Lažne nagradne igre jedna su od najčešćih metoda prevare korisnika na društvenim mrežama. Prevaranti u svojim pokušajima da dođu do novca i osobnih podataka postaju sve maštovitiji pa tako i prevare djeluju sve realističnije. Najčešća metoda prevare jest otvaranje lažne stranice nekog brenda pa se onda putem te stranice najčešće “dijele” neke vrijedne nagrade i od korisnika se traži upisivanje @naglasak kako bi se na taj način što brže širio doseg novootvorene stranice.
Ipak, u moru lažnih nagradnih igara o kojima smo pisali više puta, pronašli smo i objavu (arhivirano ovdje) u kojoj Facebook korisnica navodi kako je njena majka “sedam godina radila u dm-u i kad joj se zdravlje počelo pogoršavati samo su je otpustili” te da je preko “skrivenog” dijela dm-ove stranice moguće naručiti besplatne pakete kozmetičkih proizvoda. Cijeli status glasi ovako:
Moja mama je radila punih 7 godina u dm-u, davala sve od sebe. A kad joj se zdravlje počelo pogoršavati… samo su je otpustili, kao da više ništa ne vrijedi. 😔
Zato danas želim podijeliti nešto što jako malo ljudi zna — samo oni koji su tamo radili ili članovi njihovih obitelji.
Naime, dm ima suradnju s kozmetičkim brendovima i svaki mjesec šalju kutije s proizvodima kako bi prikupili mišljenja običnih ljudi.
🧴💄 Te se kutije mogu naručiti preko “skrivenog” dijela njihove službene stranice — dovoljno je odgovoriti na nekoliko vrlo jednostavnih pitanja.
Znaš zašto se o tome ne priča? Zato što zaposlenici to žele zadržati za sebe i svoj krug ljudi 😒
Ostavit ću link u komentarima.
Ispuni obrazac — i ako još ima dostupnih kutija, dobit ćeš jednu punu kozmetike.
Podijeli ovo s nekim kome bi moglo pomoći… Jer da se ovo dogodilo tvojoj mami — što bi ti učinio? 😤

Gotovo identična prevara i u Bosni i Hercegovini
Iako korisnica navodi da će “skriveni link” podijeliti u komentarima, nismo ga pronašli. No, kolege s bosanskohercegovačkog Raskrinkavanja bavili su se gotovo identičnom prevarom za područje BiH i u njihovom slučaju u komentaru se nalazio link na “upitnik” koji je potrebno ispuniti kako bi se osvojila navodna kutija s kozmetičkim proizvodima.
Kolege su došle do posljednjeg koraka kako bi “dobili” kutiju s kozmetičkim proizvodima, a to je formular za unos podataka. Otvaranjem stranice, od korisnika se traži da upišu osobne, a potom i bankovne podatke.
Ipak, umjesto kupovine “dm” kutije kozmetike po cijeni od 2,99 konvertibilnih maraka, u desnom dijelu formulara je na engleskom jeziku navedeno da je u pitanju prijava za pretplatu na web stranicu za kupovinu kostima i dekoracija “formyparties.com” čije se članstvo nakon tri dana besplatnih usluga naplaćuje 68,82 eura svakih 14 dana. Riječ je, dakle, o prevari koja može rezultirati značajnim financijskim gubicima osoba koje unesu svoje podatke, navodi Raskrinkavanje.
dm Hrvatska: Ne provodimo nikakve skrivene nagradne igre
Kako bismo dodatno provjerili je li u ovom slučaju riječ o prevari, obratili smo se službi za odnose s javnošću dm-a u Hrvatskoj. Iz dm-a su za Faktograf kazali da se radi o zlouporabi imena tvrtke dm-drogerie markt te da od iznesenih tvrdnji ni jedna nije istinita i nema veze s tvrtkom dm-drogerie markt.
“dm ne provodi nikakve skrivene nagradne igre, pa stoga u objavi niti komentarima nigdje nema ni linka, najavljenog u samoj objavi, koji bi vodio na bilo kakav formular za nagradu.
dm poziva kupce, korisnike društvenih mreža te korisnike aplikacija za razmjenu poruka, da uvijek višestruko provjere ovakve i slične objave. Svi nagradni natječaji koje dm-drogerie markt organizira ili suorganizira, nalaze se isključivo na našoj službenoj stranici dm.hr ili su objavljeni na službenim profilima dm-a na Facebooku i/ili Instagramu“, stoji u odgovoru dm-a koji potpisuje voditelj marketinga i OCR-a dm-a za regiju Adria Ivan Horvat.
Da je zaista riječ o prevari može se zaključiti i iz pregleda stranice koja objavljuje navodnu skrivenu nagradnu igru. Naime, stranica “Petra Kovačević” ima svega dva pratitelja, prema podacima je osnovana 3. svibnja ove godine i tada je nosila ime “Intigio”, a trenutno ime ima od 7. srpnja. Također, administratori stranice nalaze se u Ukrajini, što također pobuđuje sumnju u točnost onoga što je napisano.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Nagradne igre u Hrvatskoj po zakonskim pravilima
U Hrvatskoj se nagradne igre trebaju organizirati po zakonski zadanim pravilima. Njih ne slijede lažne Facebook stranice poput ove gore navedene.
Pravila za priređivanje nagradne igre obvezno moraju sadržavati: puni naziv, matični broj i adresu sjedišta priređivača nagradne igre, svrhu priređivanja nagradne igre, vrijeme trajanja nagradne igre, fond nagrada nagradne igre, uvjete za sudjelovanje, podrobniji opis kada, gdje i na koji način će se obaviti javno izvlačenje nagrada, način na koji će biti objavljeni rezultati, odnosno dobitnici nagrada, rok za podizanje nagrada te način na koji sudionici nagradne igre dobivaju nagrade ako su ispunili uvjete propisane pravilima.
Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca, brendova i tvrtki (među njima su Coca-Cola, Konzum, Pepco, Samsung, Beko i mnogi drugi) koje nude poklone, a “poklanjaju” se različite stvari (mobiteli, automobili, kućanski aparati, poklon bonovi).
Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prevarama. Nekim prevarantima namjera je od korisnika pokušati izvući novac, a drugima je cilj krađa osobnih podataka.
Za savjete kao prepoznati lažne nagradne igre, zaštititi se od prevaranata i kako prijaviti prevaru, čitajte ovdje.
Zaključno, dm ne dijeli kutije s kozmetikom ako ispunite obrazac na skrivenom dijelu stranice. Radi se o klasičnoj prevari u kojoj prevaranti od korisnika nastoje izvući novac i osobne podatke. Da dm ne organizira nikakve skrivene nagradne igre potvrdili su i iz dm-a Hrvatska.






