Lažne nagradne igre trgovačkih lanaca česta su praksa i Faktograf je o tome pisao u puno navrata. Tako se Facebookom proširila objava (arhivirano ovdje) u kojoj drogerijski lanac Bipa korisnicima koji ispune upitnik navodno dijele kutije iznenađenja:
Otkrijte kutiju iznenađenja za svoju obitelj!Ispunite naš brzi upitnik i pripremite se za istraživanje:• Esencijalni proizvodi za pranje rublja• Nezaobilazna sredstva za čišćenje• Tretmani za njegu tijelaDostava u cijeloj Italiji za samo 4 dana!Koja iznenađenja ćete pronaći unutra? , stoji u objavi na stranici ᏴⲒᏢᎪ Hrvatska.
Post je objavljen 14. prosinca, a prikupio je 8 dijeljenja, 20 komentara i 845 ostalih reakcija.
BIPA Hrvatska: Ne otvarajte sumnjive linkove i ne ostavljate osobne podatke
Radi se o lažnoj Facebook stranici brenda Bipa, kao i lažnom istraživanju za koje korisnici navodno dobivaju kutiju iznenađenja, s ciljem prikupljanja osobnih podataka korisnika Facebooka. Ipak, za razliku od brojnih drugih lažnih nagradnih igara i lažnih stranica, prevaranti su se potrudili prekopirati što više objava i što više fotografija sa službene Facebook stranice, a detaljno su ispunili i podatke o stranici.
Službena stranica Bipe Hrvatska može se pronaći ovdje, a ima više od 458 tisuća pratitelja dok lažna stranica ima nešto više od 1100 pratitelja. Ono što također budi sumnju da se radi o lažnoj objavi jest i rečenica da je “dosta u cijeloj Italiji za samo 4 dana”, a naziv stranice je BIPA Hrvatska.
BIPA je putem svoje službene Facebook stranice reagirala i potvrdila da se radi o lažnoj obavijesti o nagradnim igrama.
“Društvenim mrežama kruže lažne obavijesti o nagradama koje BIPA dijeli u obliku kutije pune iznenađenja za cijelu obitelj. Želimo te upozoriti kako se radi o lažnim nagradama pa nemoj otvarati sumnjive linkove ni ostavljati svoje osobne podatke”, poručili su iz Bipe.
Ističu da se sve informacije o nagradnim igrama, natječajima, ponudama, popustima i raznim drugim pogodnostima mogu otkriti na njihovom službenom webu te na službenim stranicama na društvenim mrežama.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Prevaranti sve dosjetljiviji
Prevare koje se baziraju na nagradnim igrama vrlo su česte na društvenim mrežama. Već smo pisali o lažnim nagradnim igrama u kojima se dijele mobilne kućice, no osim toga često se dijele mobiteli, automobili, kućanski aparati, poklon bonovi. Prevaranti se često predstavljaju kao stranice poznatih brendova, tvrtki ili trgovačkih lanaca (Pepco, Coca-Cola, Konzum, Plodine, Samsung, Beko i mnogi drugi).
Osim povećanja vidljivosti i dosega stranice na Facebooku cilj ovakvih prevara ponekad je izvući osobne podatke korisnika, a ponekad novac.
Prevare poput ove sve su češće, a prevaranti sve dosjetljiviji. Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prijevarama.
Osnivačima lažne stranice ᏴⲒᏢᎪ Hrvatska očiti je cilj bilo povećanje vidljivosti stranice, kao i prikupljanje osobnih podataka korisnika Facebooka. Radi se o još jednom u nizu lažnih predstavljanja u ime poznatih trgovačkih lanaca.