Velike tehnološke kompanije – najmoćniji, a trenutno i usamljeni entiteti na svijetu koji imaju moć zauzdavanja lažnih vijesti i govora mržnje – odlučile su okrenuti leđa globalno možda i najutjecajnijem izvoru fake newsa i teorija zavjera, a time i njihove zarade – Infowars kanalima Alexa Jonesa.
Nakon deset godina emitiranja na radio stanicama u Americi te na internetskim servisima, zaradio je zabranu najprije od Applea, zatim mu je Facebook skinuo stranicu, na što se Jones može žaliti, pa je maknut sa Spotifyja i, konačno, YouTubea, na kojemu ima 2,4 milijuna pretplatnika. Za Jonesa je to – komunistička zavjera.
Gizmodo citira glasnogovornika YouTubea, koji načelno govori da svi korisnici servisa moraju poštivati uvjete korištenja i pravila zajednice, a do ukidanja dolazi kada korisnici “opetovano krše ta pravila, poput njihovih pravila protiv govora mržnje i napastovanja ili kada zaobilaze naše mjere”. Facebook i Apple kao razlog su također naveli govor mržnje. Što je točne presudilo, nije najjasnije, ali ova je ekipa nadaleko poznata po širenju mržnje prema izbjeglicama, kao i šarolikoj rasnoj i etničkoj paleti, koja nije po volji američkom predsjedniku Donaldu Trumpu.
Infowars su teorija zavjere (čak i) za Pernara, ali za Karačića – alfa i omega informiranja
Trump obožava Jonesove Infowarse, čak im se javljao u emisije, a ovaj medij nije nepoznat ni našim političarima. Zastupnik Živog zida Ivan Pernar za njega kaže da je “malo fake, ali…“.
Nažalost, nije dovršio ovu misao, ali dâ se zaključiti da je Jonesa s jedne strane cijenio, ali s druge – čak ni on nije mogao ignorirati činjenice i ne nazvati ga teoretičarem zavjere. Takvo što se neće čuti od najvjernijeg Jonesovog obožavatelja na hrvatskoj političkoj sceni – Davorina Karačić iz Neovisnih za Hrvatsku. On već satima objavljuje tweetove podrške i prkosa gledatelja Infowarsa, a bavi se i preusmjeravanjem publike na Voice of Europe.
To je, inače, portal koji služi kao agregat negativnih napisa o izbjeglicama, nerijetko i lažnih vijesti i teorija zavjere tipa “Njemačka televizija koristi sapunicu da bi isprala djeci mozgove i učinila ih muslimanima“, a Karačiću je omiljen uz spomenuti Infowars i Defend Europa, online glasilo identitarijanskog pokreta.
Zašto bi netko lagao da je ubojstvo 20-ero djece izmišljeno?
Ovaj se potez tehnoloških platformi očekivao već neko vrijeme, pogotovo nakon višestrukih upozorenja zbog Jonesovih tvrdnji da je pucnjava u osnovnoj školi Sandy Hook fabricirana, ukratko – inscenacija demokratskih političara. Radi se o pucnjavi koju je krajem 2012. izveo 20-godišnji Adam Lanza u američkom gradu Newtown. Nakon što je ustrijelio svoju majku, koja ga je redovito vodila na vježbe pucanja, u školi je ubio dvadesetero djece u dobi uglavnom šest i sedam godina te šestero radnika u školi. Obitelji ubijene djece su ga tužile zbog maltretiranja, tvrdeći da je i Jonesu jasno da svjesno širi laži o pucnjavi.
Here’s the 2014 video where Alex Jones directly calls the Sandy Hook massacre a hoax “with actors” pic.twitter.com/5IrCkZXBWC
— Matt Novak (@paleofuture) April 19, 2018
No, zašto bi itko izrekao tako gnjusnu laž i sustavno povrjeđivao obitelji ubijenih pučkoškolaca? Osim što vatreno podržava nošenje oružja i ozloglašenu udrugu NRA (National Riffle Association), koja sustavno kupuje američke političare kako bi spriječili ograničavanje upotrebe oružja? Iz Jonesove anamneze proizlazi nekoliko odgovora na ta pitanja. Prvo, novina, odnosno objava nečega što nitko drugi nema u kombinaciji sa emocijom, glavni su motori čitanosti i internetskog prometa. Prema nalazima uglednog časopisa Science, upravo zato lažne vijesti – za koje nije teško izmisliti novinu, kao ni dodati emociju – uredno imaju dalji, brži i dublji prodor na društvenim mrežama (a tako i uopće) od njihovih ispravaka.
Emocija na koju društvene mreže uvijek mogu računati – i po cijenu famoznih “podjela u društvu”, po nekima i demokracije – pa dozvoljavaju razmahivanje poluistina, glasina i laži, je moralni bijes, odnosno popularni outrage.
Upravo je Jones majstor navodno loše kontroliranog, antisistemskog, moralnog bijesa.
U kombinaciji s neograničenim mogućnostima laganja, Jones postaje učinkovit poslovni čovjek: u jednom trenutku bjesni zbog estrogena u vodi, koji od žaba radi lezbijke po uzoru na Karačićevog stranačkog kolegu Željka Glasnovića, a u drugom će trenutku prodavati pročišćivače za vodu. Da se Jonesova butiga ne bavi samo na prodavanjem magle, lijepo je ilustrirao komičar John Oliver, čija je ekipa izračunala da Jones čak četvrtinu vremena u eteru troši na reklamiranje svojih proizvoda i preusmjeravanje na svoj online shop.
Tu možete pronaći proizvode koji sadrže sastojke koji se mogu pronaći samo u kometima i borovnicama (!?), koji istovremeno i nisu i jesu GMO, ali to je u redu zato što ih prodaje Jones. Prodaje i posebne maramice za brisanje perineuma – prostora između anusa i spolnog organa, zatim vitamine za 30 dolara, koji inače koštaju četiri te pripravke za štitnjaču i podizanje kvocijenta inteligencije, kako nas poučava pojačanje Infowarsa sa britanske alt-light scene, UKIP-ovac Paul Joseph Watson. Među zabavnijim proizvodima je pripravak, koji je Jones reklamirao fotografijama vlastitog obnaženog torza, na kojima se nije moglo primijetiti ništa osim da je nakon 45 dana stavio remen i da mu je ten nešto rumeniji.
Kolosalna laž poput one da se pucnjava u Sandy Hooku nije dogodila sjajno se uklapa u njegovu priču da su američki demokrati ti koji lažu napaćeni američki narod i istovremeno provode cenzuru. Čak se i akcijske rasprodaje na Infowarsima zovu po demokratskim nedjelima.
Ovim prilično sinkroniziranim potezom velikih tehnoloških kompanija otvara se nekoliko pitanja; primjerice, koliko su te blokade trajne i hoće li im se pridružiti i Twitter, na kojemu Jones upravo objašnjava kako je nastradao zbog komunista. No, važnije je pitanje hoće li ova zabrana imati i naličje, kao što je imao prošlogodišnji Googleov obračun sa fake newsom, kada je u čistkama srušen promet i progresivnim medijima.