Ne, ova “studija” ne dokazuje da su 5G i Covid-19 povezani

Margarita Perić

Na  portalu “2012 Transformacija svijesti” objavljen je video u kojem se objašnjava “studija” koja istražuje povezanost broja zaraženih virusom SARS-CoV-2 i 5G mreže. Objava je arhivirana ovdje. Isti video objavljen je i na istoimenoj Facebook stranici koju prati gotovo 200 tisuća korisnika, a ostvario je nešto više od 7 tisuća pregleda. “Studija” o kojoj se govori objavljena je na jednom španjolskom blogu, a preveo ju je i u svibnju objavio portal Croativ.net (objava arhivirana ovdje).

Za početak recimo nešto o autoru videa, koji se predstavlja kao Doktor Saša. “Doktor Saša” ima YouTube kanal kojeg trenutno prati više od tisuću gledatelja, a na njemu postavlja videe u kojima govori o koronavirusu, 5G mreži, receptima i vježbama. U jednom od odgovora na komentare gledatelja, objašnjava da je školovan na Medicinskom fakultetu u Zagrebu, a potom je stažirao i završio 5 godina specijalizacije iz nefrologije. U jednom od svojih videa kaže i da radi u bolnici i da je u zadnje vrijeme radio na “Covid odjelu”, tj. s Covid-19 pozitivnim pacijentima, no ne precizira gdje i u kojoj bolnici je zaposlen.

 

 

U jednom videu nosi i gumenu krunu na glavi, kao odgovor Zoranu Šprajcu koji je jednom prilikom u Dnevniku RTL-a na glavu stavio ljevak obložen aluminijskom folijom. Za sada nismo uspjeli utvrditi jesu li navodi o medicinskom obrazovanju “Doktora Saše” točni, kao ni je li zaista zaposlenik neke od javno-zdravstvenih ustanova. Ukoliko to utvrdimo, tekst ćemo nadopuniti. Sa sigurnošću, pak, možemo reći da navodnim medicinskim obrazovanjem pokušava potkrijepiti dezinformacije o novom koronavirusu i bolesti Covid-19 kojima njegov YouTube kanal obiluje.

 

 

Autor “studije” je 72-godišnji slikar

Odmah na početku 10-minutnog videa Doktor Saša iznosi dezinformaciju – da “studiju” potpisuje grupa autora iz Španjolske. “Studija” je zapravo dokument objavljen na blogu Tomeulamo.com i potpisuje ga Bartomeu Payeras Cifre, 72-godišnji slikar koji je studirao biologiju 1970-ih. Njemački fact-checking portal Correctiv uspio je pronaći dva njegova rada iz 1979. godine o zagađenosti morske vode u luci Mahón na Menorci (str. 163-166, 167-180), no nemoguće je naći ikakve druge znanstvene radove koje potpisuje. Spomenimo da engleski prijevod njegovog dokumenta lažno navodi da je Payeras Cifre specijalizirao mikrobiologiju i zaposlenik je Sveučilišta u Barceloni. Sveučilište je za Correctiv potvrdilo da nemaju zaposlenika tog imena i da ne istražuju 5G mreže.

U dokumentu se u korelaciju dovode geografska raširenost slučajeva Covida-19 sa dostupnošću 5G, te se zaključuje da postoji „jasna i bliska veza između stope koronavirusnih infekcija i lokacije 5G antena“ i da nalazi usporedbe „ukazuju na mogući uzročno-posljedični efekt u trenutnoj pandemiji“. Iako dokument ne potpisuje znanstvenik te je očito da nije riječ o znanstvenom radu, postao je viralan pa su ga u svibnju analizirali njemački Correctiv i portal HealthFeedback, zaključujući da su iskazane tvrdnje pogrešne, kao i korištena metodologija koja je ozbiljno manjkava.

Odakle podaci o pokrivenosti 5G mrežom?

Navedimo samo neke očite propuste i nedorečenosti koje na prvi pogled pokazuju da ovaj dokument nije studija tj. znanstveni rad.

Za početak, u dokumentu se navodi da su korišteni podaci WHO-a o broju oboljelih za sve promatrane zemlje (nije jasno na koji točno datum su podaci prikupljeni), no nigdje se ne navodi odakle su preuzeti podaci o postavljenim 5G mrežama.

Tako se u dokumentu tvrdi da devet najjače pogođenih zemalja u travnju (SAD, Španjolska, Italija, Velika Britanija, Francuska, Iran, Kina, Južna Koreja, Japan) imaju 5G mrežu, no ako se pogledaju dvije različite karte Nperf.com i SpeedTest.net kojima upravljaju privatne tvrtke i pokazuju trenutnu pokrivenost u cijelom svijetu, vidi se da u Iranu ne postoji 5G mreža. Prema posljednjim medijskim izvješćima (1, 2), Iran je trebao pokrenuti 5G mrežu krajem ožujka no to se nije dogodilo zbog problema s dodjelom frekvencija. Napomenimo i da “Doktor Saša” u videu pogrešno nabraja ove zemlje pa umjesto Južne navodi Sjevernu Koreju.

Primjer Italije otkriva površnost i pristranost u tumačenju podataka

Nadalje, dokument obiluje grafičkim prikazima, ali ne donosi tablične prikaze ni tekstualna pojašnjenja. Primjerice, u slučaju Italije prikazuje se karta države koja označava postojanje 5G mreže u Torinu, Milanu, Bologni, Rimu i Napulju, ali se ne navode podaci o broju zaraženih. Štoviše, piše da “za pouzdanu studiju, broj zaraženih na tisuću stanovnika za Torino, Milano, Bolognu, Rim i Napulj treba usporediti s brojevima za druge gradove bez 5G”!

Upravo to su napravili fact-checkeri s portala HealthFeedback, koji su izvukli podatke o broju potvrđenih zaraza u talijanskim gradovima koji imaju više od 20.000 stanovnika, te u grafu crvenom bojom označili one gradove za koje dokument navodi da imaju 5G mrežu. Navode da su tri najteže pogođena grada Bergamo, Cremona i Brescia, dok je najteže pogođeni grad s 5G, Torino, zauzeo tek 68. mjesto.

 

Navedimo i da zaključke ovog dokumenta demantiraju kontra primjeri: primjerice, Brazil je trenutačno na drugom mjestu u svijetu po ukupnom broju slučajeva zaraženih i umrlih, a ta zemlja nema 5G pokrivenost. Taj je podatak sigurno bio poznat i Doktoru Saši, no on ga ni na jedan način ne spominje i objašnjava.

Na pitanje gledatelja kako objašnjava primjer Južne Koreje, koja ima malo zaraženih a veliku pokrivenost 5G mrežom, Doktor Saša odgovara:

Korelacija nije isto što i kauzalitet

Valja još i napomenuti da korelacija (suodnos) dvaju fenomena nije isto što i kauzalitet/uzročnost. Poslužit ćemo se plastičnim objašnjenjem s Wikipedije: u Kopenhagenu je nekoliko godina poslije završetka Drugog svjetskog rata zamijećena korelacija između povećanja broja novorođene djece i broja roda koje su se gnijezdile u gradu. Ako bi se korelacija bez razmišljanja protumačila kao uzročno-posljedični odnos, moglo bi se zaključiti da rode donose djecu. Pravi uzrok leži u tome što se po završetku rata velik dio stanovništva sa sela preselio u grad, što je uzrokovalo povećanje broja stanovnika u gradu, a samim tim i povećanje broja novorođene djece. Istovremeno, za nove stanovnike grada izgradile su se nove kuće, tako da su i rode dobile veći broj dimnjaka za svoja gnijezda.

Poznaje li virus državne granice?

Doktor Saša navodi i da se “doima kao da virus poznaje državne granice”. Širenje virusa ovisi o mnogim čimbenicima poput lokalne zdravstvene politike, demografije, gustoće naseljenosti, dostupnosti resursa itd., a ti pak ovise o državnim politikama.

Za kraj, ponovimo da je Faktograf već pisao o dezinformacijama vezanim uz 5G. Zbog raširenosti takvih dezinformacija, Svjetska zdravstvena organizacija objavila je vizual u kojem pojašnjavaju da virusi ne mogu putovati na radio valovima / mobilnim mrežama te da se Covid-19 širi i u zemljama koje nemaju 5G mrežu. Napominju da se virus širi kapljičnim putem kad zaražena osoba kihne ili dok govori, te da se ljudi također mogu zaraziti ako nakon diranja kontaminirane površine dotiču svoje oči, usta ili nos.

 

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Želite nas upozoriti na neodgovorno ponašanje političara? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.


Iz kategorije "Provjera točnosti"