Pod povećalom

U drugom krugu izbora Zoran Milanović bio je favorit i na TikToku

Kampanja se odvijala i na društvenim mrežama, ali botovi nisu primjećeni u tim razmjerima da bi utjecali na rezultate izbora.
Faktograf.hr

Žustra kampanja na TikToku uoči prvog kruga predsjedničkih izbora značajno se ublažila posljednja dva tjedna na toj platformi, a videi koji su dosezali najviše pregleda i privlačili najviše pažnje uglavnom su bili vezani uz posljednju debatu dva preostala kandidata u drugom krugu – Zorana Milanovića i Dragana Primorca.

Podsjetimo, uoči prvog kruga predsjedničkih izbora borba za vidljivost na TikToku otišla je predaleko pa je platforma u dva navrata reagirala na širenje dezinformacija i neautentičan sadržaj. Prvo je uklonjen profil Ne možemo koji je vodio kampanju protiv stranke Možemo, a od početka predsjedničke kampanje i protiv njihove kandidatkinje Ivane Kekin, širio je lažne i difamacijske sadržaje. Međutim, priroda TikToka je takva da su korisnici iza tog profla još isti dan otvorili novi, sličnog naziva – Ne možemo bojna – na kojem su u samo četiri dana objavili 52 videa o stranci Možemo! i njihovoj predsjedničkoj kandidatkinji, nastavili u istom tonu, a u posljednje vrijeme na meti im je i Davor Bernardić. Potom je nakon upita Faktografa o nerazmjeru u broju pratitelja i lajkova na profilu Dragana Primorca uklonjeno preko 7.000 botova, odnosno automatiziranih računa kojima upravlja algoritam, a ne stvarna osoba. Primorac je tada sa 10 900 pratitelja pao na 3 424.

Kampanja je u drugom krugu nužno promijenila svoj tijek i dinamiku s obzirom na činjenicu da je bila svedena na dva kandidata. To se posebno odrazilo na TikToku gdje Dragan Primorac ima službeni profil, a Zoran Milanović nema.

Screenshot / TikTok

No, u njegovu korist radi profil Zokipedia koji ima 37 500 pratitelja u odnosu na 4 522 pratitelja Dragana Primorca.

Kao što su primijetili mnogi stručnjaci (1, 2, 3), Zoran Milanović ni u ovom dijelu kampanje nije često istupao u javnosti, no bio je gotovo svakodnevno aktivan na svojim službenim profilima na Facebooku i Instagramu, odakle je redovno slao poruke biračima. I Primorac i Zokipedia na TikToku su u drugom dijelu kampanje nastavili objavljivati gotovo svakodnevno (Zokipedia je objavila 21 video, a Primorac 23).

Screenshot / TikTok

Događaji koji su obilježili drugi dio kampanje

Nakon objave rezultata prvog kruga u kojem je Zoran Milanović odnio nešto manje od 800 tisuća glasova (49,09 posto), a Dragan Primorac nešto više od 314 tisuća glasova (19,35 posto), drugi krug se nametnuo kao puka formalnost jer, kao što je Faktograf utvrdio, čak i da je u drugom krugu uspio privući sve birače ostalih kandidata desnice i desnog centra (Marije Selak Raspudić, Tomislava Jonjića, Mire Bulja, Branke Lozo i Nike Tokića Kartela), Primorac nije mogao dostići Milanovićevu prednost. Za petero navedenih kandidata ukupno je glasalo nešto manje od 349 tisuća birača.

No, dva su događaja ipak obilježila drugi dio kampanje, posebno na društvenim mrežama.

Jedina debata dvojice kandidata, koju je Faktograf provjeravao uživo, postala je izvor nepresušnih viralnih hitova na TikToku, ali i drugim mrežama, i to češće na račun Dragana Primorca. Montirala ih je i prenosila Zokipedia kao i popularni profili s velikim brojem pratitelja ili dosega poput Politika za GenZ, Balkan izjave, Dinx, Uzavreli poeta itd. Uspješan doseg sa svojim videima u kojima je svaka objava segmenta debate promijenjena umjetnom inteligencijom kako bi zabavila korisnike, ostvario je profil Zašto ja bože čiji su videi, premda izmijenjeni da bi bili što duhovitiji, imali više desetina tisuća pregleda, a neki idu i preko 200 000.

Screenshot / TikTok

Premda su premijer Andrej Plenković, kao i predsjednik Sabora Gordan Jandroković pohvalili nastup Dragana Primorca u debati, ustvrdivši kako je ispao pobjednik sučeljavanja, koristeći javno dostupne korisničke alate za pretragu na TikToku utvrdili smo da su korisnici te platforme većinom pobjedu pripisali Zoranu Milanoviću, što dokazuju brojni viralni videi na TikToku (1, 2, 3, 4, 5, 6).

Kao najviralniji video uzet sa same debate isplivao je isječak u kojem Primorac govori Milanoviću zašto ne može biti predsjednik države, a Milanović mu odgovara: “Ali ja jesam predsjednik države.” Taj video je na profilu Zokipedia pregledan više od 1,7 milijuna puta. Za usporedbu, najgledaniji video na profilu Dragana Primorca, u kojem gađa tricu aludirajući na to da dobro podnosi pritisak, ima 176 000 pregleda.

Druga “bomba” kampanje stigla je samo dva dana prije izborne šutnje kada je Novi list, kroz tekst glavne urednice Slavice Bakić obavio vijest o dan ranije objavljenom istraživanju londonskog Centra za informacijsku otpornost (CIR), a u kojem se navodi kako su “hrvatski istraživači, u partnerstvu s CIR-om, otkrili naznake prokremaljske dezinformacijske kampanje koja koristi veliku mrežu botova pred drugi krug izbora u Hrvatskoj”. Društvene mreže X i TikTok na upit Faktografa o botovima odgovorile su da nisu “pronašli dokaze o neautentičnim računima ili botovima koji bi utjecali na hrvatske izbore”.

Primorac je iskoristio tu situaciju i na završnoj konferenciji za novinare uoči izborne šutnje rekao da je po prvi puta ugrožena državna sigurnost i da Milanović radi za strane interese. Potom je nešto slično ponovio Jutarnjem listu: “Kad pogledate zapravo što se događa ovih dana, vi možete primijetiti od Politica, jednog od najuglednijih časopisa Europske unije, da je vrlo jasno rekao da postoji napad ruskih i srpskih mreža na hrvatsku državu i da su ugroženi rezultati predsjedničkih izbora.” Međutim, brojne manjkavosti istraživanja na koje su odmah upozorili novinari (1, 2), među ostalima Faktograf, dovode u pitanje ozbiljnost i metodologiju ovog istraživanja. Da je o bilo kakvom utjecaju na izbore teško govoriti, dokazuje činjenica da je Zoran Milanović uživao popularnost i bio favorit izbora od prvih predizbornih anketa. Osim toga, u prvom krugu je Milanović osvojio toliku prednost da je skoro već tada odnio pobjedu.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Favorit TikToka

U drugom dijelu kampanje ne možemo govoriti o velikom broju profila koji su širili negativne vijesti o pojedinim kandidatima, kao što je to bilo u kampanji prije prvog kruga izbora u slučaju kandidature Ivane Kekin.

Ako se pogleda javno dostupan broj objava, reakcija i dijeljenja na TikToku, favorit ove društvene mreže definitivno je Zoran Milanović. Njegova najveća prednost u odnosu na Dragana Primorca, ali i neke druge ranije kandidate, jest ta što ga prati i podržava profil koji očito zna vrlo dobro prilagoditi sadržaj publici, Zokipedia, koji ujedno ima i najgledaniji video kampanje, ali i najveći doseg. Po tome je Zokipedia neusporediva sa službenim profilom Dragana Primorca.

Kad se usporede ta dva profila, očita je razlika i u sadržaju i prezentaciji sadržaja. Dok Zokipedia montira videe od kratkih i brzih isječaka koje potom začini glazbenom podlogom, komentarima i emotikonima usred videa, Primorac se koncentrirao na političke poruke, isječke s izjava za javnost ili iz debate, uz vrlo malo popratnih alata (glazbena podloga, emotikoni, filteri…) koje mlađe generacije vole koristiti.

U slučaju hrvatskih predsjedničkih izbora ne može se govoriti o presudnom utjecaju društvenih mreža na izbore, ni o poremećajima nalik onima u Rumunjskoj, no ovih nekoliko pokušaja (dezinformacijska kampanja protiv Kekin, botovi na profilu Primorca i izvještaj CIR-a) mogli bi biti upozorenje da u idućim izbornim ciklusima treba više pažnje obratiti na društvene mreže. A prvi nam slijede već za nekoliko mjeseci.

 

Od svibnja 2024. godine, Faktograf  sudjeluje u programu provjere činjenične točnosti na TikToku.

Facebook
Threads

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.