Kampanja je natjerala brojne naše političare da se pridruže TikToku.
HDZ je konačno zakoračio u teritorij – neobilježen u vrijeme pisanja našeg prethodnog teksta – kako kolektivno, tako i u pojedinačnoj konkurenciji. Premijer se ponudio mlađoj publici u svom nehajnom i vrckavom izdanju, kao i ministar zdravstva Vili Beroš. Glavni mu konkurent, predsjednik Zoran Milanović koji formalno ne smije biti kandidat, ali se nastavlja nuditi kao premijerskog kandidata koalicije Rijeke pravde, odbio je kampanju voditi putem ove društvene mreže, premda su mu nastupi i dalje vrlo popularni na toj mreži.
Ivan Pernar četiri puta popularniji od Andreja Plenkovića
Štoviše, TikTokova tražilica će vas uputiti na stranice Državnog izbornog povjerenstva kada ukucate Milanovićevo ime, dok isto neće napraviti kada ukucate ime dugogodišnjeg korisnika te mreže i kandidata na izborima Ivana Pernara, apsolutnog vladara hrvatskog političkog TikToka. Naime, Ivan Pernar je i dalje jedini kandidat koji premašuje 100.000 pratitelja na TikToku. Zasad ima gotovo 143 tisuće folovera, četiri puta više od drugoplasiranog premijera Andreja Plenkovića (38K) i trećeplasiranog Mislava Kolakušića (35K), koji je na listi Domovinskog pokreta i otvoreno se hvali da je najprenošeniji političar ikada u Hrvatskoj. No, može li Pernar svoju publiku pretvoriti u dovoljan broj glasova i imaju li oni s obzirom na dob uopće pravo glasa, preostaje vidjeti.
S obzirom na to da TikTok zabranjuje prikupljanje novca za političke kampanje pa čak i njihovo oglašavanje, može se reći tek da je ova publika organska, isključimo li aktivnost botova. Prema zadnjem izvještaju za drugu polovicu 2023., koji je TikTok dužan kao potpisnik europskog Kodeksa prakse o dezinformacijama, mreža je uklonila 157 774 botova registriranih na području Hrvatske, s približno dva milijuna pratitelja. Kako hrvatskim političarima nije strano korištenje botova, za očekivati je da će ove brojke biti premašene u idućem izvještaju. Uzgred rečeno, u Hrvatskoj su ukinuli i oko 199 952 lažnih followera, ali i 24 videa koji se protive “politici o građanskom i izbornom integritetu”. Označili su 813 videa etiketom da se radi o neprovjerenom sadržaju te su fact-checkirali 83 videa, nakon čega su uklonili 22.
HDZ
Pored spomenutog Pernara, koji je za svoju saborsku listu regrutirao YouTubere i druge influensere, kontroverznog psihijatra i gosta fact-checking rubrika Hermana Vukušića, premijer Plenković se sredinom ožujka otisnuo na TikTok i počeo snimati “opuštene” videe usmjerene na mlade birače. Vrtio je košarkašku loptu na kažiprstu, odgovarao na “ili-ili” pitanja i općenito snimke započinjao s nazovimo ih spontanim razmjenama i pošalicama s PR timom iza kamere, uz pratnju komedijaške muzike, rijetko propuštajući spomenuti da se “snima za TikTok“. Nakon toga uslijedilo bi kratko i seriozno izlaganje o temama koje su ocijenjene kao privlačne mladima.
Prođa je solidna. Uvodni video s loptom na kažiprstu blizu je 900 000 pregleda, Q&A s prvim poljupcem je skoro na pola milijuna.
Vili Beroš nije ni blizu ovako uspješan, a vidno je uzbuđen zbog uspostave Helikopterske hitne medicinske službe, oko koje se vrti ogromna većina njegovih videa.
Slično je s ministrom gospodarstva Damirom Habijanom, kojemu ne pomažu ni fitness videi, koliko god oni dragi bili TikTok algoritmu.
Pojavio se i službeni kanal HDZ-a Za sve izazove, no ne prilazi ni blizu Plenkovićevom po publici. Najgledaniji video je evolucija Zorana Milanovića, odnosno kritika njegovih političkih poteza. Kako su mediji već zapazili, HDZ-ovim TikTokom dominira lik Plenkovića u svakom pogledu.
Antihadeze
TikTok ima sada više antihadezeovskih kanala, uključujući i antikradeze koji favorizira Most. Jedan od najgledanijih videa na politički desnom kanalu KingInvictus, predstavljen je kao zadnja presica Plenkovića s novinarom Mislavom Bagom prije Bagine smrti, a u kojem premijer novinaru govori “spucat ću te najžešće ako me budeš prekidao“. Očigledno je da simpatiziraju Karolinu Vidović Krišto, ali i predsjednika Zorana Milanovića, čiji je video u kojemu kritizira uzdizanje izraelske zastave u Zagrebu najgledaniji.
Tu je i Razotkrivanje političara, gdje je najgledaniji okršaj Nikole Grmoje (Most) i Plenkovića, kojega je Mostaš nazvao anemičnim.
Priča za sebe je i Ljubo Ćesić Rojs, bivši HDZ-ovac na listi za dijasporu. Svoj kanal uglavnom koristi za obračune s “briselskim HDZ-om”, podsjećajući da je “prvi (pro)kazao Sanadera”, a sada tvrdi da je Plenković i gori. Veliča HDZ 90-ih “Franje Tuđmana i Gojka Šuška“, objavljuje klipove svojih popularnih “provala”, a kanal koristi i za napade na homoseksualce te udbaše. Najpopularniji video na Rojsovom kanalu je snimka dužnosnika Europske komicije Jeana Claudea Junckera koji štipa Plenkovića.
Zanimljivo je da TikTok ne doživljava Rojsa kao kandidata pa prilikom pretrage i na njegovom profilu nema upozorenja o izborima. No, kada pokušate pronaći Zorana Milanovića, upozorenje će se naći iako on, podsjetimo, ne bi smio biti kandidat na parlamentarnim izborima. Predsjednik koji se nada da će ga klizište s Pantovčaka odnijeti otklizati u Banske dvore, poručio je da neće na ovu društvenu mrežu.
Rijeke pravde
SDP je uspio privući veći broj TikTokera ismijavanjem Plenkovića zbog vijetnamskih pratitelja na društvenim mrežama, ali i pričom o novom glavnom državnom odvjetniku Ivanu Turudiću i to zahvaljujući HDZ-ovom Josipu Đakiću, koji je opoziciji prijetio hapšenjem u Saboru. Mirela Ahmetović ga je podsjetila na kriminalni dosje Đakiću bliskih osoba ili stranačkih kolega. “Dilaju, prijete, mlate, a još nisu u zatvoru“, odgovorila je Đakiću i to joj je najuspješniji video. Međutim, zadnju nedjelju uoči izbora objavila je jedan koji bi ga mogao ugroziti, a to je snimka na kojoj ona hrani janje iz bočice, odgovarajući na taj način na video HDZ Olega Butkovića s kravom.
No, i dalje slabo stoje. Primjerice, HSS-ovac Krešo Beljak ima daleko više pregleda na videu “Osuđujem vas” novinara Siniše Glavaševića ubijenog u Vukovaru, koji je prikupio preko 100.000 pregleda.
Među ostalima u Rijekama pravde dobro kotira kratki klip u kojem Marijana Puljak predsjednika Ruske Federacije Vladimira Putina naziva ratnim zločincem, kao i njen pokušaj da objasni kako liječnici ne bi trebali u državnim bolnicama biti prisiljeni komunicirati poštom i koristiti CD-e, jer se već deset godina ne proizvode laptopi s ulazima za CD. Suprug Ivica joj nije prišao ni blizu, a najuspješniji mu je video na kojemu peče pogačice za Uskrs. Relativno im je uspješan video u kojemu spava kod punice, što je objavila Marijana, ali i video u kojem Puljkovi plešu na pjesmu Dine Dvornika.
Most angažirao TikTokera
U vrijeme našeg zadnjeg pregleda, Mostova kampanja na TikToku temeljila se na klipovima javnih nastupa Mostovaca i na neslužbenim kanalima poput onoga Fenomentastic. Krajem ožujka krenuli su objavljivati intervjue koje vodi TikToker Adrian Popović i to sada izgleda puno ozbiljnije, na neozbiljno mladenački način.
Kako je primijetila Netokracija, Most je na TikToku prikazao i Marina Miletića kako igra košarku s Nikolom Jokićem ispred green screena, Zvonimira Troskota koji pliva s morskim psima, Kristina Bakula boksa, dok Trpimir Goluža… uglavnom kritizira Možemo! na svom kanalu. Kanali Nikole Grmoje i Marina Miletića imaju solidnu bazu pratitelja, a rado ih razveseljavaju grlenim pjevanjem domoljubnih pjesama na saborskim hodnicima i odgovorima da je Most jedini koji garantira da se neće prodati za fotelje nakon izbora (iako su dvaput doveli HDZ na vlast, čak se i sami sprdaju s tim).
Domovinski pokret
Stipo Mlinarić iz Domovinskog pokreta uspješno plasira priče iz rata preko TikToka. Da bi snimio jednu, prilično neobičnu ratnu priču, otišao je na originalnu lokaciju gdje se tri sata skrivao u zasjedi u trapu, odnosno spremištu za krumpir i kiseli kupus s još šest suboraca. Svakako je vrijedi pogledati, jer je rasplet priče zbilja neočekivan: nisu uspjeli napasti četnike, jer su počeli kašljati i izašli van. Od ovog videa popularnija je jedino njegova prozivka Plenkovića zbog postojanja knjige Krajina ’91.-’95., koju je sufinanciralo Srpsko narodno vijeće.
Stranački šef ima daleko manje uspjeha Najpopularnija objava Ivana Penave je reakcija na objavu Zorana Milanovića da će biti kandidat koalicije Rijeka pravde. Ondje poručuje da pod hitno treba smijeniti HDZ, a u istom je dahu napao Sandru Benčić iz Možemo! te premijera Plenkovića, navodeći da su “njihovi šefovi negdje u bijelome svijetu”.
Možemo!
Od novotarija koje nismo mogli vidjeti u ranijim kampanjama, za spomenuti je da je Možemo! u kampanji angažirao na TikToku nepostojeću AI političarku Nitkolinu, koja svoje (ne)postojanje koristi za ismijavanje HDZ-ovih kupljenih lajkova na društvenim mrežama, kao i uspjeha Vlade. No, imala je ukupno tisuću pregleda pa se ne može reći da je osobito uspješna.
Jedan od uspješnijih videa na službenoj stranici stranke Možemo! je onaj o brojanju kladionica Ivane Kekin na putu od kuće do škole u koju ide njen sin.
No, protivnici te stranke imaju i prilično uhodan kanal, koji se zove Ne možemo! Među najgledanijim videima je pohvala srbijanskog predsjednika Aleksandra Vučića preminulom bivšem gradonačelniku Zagreba Milanu Bandiću, koji je “za neke bio Albert Einstein“. Najbolje kotiraju protestna dovikivanja dužnosnicima stranke Možemo! Primjer je dovikivanje gradonačelniku Tomislavu Tomaševiću nakon urušavanja Jakuševca te snimka radnika o eksploziji. Zatim tu je razgovor Sandre Benčić s građanima koji je kritiziraju, kao i medijski izvještaj o Tomislavu Tomaševiću i zamjeniku mu Luki Korlaetu koje su izviždali građani Resnika.
Među novijim videima s velikim brojem pregleda je video od prije tjedan dana u kojem navode da je policija “danas” upala u Poglavarstvo zbog navodnih malverzacija u gradskim poduzećima Zrinjevac i Čistoća, zbog dodjeljivanja novca udrugama kojima rukovode pojedinci bliskih stranci i nepovoljnog kredita. Neki od komentatora zbunjeni su što toga nema u vijestima. Drugi primjećuju da se u videu pojavljuju naslovi iz 2022. i 2023. godine, a ti komentatori navode i da su financije Grada danas prilično uredne. Odgovor administratora na te komentare je optužba da su plaćenici stranke Možemo!
Kod drugih stranaka nije bilo zapaženijih promjena. Je li publika na društvenim mrežama tek kula od pijeska ili ozbiljniji politički kapital, vidjet će se ubrzo. Prognoza za dan izbora je doslovno bura, tramontana, kiša i pad temperatura, dakle, vremenski uvjeti tradicionalno nenaklonjeni većoj izbornoj izlaznosti, koja je u Hrvatskoj i inače mizerna.