Lažne nagradne igre na društvenim su mrežama gotovo postale svakodnevica. Gotovo da nema dana u kojem se ne pojavi neka nova objava u kojoj se korisnicima društvenih mreža obećavaju vrijedi automobili, poklon bonovi, hladnjaci, bicikli, zvučnici, montažne kućice… Iako su prevaranti postali sve dovitljiviji kad je u pitanju kreiranje lažnih stranica i objava samih postova o navodnoj nagradnoj igri, još uvijek postoji puno elemenata po kojima se lako može zaključiti da se radi o prevari. Faktograf je o takvim igrama pisao više puta.
Početkom ovog mjeseca pisali smo o dvije lažne nagradne igre u kojima su se korisnicima kao nagrade obećavali novi automobili, a posljednjih dana na društvenim mrežama u Hrvatskoj strelovito se proširila navodna nagradna igra u kojoj poznata automobilska kuća AutoZubak “povodom otvorenja poklanja” automobil.
U objavi (arhivirano ovdje) na Facebook stranici AutoZubak koja na prvu djeluje vrlo uvjerljivo, ali nije službena stranica te automobilske kuće, objavljene su fotografije novih automobila uz sljedeći opis:
Kako bismo proslavili naše veliko otvorenje, poklanjamo jedan od ovih sjajnih Autozubak automobila. Jednostavno upišite @ i kliknite na istaknuto polje. Ako postane plavo, ušli ste. Izvlačenje pobjednika bit će 17. kolovoza u 20:00 sati.

Iako je objava kreirana prije samo 4 dana (14. kolovoza), dosad je prikupila više od 46 tisuća dijeljenja, 74 tisuće komentara i više od 23 tisuće lajkova.
AutoZubak: Lažna stranica i lažna nagradna igra
O lažnoj nagradnoj igri koja je vrlo brzo postala viralna istog se dana oglasio i AutoZubak putem svoje službene stranice na Facebooku, upozoravajući korisnike da ne ostavljaju svoje osobne podatke nepoznatim stranicama.
“Pojavila se lažna Facebook stranica koja se predstavlja kao AutoZubak i dijeli vozila kroz navodnu nagradnu igru. To nije naša službena nagradna igra! Sve naše službene nagradne igre objavljujemo isključivo putem ovog Facebook profila i na našoj web stranici https://www.autozubak.hr”, poručili su.
Fanove su zamolili da ne klikaju na sumnjive linkove i ne ostavljaju osobne podatke, kao i da lažnu stranicu prijave Facebooku te da na taj način pomognu spriječiti takve prevare.
Iako stranica na prvu djeluje uvjerljivo, prevaru je lako prepoznati
Iako lažna stranica AutoZubaka na prvi pogled djeluje legitimno, odmah na prvu postoje neki elementi po kojima je lako shvatiti da je lažna. Prvenstveno je dovoljno pogledati broj objava. Iako lažna stranica ima oko 10 tisuća pratitelja, od pet objava na stranici tri su vezane upravo uz navodnu nagradnu igru, a svega dvije nisu.
Također, prva objava na stranici upravo je ona o navodnoj nagradnoj igri, što odmah upućuje na to da se radi o stranici koja je kreirana kako bi na taj način dobila što više pratitelja i ostvarila što veći doseg. Informacije u opisu stranice također su vrlo šture, odnosno gotovo da ih i nema što nije uobičajeno za službenu Facebook stranicu nekog brenda.
Službena Facebook stranica AutoZubaka ima više od 49 tisuća pratitelja, brojne objave različitog sadržaja i detaljno ispunjene informacije o samoj tvrtki, koje nije moguće pronaći na stranici koja promovira navodnu nagradnu igru.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Nagradne igre u Hrvatskoj moraju se organizirati po zadanim pravilima
U Hrvatskoj se nagradne igre trebaju organizirati po zakonski zadanim pravilima. Njih ne slijede lažne Facebook stranice poput ove gore navedene.
Pravila za priređivanje nagradne igre obvezno moraju sadržavati: puni naziv, matični broj i adresu sjedišta priređivača nagradne igre, svrhu priređivanja nagradne igre, vrijeme trajanja nagradne igre, fond nagrada nagradne igre, uvjete za sudjelovanje, podrobniji opis kada, gdje i na koji način će se obaviti javno izvlačenje nagrada, način na koji će biti objavljeni rezultati, odnosno dobitnici nagrada, rok za podizanje nagrada te način na koji sudionici nagradne igre dobivaju nagrade ako su ispunili uvjete propisane pravilima.
Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca, brendova i tvrtki (među njima su Coca-Cola, Konzum, Pepco, Samsung, Beko i mnogi drugi) koje nude poklone, a “poklanjaju” se različite stvari (mobiteli, automobili, kućanski aparati, poklon bonovi).
Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prevarama. Nekim prevarantima namjera je od korisnika pokušati izvući novac, a drugima je cilj krađa osobnih podataka.
Za savjete kao prepoznati lažne nagradne igre, zaštititi se od prevaranata i kako prijaviti prevaru, čitajte ovdje.
Zaključno, upisivanjem @ u komentarima ispod objave o nagradnoj igri nećete osvojiti novi automobil. Stranica i nagradna igra su lažni, što su potvrdili putem službene Facebook stranice AutoZubaka. Također, nagradne se igre u Hrvatskoj moraju organizirati po zakonski propisanim pravilima, koja ova lažna stranica svakako ne slijedi.






