Globus obmanjuje javnost propagandom o “ruskim hakerima”

Petar Vidov

Tjednik Globus u izdanju Hanza Medije, izdavača Jutarnjeg lista i Slobodne Dalmacije, na ovotjednoj naslovnici plasirao je manipulativnu i ničim potkrijepljenu informaciju. Iza bombastične naslovnice, s fotografijama Martine Dalić i Andreja Plenkovića te zeleno-crnom pozadinom sastavljenom od nula i jedinica u stilu kultnog distopijskog SF-a “Matrix” i naslova “Martinu Dalić srušili ruski hakeri?”, kriju se tek nepotkrijepljene glasine i špekulacije, bez ijednog relevantnog izvora. Što u pratećem tekstu priznaje čak i sam autor Jurica Körbler.

Körbler najprije konstatira kako “postoji niz teorija” o pitanju koje naziva “enigmom svih enigmi”: kako je i od koga istraživački novinar Indexa Ilko Ćimić dobio uvid u prepisku sad već famozne “skupine Borg” koja čini okosnicu priče koju Index u nastavcima objavljuje pod egidom “afera Hotmail”. Pa zatim, bez pozivanja na ijedan relevantan izvor, kreće u špekuliranje da su mejlovi ukradeni, odnosno hakirani. Krivci bi, prema Körblerovom tumačenju, mogli biti ruski hakeri, iako za takvu interpretaciju događaja ne nudi baš nijedan dokaz.

“Nije nemoguće da su ruski hakeri i u ovom slučaju odigrali neku ulogu”, piše novinar Globusa, da bi samo koju rečenicu kasnije konstatirao: “Ovo što sada dolazi u javnost samo su pretpostavke, kao što je i pretpostavka da je sve iscurilo od nekoga tko je bio uključen u proces, a kao jedna od pretpostavki jest i ta da je u sve bio involviran dio hrvatske obavještajne zajednice. Međutim, za to su potrebni čvrsti i jaki dokazi, a ne samo govorkanja”. Novinar Globusa pritom očigledno ne vidi nikakav etički problem u činjenici da ta “govorkanja” za koja ne postoje “čvrsti i jaki dokazi” u javni prostor plasira upravo on sam.

Körbler, dakle, otvoreno priznaje da sa stranica navodno ozbiljnog političkog tjednika građane dezinformira neprovjerenim glasinama. Što ovotjednu Globusovu naslovnicu efektivno čini klasičnom propagandom pod krinkom novinarstva. Jer, Globusova naslovnica svojim čitateljima ničim ne sugerira da se njihov novinar u tekstu bavi mogućim interpretacijama događaja, i to samo temeljem svoje osobne prosudbe. Štoviše, iznad spornog naslova o ruskim hakerima, stoji nadnaslov kojim se insinuira da se na stranicama Globusa kriju dosad nepoznati dokazi o skandalu koji potresa Plenkovićevu vladu: “Pozadina ostavke najmoćnije žene u Hrvatskoj”. Također, u svojoj “analizi”, Körbler prigodno zanemaruje objasniti potpunu nelogičnost plasirane interpretacije događaja: ostaje nejasno kakav bi bio interes Rusije da pokuša sabotirati nagodbu Agrokorovih vjerovnika kojom bi, kako je ona trenutno zamišljena, ruske banke Sberbank i VTB preuzele 44 posto vlasničkog udjela u koncernu Ivice Todorića. Čime bi Rusija putem svojih državnih banaka praktički preuzela kontrolu nad firmom koja čini kičmu hrvatskog gospodarstva.

HND: Puka nagađanja u funkciji odvraćanja pažnje s prave teme

Globusovu naslovnicu kao lažnu vijest prepoznalo je i Hrvatsko novinarsko društvo. Izvršni odbor HND-a u priopćenju koje potpisuje potpredsjednik društva Denis Romac oštro je osudilo dovođenje Indexovog otkrića s navodnim aktivnostima ruskih hakera.

“Legitimno je propitivati način na koji je elektronička komunikacija bivše potpredsjednice vlade procurila u javnost. To propitivanje, međutim, mora biti temeljeno na relevantnim informacijama, a ne pukim nagađanjima koja su u funkciji odvraćanja pažnje s temeljne teme – što se događalo i događa u procesu pisanja lex Agrokor i njegove provedbe. Primarna zadaća medija je razotkrivati informacije od javnog interesa koje moćni žele sakriti, a ne skretati pažnju javnosti s bitnog na periferno difamirajući medij koji je važne informacije o slučaju Agrokor objavio ili ih tek namjerava objaviti”, tvrde iz HND-a.

Ćimić: Hanza Media radi za predstavnike vlasti

Za komentar smo se obratili i Indexovom novinaru koji je svojim istraživačkim radom razotkrio “aferu Hotmail”. Ćimić ističe kako ovo nije prvi put da izdavač Globusa svoje stranice stavlja u službu obrane interese vladajuće politike, bezobzirno pritom ignorirajući dokazive činjenice.

“Ni prvi ni zadnji put od medijskog izdavača koji se jučer zvao EPH, danas se zove Hanza Media, ali nastavljaju s uredničkom politikom kakvu su imali prijašnjih godina. Na isti način su se ponašali prilikom afere Kamensko i prilikom smjene ministra financija Slavka Linića, kao i sada vezano uz mejlove. Što samo dokazuje da rade za predstavnike vlasti, bez obzira tko god bio na vlasti. A najgore od svega je što imam osjećaj da su mi htjeli napakostiti. Stavili su mi metu na leđa”, kaže Ćimić.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste  neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Želite nas upozoriti na neodgovorno ponašanje političara? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka

Iz kategorije "Analize"