„(…) Pričaju da se povećava odvajanje i recikliranje otpada, a kada se usporede podaci iz zbirnih izvješća za cijelu RH za zadnjih nekoliko godina, koje je sama Čistoća poslala, ispada da se količina odvojenog prikupljanja otpada smanjila s 36 % na 24%, dok se količina miješanog komunalnog otpada nije smanjila“, ustvrdio je Davor Bernardić, predsjednik zagrebačke podružnice Socijaldemokrata u razgovoru za Večernji list (Večernji list, tiskano izdanje, 02. rujna).
Prema podacima iz Izvješća o komunalnom otpadu za 2022. godinu, stopa odvojenog sakupljanja komunalnog otpada u okviru javne usluge u toj je godini na razini države iznosila 24 posto te je u odnosu na 2021. godinu ta stopa povećana za tri postotna boda. Odvojeno sakupljanje barem jedne od korisnih vrsta otpada iz komunalnog otpada (papir i karton, plastika, staklo, metal, glomazni otpad, tekstil i biootpad) u okviru javne usluge lani se provodilo u 528 jedinica lokalne samouprave.
Kako se u tom dokumentu navodi, usporedba stopa odvojenog sakupljanja u okviru javne usluge između 2021. i 2022. godine pokazala je porast za 18 od 21 županije. U Zagrebačkoj županiji stopa je stagnirala, dok se kod Krapinsko-zagorske županije i Bjelovarsko- bilogorske županije evidentira lagani pad od jednog postotnog boda.
S druge strane, županije s najvećim porastom stope odvojenog sakupljanja lani su bile Primorsko-goranska (s 26 posto na 33 posto), Zadarska (s 10 na 17 posto) i Koprivničko- križevačka (s 42 na 48 posto).
Bernardić nije iznio točan podatak
Što se tiče grada Zagreba, podatak koji je iznio Davor Bernardić nije točan. Stopa odvojenog sakupljanja komunalnog otpada u Zagrebu je u prošloj godini iznosila 28 posto, dok je u 2021. godini ta stopa iznosila 27 posto. Dakle, stopa odvajanja je na godišnjoj razini porasla jedan postotni bod.
Lani je na području Zagreba u okviru javne usluge prikupljeno 231 453 tona komunalnog otpada. Pritom je prikupljeno 167 548 tona miješanog komunalnog otpada. Tako je udio miješanog komunalnog otpada u prikupljenom komunalnom otpadu na razini Zagreba lani iznosio 72 posto.
Prema Izvješću o komunalnom otpadu za 2021. godinu, procijenjeno je kako je u okviru javne usluge prikupljeno 253 523 tone komunalnog otpada, od čega su 173 904 tone miješani komunalni otpad. Udio miješanog komunalnog otpada u ukupno prikupljenom komunalnom otpadu u 2021. godini bio je procijenjen na 69 posto. Godinu dana ranije, odnosno 2020. godine, procijenjeno je kako je u Zagrebu ukupno prikupljeno 283 293 tona komunalnog otpada, od čega 172 225 tona ili 61 posto miješanog komunalnog otpada.
Promjena zakonskog okvira
Međutim, Izvještaj o komunalnom otpadu za 2022. godinu, koji je objavljen u srpnju ove godine, ne može se uspoređivati s izvještajima iz prethodnih godina jer je u međuvremenu došlo do promjene zakonskog okvira.
Primjerice, u dokumentu koji obrađuje komunalni otpad u 2021. godini stoji kako je stopa odvojenog sakupljanja komunalnog otpada u Zagrebu bila 31,4 posto. No, ta je brojka u zadnjem izvještaju revidirana na 27 posto.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Obrada i analiza podataka za 2021. godinu temeljena je na novom Zakonu o gospodarenju otpadom koji je na snagu stupio zadnjeg dana srpnja 2021. godine. To se, kako se u izvješću navodi, posebno odnosi na primjenu definicije javne usluge sakupljanja komunalnog otpada. Ona, prema zakonskim odredbama, obuhvaća prikupljanje miješanog komunalnog otpada iz kućanstava i drugih izvora, biootpada iz kućanstava, reciklabilnog komunalnog otpada, opasnog komunalnog otpada i glomaznog otpada iz kućanstava. Te nove zakonske odredbe donijele su novu metodologiju izračuna kada je riječ o količinama koje potječu od sakupljanja u okviru javne usluge.
U zadnjem izvješću, za 2022. godinu, navodi se kako je ono izrađeno u skladu s odredbama novog zakona, pa je tako i dio podataka iz ranijeg izvješća revidiran. Osim toga, u zadnja dva izvješća se, za razliku od ranijih, primjenjuje metodologija propisana Provedbenom odlukom EK o utvrđivanju pravila za izračun, provjeru i dostavu podataka o otpadu. Ta Provedbena odluka kod izračuna količina recikliranog otpada zahtjeva uključivanje samo količina koje su stvarno reciklirane, „odnosno bez nečistoća i neciljanih materijala koji su iz otpada izdvojeni prije ili tijekom samog postupka recikliranja“.
Zbog promjene zakonskog okvira i metodologije kojom se prati prikupljanje otpada, izvještaji izrađeni prije 2021. godine (ali dijelom i taj izvještaj) ne mogu se uspoređivati sa zadnjim podacima koji se odnose na 2022. godinu.
Zagrebačku gradsku upravu i ranije su prozivali zbog podataka iz Izvješća o komunalnom otpadu. Nakon što je objavljen dokument za 2022. godinu zastupnik u Gradskoj skupštini Zagreba Renato Petek prozvao je aktualnu gradsku vlast zbog stagnacije stope odvojenog prikupljanja otpada na 28 posto u 2022. godini sa 31,4 posto u 2021. godini.
Tada je Tomislav Tomašević, gradonačelnik Zagreba komentirao kako se „izvješće ministarstva zlonamjerno interpretira“. Objašnjavao je kako se ne radi o padu prikupljanja, već o promijenjenoj metodologiji računanja stope prikupljenog odvojenog otpada zbog čega je u izvještaju za 2022. godinu revidiran podatak objavljen godinu dana ranije.
Novi model na snagu je stupio tek u listopadu 2022.
K tome, novi model prikupljanja i naplate otpada u Zagrebu uveden je 1. listopada 2022. godine. Tri mjeseca primjene novog modela teško su mogla značajnije popraviti podatke o gospodarenju otpadom u Zagrebu tijekom 2022. godine.
Puni efekt novog modela naplate i prikupljanja otpada u Zagrebu bit će, stoga, vidljiv u godišnjem izvještaju za tekuću 2023. godinu.