Društvenom mrežom Facebook širi se još jedna lažna nagradna igra u kojoj se tvrdi kako tvrtka IKEA dijeli “180 neprodanih sofa, bez ogrebotina ili manjih oštećenja”. Sudjelovanje je jednostavno. Potrebno je samo komentirati svoju omiljenu boju.
“Ponosno objavljujemo da ćemo donirati 180 neprodanih sofa, sve u odličnom stanju bez ogrebotina ili manjih oštećenja. Sofe će zatim biti nasumično odabrane među onima koji naznače svoju omiljenu boju, poput “sive”. Ovaj program traje do 25. oktobra 2025. godine. Sretno!”, navodi se tako u objavi
Objava (arhivirana ovdje) izrazio je viralna. U trenutku pisanja ovog članka imala je 2,1 tisuću oznaka “sviđa mi se” te je podijeljena 1,9 tisuća puta. Objava je prikupila čak 5,9 tisuća komentara.

Radi se o još jednoj u nizu lažnih nagradnih igara trgovina o kojima je Faktograf već više puta pisao. Ovaj put je u tu svrhu iskorišten naziv, fotografije i vizualni identitet IKEA-e.
Stranica kreirana jučer
Stranica “Ikea fans” koja ima 636 pratitelja kreirana je jučer, 22. listopada, istoga dana kada je objavljena i “nagradna igra”. U opisu stranice navodi se: “Obavezno pratite/lajkujte našu stranicu kako biste bili u toku”.
Za usporedbu, službena stranica IKEA Hrvatska ima 33 milijuna oznaka “sviđa mi se” i isto toliko pratitelja. Stranica je kreirana 4. prosinca 2013. godine, a podaci o transparentnosti stranice navode kako se administratori nalaze u Hrvatskoj (6), Danskoj (6) i Ujedinjenom Kraljevstvu (5).
Dodatno, IKEA Hrvatska na svojim stranicama upozorava da su njihovi proizvodi dostupni samo putem službenih kanala:
“Podsjećamo te da su ponude, novosti i mogućnosti kupnje IKEA proizvoda dostupne samo putem naših službenih kanala, društvenih mreža i web stranice https://www.ikea.com/hr/hr/.
Primijetili smo da se lažni oglas objavljuje na društvenim mrežama u naše ime. Molimo te da ne daješ osobne podatke i ne pristupaš poveznicama koje promoviraju IKEA ponude ili rješenja, osim ako ne dolaze iz službenih izvora.”
Uz sve što smo naveli, potrebno je istaknuti i kako se u Hrvatskoj nagradne igre trebaju organizirati po zakonski zadanim pravilima.
Prema Pravilniku za priređivanje nagradnih igara, one obvezno moraju sadržavati: puni naziv, matični broj i adresu sjedišta priređivača nagradne igre, svrhu priređivanja nagradne igre, vrijeme trajanja nagradne igre, fond nagrada nagradne igre, uvjete za sudjelovanje, podrobniji opis kada, gdje i na koji način će se obaviti javno izvlačenje nagrada, način na koji će biti objavljeni rezultati, odnosno dobitnici nagrada, rok za podizanje nagrada te način na koji sudionici nagradne igre dobivaju nagrade ako su ispunili uvjete propisane pravilima.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Prevare su česte
Dakle, ne nasjedajte, radi se o prevari!
Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca, brendova i tvrtki (među njima su Coca-Cola, Konzum, Pepco, Samsung, Beko, Plodine i mnogi drugi) koje nude poklone, a “poklanjaju” se različite stvari (mobiteli, automobili, kućanski aparati, poklon bonovi).
Prevare poput ove sve su češće, a prevaranti sve dosjetljiviji. Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prijevarama.
Kako se navodi na stranicama CARNeta, phishing (varijanta engleske riječi za pecanje, fishing) je vrsta socijalnog inženjeringa koja se odnosi na prijevare, kojima se služe zlonamjerni korisnici šaljući lažne poruke koristeći pritom postojeće internet servise. Riječ je o kriminalnoj aktivnosti. Koristeći razne načine manipulacije, kriminalci od korisnika pokušavaju prikupiti povjerljive podatke (korisnička imena, lozinke, podaci s kreditnih kartica i sl.).
Kako ističu, društvene mreže posebno su opasne jer podaci prikupljeni s njih mogu poslužiti za krađu identiteta, ali i zbog činjenice da poruke dobivene od prijatelja, kojima su kompromitirani (oteti) računi, imaju određeni kredibilitet.
Zaključno, na društvenoj mreži Facebook pojavila se izrazito viralna nagradna igra. Stranica koju je nagradnu igru objavila koristi naziv, fotografije i vizualni identitet IKEA-e. Međutim, ne nasjedajte, radi se o prevari.






