Ona je provela cijelu kampanju protiv kladionica i kladomata, a Možemo! je lani proveo i peticiju za uklanjanje kladomata iz kafića (1, 2, 3, 4, 5).
Tomašević uklonio reklame s tramvaja
Točna je tvrdnja Ivane Kekin da je Možemo! nakon dolaska na vlast vratio ZET-ovim vozilima prepoznatljivu plavu boju i uklonio reklame kao i da je takva vrsta reklamiranja uvedena u vrijeme dok su HDZ i Milan Bandić, pokojni zagrebački gradonačelnik surađivali na gradskoj, ali i na nacionalnoj razini.
Da će ZET-ovim autobusima i tramvajima vratiti plavu boju Tomašević je najavio u listopadu 2022. godine, upitno je koliko je pritom bio presudan Ćelićev istup..
„Reklame na tramvajima i autobusima uskoro će biti stvar prošlosti, vraća se plava boja vozila”, kazao je tada Tomašević (1, 2, 3) .
„Riječ je o jednom od zaštitnih znakova Zagreba i s obzirom na identitet grada i plavu boju i s obzirom na vizualno zagađenje pokrenuli smo reviziju postojećih ugovora. Osim vizualnog zagađenja, ZET je za reklame imao nepovoljan ugovor s minimalnom koristi za Grad“, objašnjavao je tada Tomašević, dodajući kako je kao posrednik između ZET-a i firmi koje su se htjele reklamirati bila plaćena privatna firma, a ona je ZET-u godišnje plaćala četiri milijuna kuna. Grad je, u isto vrijeme, ZET subvencionirao s milijardu kuna.
U ZET-u su tada utvrdili kako je ugovor o reklamiranju sklopljen bez pribavljenog mišljenja nadležnog gradskog ureda te je ugovor raskinut. Reklame su s tramvaja postupno uklanjanje, ovisno o isteku pojedine ugovorene kampanje, a svim vozilima ZET-a prepoznatljiva plava boja vraćena je od siječnja 2024. godine.
Ugovor iz vremena Bandića
Ugovor kojim je ZET na korištenje dao vanjske površine stotinu autobusa i 50 tramvaja potpisan je u vrijeme dok je grad vodio pokojni Milan Bandić. Potpisan je 2020. s tvrtkom iz Banja Luke, InfoMedia Group, u vlasništvu Vedrana Pušića.
Pritom je interesantno da je Bandić, 2012. godine u vrijeme kada je ZET počeo intenzivnije prodavati oglasni prostor na tramvajima, bio protiv takve prakse (1, 2).
„Tražim da se prekine svako oglašavanje na svim tramvajima i autobusima, bez prethodne suglasnosti Grada Zagreba, da se uklone postojeće reklame, raskinu svi ugovori s oglašivačima“, stajalo je u dopisu kojeg je Bandić u studenom 2012. godine uputio ZET-u, objašnjavajući zbog čega ne želi reklame na prozorima i vratima javnog prijevoza.
„Tramvaji i autobusi su svojim vizualnim identitetom, ponajprije plavom bojom, simbol Zagreba, i smatram da nije primjereno nagrđivati ih raznim reklamama bez prethodne suglasnosti Grada“, navodio je tada Bandić, objašnjavajući i da reklame nagrđuju vozila. Međutim, godinama kasnije dopustio je potpuno „oblačenje“ tramvaja u reklame.
Zaključno, uglavnom je točno da je 2012. godine SDP dozvolio kockarnice pokraj škola. Točno je i da je Ivan Ćelić apelirao na Tomislava Tomaševića da se ukloni reklame za alkohol i kladionice sa ZET-ovih vozila, ali je upitno je li grad to učinio zbog njegova apela. Grad je uklonio sve reklame s tramvaja i autobusa zbog vizualnog zagađenja i povratka prepoznatljive plave boje koja je zaštitni znak tog poduzeća i grada. Točno je i da su ugovori o reklamiranju potpisani dok je grad vodio Milan Bandić u suradnji s HDZ-om.