Razotkriveno

Nećete osvojiti novi Dacia automobil ako upišete @naglasak, igra je lažna

Navodna stranica koja dijeli automobile pokrenuta je na dan kad je igra krenula, što upućuje na to da je riječ o prevari.
Foto: Dimitar DILKOFF / AFP

Prevaranti na društvenim mrežama svakodnevno plasiraju toliko lažnih nagradnih igara, da ih je više nemoguće sve popratiti. Korisnicima društvenih mreža najčešće se uime poznatih brendova nude vrijedne nagrade, a kako bi sudjelovali u tim navodnim nagradnim igrama, najčešće moraju podijeliti objavu, komentirati ili pak upisati “@naglasak” – čime najbrže te lažne stranice šire doseg jer upisivanjem “@naglasak” svim prijateljima/pratiteljima pojedinog korisnika stiže obavijest da je “osoba XY istaknula komentar koji moraju pogledati”.

Na Facebook stranici 𝑫𝑨𝑪𝑰𝑨-ᴅᴇᴀʟᴇʀ. objavljen je post (arhivirano ovdje) u kojem se “u čast otvorenja” dijele četiri nova Dacia automobila:

U čast otvorenja #ꓓꓮꓚꓲꓮ, poklanjamo četiri nova automobila. Jednostavno upišite @naglasak simbol. Ako postane plav, već ste sudjelovali u izvlačenju. Izvlačenje dobitnika bit će 5. listopada 2025.
NAPOMENA: Komentari vrijede samo na NAŠOJ STRANICI!

Screenshot/Facebook

Lako je zaključiti da se radi o lažnoj stranici

Ipak, pregledom stranice na kojoj je objavljena navodna nagradna igra, lako je utvrditi da se radi o prevari. Prvenstveno, stranica DACIA-DEALER nije službena Facebook stranica Dacije u Hrvatskoj, već se službena stranica zove samo Dacia i broji više od 4 milijuna pratitelja, dok ova lažna stranica ima njih svega 69. Isto tako, ova lažna stranica u svom opisu nema gotovo nikakvih informacija, a nema ni naslovnu fotografiju što također signalizira da se ne radi o pravoj stranici poznatog automobilskog brenda.

Jedine dvije objave na toj stranici upravo su one koje obavještavaju da je u tijeku nagradna igra, a u sekciji “transparentnost stranice” navodi se da je osnovana 18. rujna, istog dana kad je pokrenuta i navodna nagradna igra.

Također, kao što smo uvodno spomenuli,  upisivanjem “@naglasak” svim prijateljima na Facebooku određene osobe koja je ostavila komentar pojavljuje notifikacija “osoba XY ističe komentar koji biste trebali pogledati”. Na taj način prevaranti zapravo lako šire doseg stranice i na taj način dobivaju što veću interakciju sa stranicom pa objava u vrlo kratkom roku postaje viralna.

Nagradne igre u Hrvatskoj po zakonskim pravilima

U Hrvatskoj se nagradne igre trebaju organizirati po zakonski zadanim pravilima. Njih ne slijede lažne Facebook stranice poput ove gore navedene.

Pravila za priređivanje nagradne igre obvezno moraju sadržavati: puni naziv, matični broj i adresu sjedišta priređivača nagradne igre, svrhu priređivanja nagradne igre, vrijeme trajanja nagradne igre, fond nagrada nagradne igre, uvjete za sudjelovanje, podrobniji opis kada, gdje i na koji način će se obaviti javno izvlačenje nagrada, način na koji će biti objavljeni rezultati, odnosno dobitnici nagrada, rok za podizanje nagrada te način na koji sudionici nagradne igre dobivaju nagrade ako su ispunili uvjete propisane pravilima.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca, brendova i tvrtki (među njima su Coca-ColaKonzumPepcoSamsungBeko i mnogi drugi) koje nude poklone, a “poklanjaju” se različite stvari (mobiteli, automobili, kućanski aparati, poklon bonovi).

Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prevarama. Nekim prevarantima namjera je od korisnika pokušati izvući novac, a drugima je cilj krađa osobnih podataka.

Za savjete kao prepoznati lažne nagradne igre, zaštititi se od prevaranata i kako prijaviti prevaru, čitajte ovdje.

Zaključno, Dacia ne dijeli četiri nova automobila povodom otvorenja salona. Nagradna igra je lažna. Stranica Dacia Dealers osnovana je istog dana kad je pokrenuta i navodna nagradna igra, a stranica ima svega 69 pratitelja za razliku od službene Facebook stranice Dacije koja ima više od 4 milijuna pratitelja.
Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.