Privatni korisnik Facebooka u statusu napisanom 26. kolovoza (arhivirano ovdje) uz snimku prekidanja predstave kazališnog redatelja Olivera Frljića u Češkoj navodi kako je ove godine u Benkovcu trebala biti izvedena predstava u kojoj se vadi zastava iz stražnjice.
“Hrvatska Benkovac 2025 Frljić želi održi predstavu gdje se hrvatska zastava vadi iz dupeta i dekonstruira domovinski rat”, navodi se na kraju statusa u kojem se problematizira rad Olivera Frljića.
Autor u statusu navodi i da je Frljić zaradio kaznenu prijavu zbog toga što je uvrijedio poljsku zastavu i publiku, da je predstava bila zabranjena u Sarajevu te da je predstava “Naše nasilje i vaše nasilje” bila prekinuta u Češkoj. Također, u statusu piše:
“Gola žena u hidžabu koja iz vagine vadi poljsku zastavu i Isus koji silazi s križa da bi je silovao bili su previše za konzervativne Poljake”.
Odmah treba napisati da je opis scene iz predstave “Naše nasilje i vaše nasilje” iz statusa točan, a Frljić je postavljajući tu predstavu u različitim državama i koristio različite zastave koje su glumice vadile iz vagine.
Na programu benkovačkog festivala nije bilo “Naše nasilje i vaše nasilje”
No, netočno je da je na festivalu “Nosi se” u Benkovcu, koji su do daljnjeg odgodili prosvjedi braniteljskih udruga, trebala biti izvedena Frljićeva predstava u kojoj glumci iz stražnjice vade zastavu, kao što se to tvrdi u statusu. Iz ostatka statusa može se zaključiti da autor sugerira da je u Benkovcu trebala biti izvedena Frljićeva predstava “Naše nasilje i vaše nasilje” u kojoj zaista postoji scena vađenja zastave iz vagine, a ne stražnjice, ali u programu odgođenog festivala te predstave nema.
Kao razlog za pobunu protiv festivala Frljića je na prosvjedu, koji se održao nakon što je festival već otkazan, označio i predsjednik Udruge hrvatskih dragovoljaca Domovinskog rata Benkovac, koji je u javnosti istupao u ime prosvjednika, Nediljko Genda, a u tom svojem govoru spominjao je i scenu vađenja zastave iz vagine.
“Mišljenje je da Oliver Frljić sa svojim suradnicima i svojim predstavama, kad se vadi hrvatska zastava iz ženskog spolovila, to je ruganje s hrvatskom državom, a hrvatska država je stvorena na hrvatskim braniteljima i mi to nećemo dozvoliti”, kazao je tada Genda koji je rekao i da Frljić nije dobrodošao u grad.
No, niti je scena vađenja zastave iz vagine trebala biti prikazana u Benkovcu, a niti je Oliver Frljić trebao biti tijekom festivala u gradu. U programu festivala “Nosi se” za 29. kolovoza bio je najavljen program pod nazivom “Istina je voda duboka” u sklopu kojeg se trebala izvesti predstava “Mrzim istinu” Teatra &td u režiji Olivera Frljića, dok su u kasnijoj raspravi nazvanoj “Istinom protiv nasilja!” trebali sudjelovati Nataša Govedić, Marko Vučetić i ekipa predstave.
Predstava “Mrzim istinu!”
Predstava “Mrzim istinu!” Teatra &td imala je premijeru u svibnju 2011. godine, znači prije više od 14 godina. Na portalu Teatar.hr Frljić je predstavu najavio ovim riječima: “U Hrvatskoj neprestano postoji taj stereotip da je obitelj ‘sveta stvar’, neuništivi stup društva i kolijevka moralnih vrijednosti, a da se pritom ono što se u njima zaista događa gura pod tepih. Moje obiteljsko iskustvo je, između ostalog, negativno. Iako je među nama bilo i ljubavi, mi smo bili disfunkcionalna porodica. Ja o tim lošim trenucima želim govoriti”.
Potom slijedi i opis: “Predstava je to u kojoj govori o sebi u prvom licu, imenom i prezimenom, i o svojoj obitelji: ocu Draganu iz Travnika, koji se na popisu stanovništva 1991. izjasnio kao Hrvat, majci Slađani iz Leskovca, koja je iste godine dobila otkaz ‘po nacionalnoj osnovi’, sestri Marini, koju majka ‘voli više nego Olivera’, i sebi, koji je jednom priznao da će ubiti oca digne li ruku na majku”.
Na stranicama zagrebačkog kazališta Gavella o predstavi “Mrzim istinu” piše: “Ova predstava nas vraća u vrijeme prije 24. travnja 1992. Umjesto patetičnog prepričavanja jedne obiteljske povijesti, njom se daje uvid i rastvaraju kompleksni unutrašnji odnosi u toj obitelji. Svoj dramaturški temelj ona gradi na tenziji između različitih obiteljskih dokumenata i autorovih svjedočanstava koja se koriste, te fikcionalnog statusa koji ovi dokumenti i svjedočanstva dobivaju u prostoru kazališne reprezentacije”.
Portal Ziher.hr je u svojoj kritici predstave napisao: “Koliko god izvedba površno gajila toplinu, tjeskoba se bespoštedno širila gledalištem. Soba s prigušenim svijetlom nalazi se na sredini scene, a oko nje sjede gledatelji. Tako smo imali priliku uroniti u radnju i osjećati se direktno prozvanima. Sve su to gledateljima dobro poznati problemi – nesuglasice u braku, abortus, odgoj djece, neposluh i nasilje, varanje. Roditelji koji su sve samo ne prilagođeni ulozi, djeca koja su nemoćna i nemaju čvrst oslonac. Obiteljska priča s fokusom na nedostatke u odgoju koji ostavljaju trag na ličnost, a zrelošću isplivaju na površinu dovodeći do sukobljavanja”.
Kulturpunkt je, pak, u travnju 2024. godine naglasio: “O uspješnosti ove predstave svjedoče brojne nagrade, usmena predaja o komadu koja se pretvorila u legendu, puno gledalište na izvedbama i njena dugotrajnost. Žiri festivala Gavelline večeri joj je dodijelio Nagradu ‘Dr. Branko Gavella’ za najbolju predstavu uz pojašnjenje da ‘predstava najavljuje jedno novo kazališno doba u kojem radikalne autorske estetike uspijevaju pronaći istinski dijalog sa svim članovima kazališne zajednice.’ Lijepe riječi, ali možda su najbitnije ove: istinski dijalog. Možda u njima leži odgovor na to koliko je istina bitna. Bitna je istinska reakcija na ono što gledamo na sceni, a to ova predstava postiže. Postiže to u komičnim trenucima obiteljske svakodnevice, u onim nasilnijim, za koje se možda prenaivno nadam da nisu baš dio svačije svakodnevice i u onim nježnijim, nadam se malo češćim dijelovima naših života”.
Na internetu je nemoguće pronaći izvor iz kojeg se može zaključiti da bi takva predstava koja se bavi obiteljskim odnosima bila kontroverzna bilo kome, a u wikipedijskoj natuknici se navodi da je ta kultna predstava “jedna od najnagrađivanijih kazališnih predstava u povijesti hrvatskog kazališta”, a dio tih domaćih i međunarodnih nagrada je i popisan na dnu teksta.
Također, uz tu predstavu se ne vežu niti ikakve kontroverzne scene, a u njoj nema niti scene u kojoj itko od glumaca iz tjelesnih šupljina vadi bilo koju zastavu. Znači, dio u kojem se u statusu navodi da se to trebalo događati u Benkovcu je netočan.
Kaznena prijava iz 2016. godine u Poljskoj
“Frljiću kaznena prijava jer je uvrijedio poljsku zastavu i publiku! Gola žena u hidžabu koja iz vagine vadi poljsku zastavu i Isus koji silazi s križa da bi je silovao bili su previše za konzervativne Poljake”, navodi se u statusu korisnika Facebooka.
Točno je da je nekoliko osoba u rujnu 2016. godine podiglo kaznenu prijavu protiv Olivera Frljića zbog izvođenja predstave “Naše nasilje i vaše nasilje” na festivalu Prapremier u poljskom Bydgoszczu, a kampanju je pokrenula gradska vijećnica Grażyna Szabelska iz konzervativne stranke Pravo i pravda jer je, kako je navela, autor prekršio zakon vrijeđajući nacionalne simbole i vjerske osjećaje gledatelja scenama navedenim u statusu.
Prema pisanju poljskog portala Wyborcza.pl iz travnja 2024. godine, istraga pokrenuta nakon te kaznene prijave nije bila gotova niti osam godina nakon njenog podnošenja. Ta je istraga tematizirana jer je prošle godine Frljić gostovao na festivalu Kontakt u poljskom Torunu pa je poljske medije zanimalo bi li mogao pritom biti saslušan zbog ranijih prijava. Tužitelj koji je nadgledao istragu Dariusz Bebyn kazao je da Frljić ne mora strahovati da će biti odveden na saslušanje jer su saslušanja već obavljena, a kazao je i da je istraga pri kraju. U tom članku se navodi i da su stručnjaci za religijske studije i kazališne studije još 2016. godine kazali da se umjetničko djelo treba promatrati u cijelosti te da smatraju kako tim djelom nisu uvrijeđeni osjećaji vjernika.
Kako bi provjerili je li ta istraga završila poslali smo upit poljskim tužiteljima, no do objave teksta odgovor nismo dobili. Kao što se može vidjeti, Frljić je drugog dana festivala Kontakt prošle godine razgovarao sa studentima i govorio o “kreativnoj slobodi, društvenim problemima – uključujući i sukob s politikom – i suvremenom kazalištu”. Na tom festivalu Frljić je gostovao s predstavom “Metamorfoze”.
Pobuna protiv predstave “Naše nasilje i vaše nasilje” u Sarajevu
“U listopadu 2016. godine, zbog brojnih prijetnji, javno izvođenje iste predstave u Narodnom pozorištu u Sarajevu tijekom festivala MESS bilo je zabranjeno”, navodi se u statusu korisnika Facebooka.
Nakon prikazivanja u Austriji, Njemačkoj i Poljskoj, Frljićeva predstava “Naše nasilje i vaše nasilje” našla se 2016. godine u službenom programu 56. izdanja Međunarodnog teatarskog festivala MESS koji se održava u Sarajevu. Dvorana sarajevskog Narodnog pozorišta bila je rasprodana danima prije tog 9. listopada 2016. godine, zadnjeg festivalskog dana. Samo dva sata prije najavljenog izvođenja predstave, direkcija MESS-a objavila je kako će ona biti odigrana samo za članove žirija i goste festivala dok publika s kupljenim kartama tu izvedbu neće moći vidjeti, a novac za karte će im biti vraćen. Odluka o zatvaranju predstave za publiku donesena je zbog sigurnosnih razloga i javnih pritisaka.
Hrvatsko kulturno društvo Napredak, naime, dan prije izvođenja predstave pozvalo je ministarstvo kulture Sarajevske županije i upravu MESS-a da skinu s repertoara Frljićevu predstavu “Naše nasilje i vaše nasilje”, ističući kako se radi o blasfemičnoj predstavi u kojoj se ne radi o umjetničkoj provokaciji nego o pukom vrijeđanju osjećaja građana, napose vjernika. “Ova predstava bolno vrijeđa kršćane, muslimane i državu BiH pa tako i sve njezine građane”, navodilo se u priopćenju HKD Napretka uz objašnjenje da HKD Napredak poštuje, “štoviše zalaže se i promiče umjetničke slobode, razumije i provokaciju u službi umjetnosti, ali banalno – ali ne zbog toga i manje opasno – vrijeđanje vjernika naprosto drži nedopustivim, blasfemijom u njezinu najdrastičnijem obliku”.
HKD Napredak, čije je sjedište u Sarajevu, u pismu je zatražio da se Frljićeva predstava skine s repertoara “u nadi da neće biti potreban građanski bojkot predstave i da se izbjegnu nove krivične prijave”.
Direkcija MESS-a odgovorila je kako smatra da u demokratskim i slobodnim društvima umjetnici i umjetnice imaju pravo kritički propitivati sve aspekte društvene stvarnosti. Istaknuli su pritom kako predstava “nema namjeru vrijeđati ničija religijska osjećanja, već ukazuje na političko licemjerje Zapada koje je indiferentno spram stradanja neeuropskog stanovništva”.
“Traženje zabrane predstave je izraz nedemokratskog čina s obzirom da su umjetničke slobode jedna od najvažnijih europskih vrijednosti. Možemo razumjeti svačiji izbor da ne prihvaća različite umjetničke sadržaje, ali smo začuđeni kada se moralno arbitrira nad predstavom koja nije viđena, već se poziva na novinske naslove u kojima se prizori predstave sagledavaju van konteksta i autorske ideje”, naveli su iz MESS-a dodajući kako svatko ima slobodu izbora pa tako i da posjećuje predstavu čiji sadržaj ne podržava.
Kritika kardinala Vinka Puljića
Kritikama predstave i pozivu na njeno skidanje s programa pridružila se i Katolička tiskovna agencija Biskupske konferencije BiH (KTA), a sama najava predstave naišla je na kritike islamističkog časopisa SAFF. U bosanskohercegovački medijima pisalo se i kao je nadbiskup vrhbosanski kardinal Vinko Puljić zbog te predstave podigao tužbu pred Tužilaštvom BiH. Ta je informacija, međutim, opovrgnuta (1, 2).
Kako je stajalo u tadašnjem priopćenju KTA-e, kardinal Puljić nije podnio službenu prijavu, nego je poslao pismo Tužilaštvu BiH, gradonačelniku Sarajeva, predsjedniku Vlade Kantona Sarajevo i Apostolskoj Nuncijaturi u BiH. Tim je pismom tražio pravnu zaštitu poštivanja vjerskog dostojanstva i poštivanja vjerskih osjećanja, “ne želivši podnijeti formalnu krivičnu prijavu”.
Slično kao i HKD Napredak, i kardinal Puljić je u pismu naveo kako Frljićeva predstava “blasfemno vrijeđa osjećaje kršćana” te da je potez organizatora da se spomenuta predstava prikaže u Sarajevu neshvatljiva s obzirom na to da je Sarajevo “multikonfesionalna i posebno osjetljivo sredina”. “Velike napore ulažemo u proces pomirenja i dijaloga. Ovakvo djelo duboko vrijeđa kršćane. Pogotovo je nerazumljivo stavljanje na program to djelo koje je vrlo negativno ocijenjeno u Beču, koji daleko lakše podnosi ovakav pristup. Očekujemo zakonsku zaštitu vjerskih prava i sloboda u ovoj multikonfesionalnoj sredini”, stajalo je u pismu.
Kardinal Puljić pozvao se na članak 5. Zakona o slobodi vjere i pravnom položaju crkava i vjerskih zajednica u Bosni i Hercegovini u kojem se, među ostalim, navodi kako su zabranjeni napadi i uvrede vjerskih službenika, kao i aktivnosti ili djela usmjerena na raspirivanje vjerske mržnje protiv bilo koje crkve ili vjerske zajednice te omalovažavanje ili izrugivanje bilo koje vjere.
Publika se izborila za svoje mjesto u gledalištu
Zbog pritisaka u javnom prostoru, direkcija MESS-a je, dva sata prije zakazanog termina prikazivanja predstave, donijela odluku kako će ona biti zatvorena za javnost te će se odigrati samo za članove žirija i goste. Bez obzira na tu najavu, deseci osoba s kupljenim ulaznicama došli su pred kazalište kako bi prosvjedovali protiv nametanja cenzure i zastrašivanja (1, 2, 3, 4).
“Hoćemo predstavu!“ vikali su građani okupljeni pred Narodnim pozorištem koje je čuvala policija. A nakon kraće prepirke s organizatorima festivala, zabrana ulaska u dvoranu je povučena. “Ljudi koji imaju kartu mogu ući na osobnu odgovornost”, kazao je tada Nihad Kreševljaković, direktor MESS-a.
Predstavi je tako prisustvovala i sarajevska publika koja je u konačnici dobila posebnu nagradu žirija 56. festivala MESS, jer se na vlastitu odgovornost zauzela da nazoči izvođenju predstave koju je uprava Festivala iz sigurnosnih razloga zatvorila za javnost (1, 2). Organizator festivala MESS je, pak, pokrenuo niz krivičnih prijava protiv osoba koje su javno prijetile direktoru festivala kao i ostalim osobama uključenim u organizaciju MESS-a te publici. Tada se navodilo i kako će biti podnesene tužbe za naknadu štete zbog iznošenja neistina o Frljićevoj predstavi “Naše nasilje i vaše nasilje” koje su dovele do uznemiravanja javnosti i prijetnji organizatoru. Kako je priopćeno iz MESS-a, sve je to dovelo do narušavanja ugleda Međunarodnog teatarskog festivala MESS. Direktor festivala MESS tada je rekao kako je zlonamjerno lansiranje lažnih informacija o Frljićevoj predstavi “neodgovornih medija, kao što su SAFF i Hayat”, kao i neistine objavljene u priopćenju HKD Napredak, prouzročilo val dezinformacija, a potom i prijetnji, zbog kojih su u Festivalu procijenili da je njima ugrožena sigurnost publike.
Naveo je i kako su se prijetnje počele širiti društvenim mrežama noć prije izvođenja predstave te su prijavljene policiji koja je poduzela određene mjere, ali je odgovornost za eventualne posljedice u samom prostoru izvođenja predstave prebačena na direkciju, odnosno direktora Festivala. Zbog toga je donesena odluka o zatvaranju predstave za publiku, ali se publika ipak izborila za ulazak u kazalište.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Prekinuta predstava u Češkoj
“U Češkoj prekinuto izvođenje kontroverzne predstave Olivera Frljića ‘Naše nasilje, vaše nasilje'”, navodi korisnik Facebooka u statusu, a uz to je objavio i snimku prekida predstave s društvene mreže X.
Snimku iz statusa je u svibnju 2018. godine objavila češka televizija ČT24, a u statusu su naveli da je predstavu prekinulo 30-ak aktivista pokreta Pristojni ljudi koji su tvrdili da ih prikaz Isusa u predstavi vrijeđa. Aktivisti su u jednom trenutku u plavim majicama zauzeli pozornicu dok je na njoj stajao goli glumac.
U izvještaju o tom događaju češki portal iDNES.cz u svibnju 2018. godine je napisao da su aktivisti iz Brna prekinuli kontroverznu predstavu u kojoj Isus siluje muslimanku. Navode da se aktivisti nisu željeli maknuti s pozornice pa ih je odvela policija. Predstava se nastavila, no potom je još jednom prekinuta.
“Nakon prvog incidenta s policijom, nekoliko mladih prosvjednika ostalo je u dvorani, moleći se dok su mirno gledali predstavu. No samo do trenutka kada je bila ključna scena. Kada je uprizoreno silovanje muslimanke, počeli su vikati: ‘Nemojte vrijeđati našeg gospodina Isusa!’, a onda ih je policija ispratila van”, navodi se u članku češkog medija. Pokret Pristojni ljudi, koji je prekinuo predstavu, osnovao je bivši prvak Češke u kickboxingu i vlasnik zaštitarske agencije Zdeněk Pernica, a češko Ministarstvo unutarnjih poslova ih je označilo “ekstremistima”.
I nakon predstave policija je morala razdvajati prosvjednike i gledatelje koji su izašli iz kazališta. Direktor Festivala u Brnu Martin Glaser kazao je da je zgrožen incidentom u kazalištu. “Ne razumijem kako neki političari mogu uopće razmišljati o zabrani predstave. I kada to ne uspiju, netko nasilno uđe u kazalište. Kada sam vidio da se to događa, sjetio sam se filmova o usponu fašizma”, kazao je Glaser koji nije bio zadovoljan niti ponašanjem policije koja je reagirala tek na poziv organizatora.
Mjesec dana prije održavanja te predstave u Brnu različite skupine, uključujući političare, biskupe i vjerske grupe bunile su se protiv nje, a pokušaj da se ona sudski zabrani nije uspio. Dio političara je tražio da grad Brno ne financira festival na kojem se ta predstava uprizorila, pisao je tada portal iDNES.cz .
Znači, korisnik Facebooka u statusu točno piše da je izvedba Frljićeve predstave “Naše nasilje, vaše nasilje” prekinuta na festivalu u Brnu. Prekinuli su je aktivisti koje je češka policija označila kao “ekstremiste” i to dva puta tijekom izvođenja. No, pokušaj sudske zabrane predstave, kao i apeli da grad Brno prekine financiranje festivala, protivnicima predstave nisu uspjeli.
Zaključno, u Benkovcu se na festivalu “Nosi se” nije trebala izvesti predstava “Naše nasilje i vaše nasilje” Olivera Frljića u kojoj glumica iz svog spolovila izvlači zastavu. Na programu festivala u Benkovcu bila je navedena druga Frljićeva predstava, “Mrzim istinu”, u kojoj takve scene nema. U Poljskoj je zbog predstave “Naše nasilje i vaše nasilje” konzervativna gradska vijećnica podigla kaznenu prijavu 2016. godine, no tužitelji niti nakon osam godina nisu završili istragu. U Sarajevu je iste godine, zbog sigurnosnih razloga i javnih pritisaka, organizator odlučio predstavu prikazati samo za članove žirija i goste festivala, ali je dio publike koja je kupila karte na kraju ušao u dvoranu, uz opasku organizatora da to rade na osobnu odgovornost. U Češkoj prosvjednici nisu uspjeli sudski zabraniti predstavu pa su je u dva navrata prekinuli tijekom izvođenja, no ona je odigrana do kraja. Zbog svega navedenog status korisnika Facebooka ocjenjujemo djelomično netočnim.







