Fotografije ulične parade u Zürichu dijele se s lažnim potpisom antimaskerskog prosvjeda u Berlinu

Ana Benačić

Antimaskerski prosvjed “Dan slobode” u Berlinu održan u subotu izaziva prijepore oko broja demonstranata, a raspravu komplicira i niz pogrešno atribuiranih fotografija te lažnih policijskih priopćenja.

Policija je istoga dana skup procijenila na 17 tisuća ljudi, odnosno 20.000 na vrhuncu prosvjeda. Policija se vodi snimkama iz helikoptera prema kojima je donesena odluka o slanju policajaca na teren. No organizatori – uglavnom iz redova ekstremne desnice – tvrde da je prosvjedovalo oko 1,3 milijuna ljudi.

Na ovu smo temu zaprimili više upita čitatelja, koji su nam priložili fotografije stare nekoliko godina, a dijele se uz dezinformaciju o brojnosti demonstranata u Berlinu.

Zaprimili smo, među ostalim, i fotografiju s ulične parade u Zürichu iz 2019. godine, koja je podijeljena na više mjesta u sklopu fotogalerija kojima se vlasti optužuje za zavjereničko umanjivanje brojki. Fotografija je podijeljena na više profila i grupa [1, 2, 3, 4] nekom trenutku, galeriju je podijelio i odnedavno proslavljeni antivakser, pjevač Tony Cetinski, no naknadno ju nije bilo moguće pronaći među javnim objavama na njegovom privatnom Facebook profilu.

Više puta su podijeljene najmanje dvije fotografije s drugog protesta, onoga održanog početkom lipnja u znak solidarnosti s pokretom “Black Lives Matter” u SAD-u.

 

Lažna objava njemačke policije s 800.000 i “najmanje 3,5 milijuna” prosvjednika

Dijeli se i lažni tvit berlinske policije, kojeg je nemoguće pronaći na njihovom profilu, a policija je demantirala da je ikada objavila takav tvit.

U ovom slučaju “policija” je “potvrdila” kako je skup posjetilo čak tri puta više ljudi od procjene samih organizatora – “najmanje 3,5 milijuna”. Podijelila ga je grupa “Građansko buđenje“, koja širi dezinformacije o koronavirusu. I druge su Facebook stranice navodile tu neutemeljenu brojku [1] .

U stvarnosti, policija je Twitteru priopćila sljedeće: “Na svom vrhuncu, ovaj skup je imao oko 17.000 sudionika. Ne možemo potvrditi pretjerano veći broj koji je naveden u raznim tvitovima.”

Fenomenom širenja pogrešno potpisanih fotografija bavio se i Fakten Finder njemačkog javnog servisa ARD. Zabilježili su kako se širi i nepostojeća objava policije koja je “priznala” da se na protestu pojavilo 800.000 ljudi. Navode da je propagiranju lažnih tvrdnji oko veličine skupa pomogla je i ekstremno desna stranka AfD.

Times of Israel također primjećuje da protest od početka podržavaju neonacističke skupine i drugi protivnici njemačkih vlasti vezano za nošenje vlasti s pandemijom, dok je sam naziv protesta, Dan slobode, istovjetan imenu dokumentarca nacističke filmašice Leni Riefenstahl iz 1935., o demonstraciji moći Wehrmachta.

ARD-ovi fact-checkeri smatraju da su podaci koje je pružila policija realni ili da su brojke malo veće. U svakom slučaju, nije bilo značajno više ljudi od policijske procjene, a kamoli stotine tisuća ljudi ili čak više od milijun.

20 ljudi na jedan kvadrat

To argumentiraju i snimkama iz zraka te činjenicom da bi u slučaju takvog odaziva promet u cijelom gradu bio zakrčen. U ovome je slučaju zakrčen samo dio ulice “17. Juni” prema Brandenburškim vratima, a čak ni u tom dijelu gužva nije bila tolika da se nije moglo prolaziti.

“Brojni videi pokazuju da si mogao proći kroz kolonu i da su postojale velike rupe kod Brandenburških vrata i Stupa pobjede. Gužva je postojala samo u blizini pozornice, a na drugim mjestima su prosvjednici bili relativno razmaknuti”, navode.

Da je bilo “vjerojatno više od 20.000”, ali nikako ni blizu milijun, slaže se i Berliner Zeitung i to nakon analize fotografija koje su objavljene s protesta te usporedbe sa skupovima usporedive veličine u istoj ulici.

Radi se, naime, o prostoru 77 tisuća kvadratnih metara. Ako na jedan stanu četiri osobe, to znači da je maksimalni kapacitet 300.000 ljudi, bez ubrajanja prostora za pozornicu i druge objekte na toj površini.

“Ali u subotu, na vrhuncu povorke, velika su područja ove ulice s osam prometnih traka bile slobodne”, navodi Berliner Zeitung.

TAZ je kalibrirao kvadraturu uz pomoć alata mapchecking, navodeći kako područje ulice “17. Juni” nema ni čitavih 55.000 kvadrata. Ako postavite 1,3 milijuna ljudi na 55.000 četvornih metara između Brandenburških vrata i Stupa pobjede, “to bi bilo puno više od 20 ljudi po četvornom metru”. Drugim riječima, bilo bi mnogo mrtvih da su organizatori u pravu, navodi TAZ.

Love parade

S obzirom na lokaciju, najviše se paralela povlači s Paradom ljubavi koja je održana u Berlinu devedesetih, a za koju su organizatori često navodili da se radilo o milijun i 300 tisuća ljudi. TAZ navodi da su te procjene također prenapuhane.

Usporede li se zračne fotografije Parade ljubavi i demonstracija protiv mjera uvedenih zbog koronavirusa, očigledno je da se ne radi ni o približnom broju članova povorke.

I ovome su doskočili širitelji lažnih brojki o broju posjetitelja “Dana slobode”. Kako bi optužili medije da manipuliraju brojkom [1, 2] koriste se fotografije ova dva skupa, snimljene iz nedovoljno usporedivih kuteva i koje ne prikazuju kraj jedne ili druge povorke. Ili čak da koriste zračnu snimku Parade ljubavi s početka tisućljeća za ilustraciju antimaskerskog prosvjeda održanog 20 godina kasnije.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Želite nas upozoriti na neodgovorno ponašanje političara? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.


Iz kategorije "Provjera točnosti"