Lažne nagradne igre u kojima se korisnicima na internetu obećavaju vrijedne nagrade već su dobro poznata i uhodana metoda prevaranata. Iako je vrlo jednostavno prepoznati da je riječ o klasičnoj prevari jer se takav tip igara uvijek odvija na stranicama koje su tek nedavno osnovane, nemaju puno pratitelja ili imaju svega jednu objavu – što je malo vjerojatno očekivati na službenoj stranici nekog brenda. Faktograf o ovakvom tipu prevara piše gotovo svakodnevno.
Posljednjih se dana Facebookom šire dvije takve nagradne igre (arhivirano ovdje i ovdje) u kojima se korisnicima ako u komentar upišu “@naglasak” nudi potencijalna nagrada odnosno automobili – Volkswagen i Škoda.
Kako bismo proslavili naše veliko otvorenje, poklanjamo jedan od ovih fantastičnih Volkswagen Tiguan R-Line automobila iz 2025. godine. Jednostavno upišite @ i kliknite na naglasak. Ako ovaj postane plav, odabrani ste. Pobjednik će biti izabran 5. kolovoza u 19:00 sati, stoji u objavi od 31. srpnja na Facebook stranici Autowelt.

Upisivanjem “@naglasak” objava u kratkom vremenu postaje viralna
Objava je u svega nekoliko dana postala iznimno viralna – prikupila je više od 28 tisuća dijeljenja, 64 tisuće i 300 komentara te više od 19 tisuća lajkova. Međutim, kao što smo naglasili u uvodu, radi se o klasičnom tipu prevare kako bi se povećao broj pratitelja stranice i kako bi se povećala aktivnost na stranici čime Facebookovi algoritmi tu stranicu više prikazuju korisnicima u feedu. Naime, upisivanjem “@naglasak” pojedini korisnik Facebooka ističe komentar i time njegovi prijatelji dobivaju notifikaciju koja ih usmjerava da pogledaju određenu objavu. S obzirom na to da prevaranti u objavi traže da osobe ističu svoje komentare, jasno je da je objava u toliko kratko vremena prikupila toliko dijeljenja, lajkova i pregleda. Jedina objava na stranici upravo je ona o nagradnoj igri, a u opisu stranice ne navode se gotovo nikakvi detalji.
Da zaista postoji neka autokuća koja se naziva Autowelt u Hrvatskoj, sasvim je sigurno da bi se podaci o njenom otvorenju mogli pronaći na internetu, ali Google pretraga ne daje takve rezultate. Jedini rezultati koje Google u Hrvatskoj daje kada upišete “Autowelt”, jest stranica s oglasima za prodaju automobila koja nije aktivna još od 7. mjeseca prošle godine. Web stranica autowelt.hr očito više nije ni aktivna jer na nju nije moguće kliknuti.
Na gotovo identičan način organizirana je i lažna nagradna igra na Facebook stranici “Škoda-dealer fans” – korisnicima se povodom otvorenja, ako u komentar upišu “@naglasak” obećaje vrijedna nagrada – novi Škodin automobil. Na ovoj stranici također je jedina objava upravo ona o nagradnoj igri, stranica u opisu nema gotovo nikakve podatke, a stranica nema ni naslovnu fotografiju. Sve su to elementi po kojima se lako može zaključiti da je riječ o prevari i da je jedini cilj prevaranata povećati vidljivost stranice, kao i eventualno prikupiti osobne podatke korisnika. Naime, Facebook stranice ne mogu se javljati svojim fanovima u inbox osim ako oni nisu komentirali određenu objavu.

Pokušali smo ubaciti jednu od fotografija koja je u objavi i na kojoj su očito vidljivi prijašnji dobitnici nagradnih igara, u pretragu fotografija i većina rezultata usmjerila nas je na sumnjive Facebook stranice iz 2024. koje su isto, navodno, dijelile Škodine automobile.
Nagradne igre u Hrvatskoj moraju se organizirati po zadanim pravilima
U Hrvatskoj se nagradne igre trebaju organizirati po zakonski zadanim pravilima. Njih ne slijede lažne Facebook stranice poput ove gore navedene.
Pravila za priređivanje nagradne igre obvezno moraju sadržavati: puni naziv, matični broj i adresu sjedišta priređivača nagradne igre, svrhu priređivanja nagradne igre, vrijeme trajanja nagradne igre, fond nagrada nagradne igre, uvjete za sudjelovanje, podrobniji opis kada, gdje i na koji način će se obaviti javno izvlačenje nagrada, način na koji će biti objavljeni rezultati, odnosno dobitnici nagrada, rok za podizanje nagrada te način na koji sudionici nagradne igre dobivaju nagrade ako su ispunili uvjete propisane pravilima.
Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca, brendova i tvrtki (među njima su Coca-Cola, Konzum, Pepco, Samsung, Beko i mnogi drugi) koje nude poklone, a “poklanjaju” se različite stvari (mobiteli, automobili, kućanski aparati, poklon bonovi).
Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prevarama. Nekim prevarantima namjera je od korisnika pokušati izvući novac, a drugima je cilj krađa osobnih podataka.
Za savjete kao prepoznati lažne nagradne igre, zaštititi se od prevaranata i kako prijaviti prevaru, čitajte ovdje.
Zaključno, upisivanjem "@naglasak" nećete imati priliku osvojiti novi automobil. Radi se o klasičnoj prevari kako bi se povećala vidljivost stranice te kako bi se od korisnika prikupili osobni podaci. Radi se o stranicama koje ne sadrže gotovo nikakve informacije i jedina objava upravo je ona o navodnoj nagradnoj igri, što upućuje na prevaru.






