Avion leti u smjeru nebodera, zabije se u njega, ali se odmah odbije, a neboder ostane neokrhnut. Pilot potom zaobilazi “neuništivi” neboder. Sadržaj je to kratke video-simulacije koja se ovih dana širi društvenim mrežama, a za koju se tvrdi da je reklama indijske kompanije Nagarjuna Cement.
“Indijska reklama za cement…“, stoji u Facebook statusu objavljenom 2. srpnja 2024. godine (arhiviran ovdje).
Post je do objave ovog teksta podijeljen 19 puta i ima 113 reakcija.
U videu je iskorišten logo i džingl Nagarjuna Cementa te lik indijskog glumca Varuna Teja, ambasadora tog branda. Umetnut je i natpis na engleskom jeziku “Indijske reklame su nemilosrdne” kojim se sugerira da indijska kompanija za svoju promociju iskorištava najgori teroristički napad u povijesti Sjedinjenih Američkih Država.
Preciznije, da tvrtka želi na brutalno šaljiv način pokazati da je kvaliteta građevinskog materijala koji proizvodi toliko visoka, da i teroristički avion zaobilazi zgrade koje su koristile njihov cement.
Samo dio videa je iz prave reklame Nagarjuna Cementa
Snimka koja traje 15 sekundi kombinacija je dvaju isječaka. Prvi je simulacija koju smo opisali u uvodu, a nakon toga slijedi isječak iz reklame indijskog proizvođača i dobavljača cementa. Ta se reklama može pronaći na YouTubeu, na kanalu Nagarjuna Cementa, gdje stoji od svibnja 2021. godine.
Budući da se ovaj sadržaj ranije dijelio na engleskom, dva su indijska portala D-FRAC i Digiteye India provjerila točnost te tvrdnje. Niti jedan od njih nije pronašao izvornu reklamu Nagarjuna Cementa koja se referira na 11. rujna, odnosno na teroristički napad koji se dogodio na taj datum (2001. godine).
Također, sama se kompanija u ožujku ove godine oglasila o fabriciranoj reklami s referencom na 11. rujna, koja je na internetu postala predmet šale i memeova.
“Proteklih nekoliko dana ovaj meme kruži platformama društvenih medija. Željeli bismo da svi znaju da mi nemamo nikakve veze s ovim sadržajem ili kreatorom i želimo prijaviti nezakonitu upotrebu našeg brenda zaštićenog autorskim pravima/zaštitnog znaka brenda i loga i naš oglasni sadržaj”, stoji u objavi Nagarjuna Cementa na X-u.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Teorije zavjere i 11. rujna
Teroristički napad koji se dogodio u SAD-u 11. rujna 2001. godine predmet je dezinformacija i dva desetljeća poslije. Tog se dana dogodila serija samoubilačkih napada iza kojih su stajali militanti povezani s islamističkom terorističkom skupinom Al-Kaidom. Napadi na New York i Washington prouzročili su velika razaranja i smrt gotovo 3.000 ljudi. Dva su zrakoplova udarila u tornjeve Svjetskog trgovinskog centra (WTC), kolokvijalno poznate kao “blizance”.
Kao što je Faktograf u više navrata pisao, teoretičari zavjere nakon velikih katastrofa, nesreća ili važnih događaja često plasiraju netočne informacije o tome kako su ti događaji već ranije predviđeni ili isplanirani. Primjerice, prošle se godine društvenim mrežama širila tvrdnja da je Izrael 60-ih godina 20. stoljeća izdavanjem kovanice (u čiju su sredinu ugravirani zrakoplov, tenk i Tora) predvidio taj napad.
Kao što je slučaj s predviđanjima ove katastrofe, neistina je i da se indijska kompanija pokušava zafrkavati s tom tragedijom u marketinške svrhe.