Na Facebook stranici Kaufland Fans “HR” pojavila se lažna nagradna igra u kojoj se preko obećanja o dobivanju poklona i 20 tisuća kuna pokušava navesti korisnike na sklapanje pretplatničkog ugovora. Iz Kauflanda su Faktografu potvrdili da se radi o lažnoj nagradnoj igri.
Prevara se odvija na dvije razine: prvo se traži korisnike da komentiraju i dijele objavu, kako bi se ona proširila Facebookom, a potom ih se obećanjem novčane nagrade poziva na lažnu “službenu stranicu” koja ih, potom, upućuje na servis za “skidanje” sadržaja na mobilne uređaje koji se plaćaju.
Status na Facebook profilu Kaufland Fans “HR” objavljen je 22. listopada i otada je prikupio 570 dijeljenja, 337 komentara i 69 ostalih reakcija.
Autori prevare koriste Kauflandove fotografije
Kako bi djelovala autentičnije i da bi ljudi povjerovali da se zaista radi o nagradnoj igri Kauflanda, autori prevare su uz status stavili dvije fotografije na kojima se ističu donacije tog trgovačkog lanca u iznosu od 20 tisuća kuna.
Prva je iz promotivnih članaka koje je Kaufland 2016. godine platio medijima (ovdje i ovdje) povodom otvaranja trgovine u novozagrebačkom kvartu Središće, a druga se može pronaći u tekstu povodom prošlotjednog otvaranja trgovine u Rijeci.
Pokušaj širenja dosega objave
“Pozdrav svima! Dolaze teška vremena pa ćemo za nekoliko dana napraviti nešto posebno. Odaberite mjesec rođenja i dobit ćete poklon prema mjesecu rođenja… Nakon komentiranja kliknite na našu službenu web stranicu…”, stoji u objavi na Facebook profilu Kaufland Fans “HR”.
Ovaj dio prevare služi kako bi se proširio doseg objave za nagradnu igru. Taj zahtjev korisnicima Facebooka se još “pojačava” prvim komentarom autora profila u kojem se navodi da, ako žele dobiti nagradu, korisnici moraju “podijeliti našu objavu s 10 različitih grupa dostupnih na vašem Facebooku”. No, za korisnike je “opasniji” i moguće “skuplji” dio ove prevare poziv na “klikanje” na njihovu službenu stranicu.
Obećavaju nagradu od 20 tisuća kuna
“OFFICIAL Kaufland Hrvatska …Čestitamo !! Uzmi novac 20.000 KUNA.
Čestitamo! Naš vas je sustav danas izabrao za pobjednika! Automatski imate pravo primati službeni novac od mene (Kaufland Hrvatska)! Dovršite registraciju do posljednje faze i novac će automatski biti poslan na vaš račun kada se registrirate”, piše kada se otvori stranica na koju vodi link u objavi.
Članak i popratni tekst (arhivirano ovdje) kreirani su tako da izgledaju kao da se nalazite na službenoj stranici trgovačkog lanca Kaufland iako je, već na prvi pogled, prema URL-u članka i grafičkoj opremi, jasno da se na njoj ne nalazite (kako izgleda službena stranica Kauflanda možete vidjeti OVDJE). Na lažnoj stranici Kauflanda, gdje vam tvrde da registracijom možete osvojiti novčanu nagradu, kao i na Facebook stranici Kaufland Fans “HR”, nalaze se logo trgovačkog lanca i fotografija s otvaranja trgovine u Središću.
Autori prevare su tu fotografiju, kao i onu iz Rijeke, vjerojatno izabrali zbog iznosa donacije od 20 tisuća kuna jer je to iznos za koji vam i oni tvrde da ćete ga osvojiti ako se registrirate. No, kao što se na fotografiji jasno vidi, to je bio iznos koji je trgovački lanac donirao dječjem vrtiću u Zapruđu, a ne nekom korisniku Facebooka koji je komentirao njihovu objavu ili se registrirao preko njihove stranice.
U dno članka u kojem korisnicima lažno obećavaju isplatu 20.000 kuna u ime Kauflanda Hrvatska, autori prevare stavili su i lažne komentare korisnika, kao i lažne komentare “Kaufland Hrvatska” u kojima se traži “potpuna registracija” i “dokaz o njoj” kako bi se isplatio novac. Taj dio služi da bi se korisnike pokušalo dodatno uvjeriti da se ne radi o prevari te da su drugi ljudi samo putem registracije došli do novca.
Traži se zasnivanje pretplatničkog ugovora
No, kada se u članku stisne tipka “Register now! It’s free!!” (Registrirajte se sada! Besplatno je!!) ona vas vodi na stranicu (arhivirano ovdje) u kojoj vas traže da na svom mobitelu pošaljete poruku sa sadržajem IGRAJ 8739 na broj 866866 te dodaju “3 SMS tjedno po cijeni 12,20 kn/sms (PDV uključen)”. Napominje se da je to pretplatnička usluga i da se uključivanjem u nju dobiva pristup “igrama, glazbi, e-knjigama, vodičima za najnovije igre i još puno toga”. Stoji i kako će se dodatni troškovi prijenosa podataka naplaćivati prema cjeniku mobilnog operatera korisnika.
Iz toga opisa jasno je da korisnik, koji se samo želi registrirati kako bi dobio u članku i na Facebook profilu obećane darove i 20 tisuća kuna, na kraju se prijavljuje za pretplatničku uslugu koja će ga najmanje, ako dobije tri SMS-a, u tjedan dana stajati 36,60 kuna. A to su samo jasno navedeni troškovi usluge, bez ostalih mogućih skrivenih troškova koji se mogu pojaviti u takvom pretplatničkom odnosu.
Kaufland: “Radi se o lažnoj nagradnoj igri”
Iz Kauflanda su Faktografu potvrdili da se radi o lažnoj nagradnoj igri. “Radi se o lažnoj nagradnoj igri. Profili koji se neovlašteno predstavljaju kao Kaufland Hrvatska na društvenim mrežama i aplikacijama za chat te organiziraju lažne nagradne igre, ni na koji način nisu povezani s Kaufland Hrvatska”, odgovorili su nam iz Kauflanda.
Zaključno, na Facebook profilu Kaufland Fans “HR” objavljena je lažna nagradna igra. Radi se o pokušaju prevare korisnika kako bi, namamljeni darovima i novčanom nagradom, zasnovali pretplatnički ugovor.
NAPOMENA: 28. listopada dodan je odgovor Kauflanda u kojem su potvrdili kako se radi o lažnoj nagradnoj igri.