Aktualno

“Kina je zainteresirana za Luku Rijeka i nizinsku prugu” – i tako već devet godina

foto HINA/ Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture/ ml

Hrvatska delegacija predvođena Olegom Butkovićem, ministrom mora, prometa i infrastrukture zadovoljna je prošlotjednim sedmodnevnim posjetom Kini. Sudeći iz priopćenja resornog ministarstva te medijskih napisa, kineske tvrtke iskazale su veliki interes za ulaganja u Hrvatsku, prije svega u kontejnerski terminal Luke Rijeka na Zagrebačkoj obali kao i nizinsku prugu.

Osim resornog ministra u delegaciji su bili Tomislav Mihotić, državni tajnik za infrastrukturu, Denis Vukorepa, ravnatelj Lučke uprave Rijeka, Josip Škorić, predsjednik uprave Hrvatskih cesta te Ivan Kršić, predsjednik uprave HŽ Infrastrukture.

Tijekom posjeta Kini, osim s ministrom prometa Narodne republike Kine, delegacija predvođena Butkovićem sastala se i s China Road and bridge Corporation, izvođačem radova na Pelješkom mostu, tvrtkom CREC China Railway group Limited koja ima višegodišnje iskustvo u izgradnji željezničkih pruga, dok je posjet zaključen posjetom luci Ningbou te razgovorom s predstavnicima brodarske kompanije COSCO Shipiping, posjednikom naveće flote brodova na svijetu te ujedno i treće po veličini flote specijaliziranih kontejnerskih brodova. Upravo je ta kompanija iskazala interes za koncesiju na novom kontejnerskom terminalu na Zagrebačkoj obali u Rijeci pa se očekuje kako će na budući koncesijski natječaj pristići i ponuda COSCO Shippinga. Kineski ulagači su, kako se navodi, zainteresirani da putem koncesijskog modela grade nizinsku prugu.

Koncesijski model izgradnje željezničkih pruga u Hrvatskoj, kao i mogućnost javno-privatnog partnerstva u izgradnji željezničke infrastrukture još je prošlo ljeto najavio ministar Butković. Važećim Zakonom o željeznici koncesije u željezničkoj infrastrukturi su moguće, a novim Prijedlogom zakona o željeznici, o kojem bi Sabor trebao raspravljati na aktualnoj sjednici, taj model upravljanja infrastrukturom dodatno se olakšava. Otvoreno je pitanje koliko će biti interesa za koncesijsku gradnju željezničke infrastrukture jer je riječ o skupim projektima u kojima privatni investitori uglavnom ne vide interes.

Dionica od Karlovca do Rijeke još je u povojima

No, razvoj Luke Rijeka godinama se veže uz izgradnju nizinske pruge od Rijeke do Botova na mađarskoj granici, a pripreme za najzahtjevniji dio te pruge o kojoj se govori dva desetljeća – dionice od Karlovca do Rijeke – praktično su tek u povojima.

I interes kineskih ulagača u Luku Rijeka i sanjanu nizinsku prugu traje godinama. Tako su kineske kompanije u proljeće 2010. godine iskazivale interes za niz ulaganja u Hrvatsku te se pisalo kako bi ta ulaganja mogla premašiti 10 milijardi eura. Tada je COSCO Shipping bio zainteresiran za preuzimanje višegodišnje koncesije za upravljanje Lukom Rijeka. Na jesen te iste godine, pak, u tadašnjem HŽ Holdingu održan je sastanak s predstavnicima Veleposlanstva NR Kine u Hrvatskoj na kojoj je iskazan interes za ulaganjem u izgradnju nizinske pruge na načelu javno-privatnog partnerstva. Osim koncesijske izgradnje pruge od Rijeke do mađarske granice, Kinezi su iskazali interes i za kooperaciju kineskih i hrvatskih proizvođača tračničkih vozila i opreme.

Nakon dvije godine zatišja, u travnju 2012. izaslanstvo COSCO-a primili su Zoran Milanović, tadašnji predsjednik Vlade i Siniša Hajdaš Dončić, resorni ministar prometa. I tada se razgovaralo o mogućnosti “realizacije projekata od zajedničkog interesa”, odnosno ulaganjima u Luku Rijeka i nizinsku prugu, opet koncesijskim modelom. Godinu dana nakon tog susreta, na seminaru u organizaciji HGK “kako poslovati s NR Kinom”, Hajdaš Dončić je izjavio kako nije u potpunosti zadovoljan gospodarskom suradnjom s NR Kinom, dodajući kako će skori ulazak Hrvatske u EU biti novi poticaj za jačanje gospodarske suradnje. Tada je najavio i odlazak delegacija Luke Rijeka u posjet kompaniji COSCO kao i skoro raspisivanje međunarodnog natječaja za koncesonara.

Od Milanovića do Plenkovića

O velikom potencijalu za kineska ulaganja u području željezničke infrastrukture i morskih luka ponovo se razgovaralo u travnju 2014. godine za posjeta izaslanstva NR Kine Hrvatskoj. Kinesko izaslanstvo potom je vlakom otputovalo do Karlovca, a osigurano im je i razgledavanje Luke Rijeka brodom.

Nakon toga ponovo je uslijedilo zatišje, sve do Sarajevo Business Foruma prije tri godine na kojem se okupilo više stotina poduzetnika i potencijalnih investitora, među kojima i kineske kompanije. Rezultat tog susreta je ponovno isticanje interesa Kine za Luku Rijeka i nizinsku prugu, a istaknuo ga je Darko Horvat, tadašnji ministar poduzetništva i obrta, a današnji ministar gospodarstva.

I opet se ništa konkretno nije dogodilo, osim što je prošlo nešto vremena do novih iskazivanja interesa za ulaganja i to za prošlogodišnjeg službenog posjeta Andreja Plenkovića, presjednika Vlade Kini. U Pekingu je održao radne sastanke s predstavnicima niza kineskih državnih tvrtki, tijekom kojih je iskazan opetovani interes za ulaganja u željezničku infrastrukturu i brodogradnju. Sve je to ponovljeno i za prošli tjedan okončanog posjeta domaće delegacije NR Kini.

Permanentni interes za ulaganja u nizinsku prugu i Luku Rijeka kineske kompanije iskazuju, dakle, devet godina, različitim hrvatskim vladama. Izuzme li se projekt Pelješkog mosta, sve uvijek ostaje samo na iskazivanju interesa.

Facebook
Threads

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.