Razotkriveno

Šef SZO-a ne naređuje vladama da predaju suverenitet prije sljedeće pandemije

SZO-ov Sporazum o pandemijama je u fazi nacrta. Ako i bude usvojen, države će i dalje same donositi politike iz njegove domene.
Foto: WHO/Chris Black

Šef SZO-a naređuje svjetskim vladama da ‘predaju svoj suverenitet’ prije sljedeće pandemije“, naslov je članka (arhiviran ovdje) objavljenog na portalu Epoha za kojega je Faktograf u više navrata utvrdio da širi dezinformacije i obmanjujuće tvrdnje.

Portal Epoha citira šefa Svjetske zdravstvene organizacije Tedrosa Adhanoma Ghebreyesusa da će se “još jedna pandemija dogoditi ‘uskoro’ i bit će daleko smrtonosnija i raširenija od COVID-19.

194 zemlje članice WHO-a sada izrađuju nacrt sporazuma o pandemiji koji je na usvajanju na skupštini sljedeće godine“, piše dalje Epoha, dok naslov članka tvrdi da šef SZO-a “naređuje svjetskim vladama da ‘predaju svoj suverenitet’ prije sljedeće pandemije“.

Članak je na Facebooku podijeljen na mnogim profilima i u grupama, a prema platformi Crowd Tangle prikupio je 195 dijeljenja, 130 komentara i 219 ostalih reakcija.

“Ne radi se o oduzimanju suvereniteta državama”

O nacrtu sporazuma Svjetske zdravstvene organizacije (SZO) na Faktografu smo već pisali. Dezinformacije i obmanjujuće tvrdnje o samom nacrtu šire se otkako je objavljeno da će SZO na njemu raditi, pa čak i prije nego je nacrt sporazuma uopće bio dostupan.

Kako smo već pisali, prvog prosinca 2021. godine, 194 članice Svjetske zdravstvene organizacije postigle su konsenzus o pokretanju postupka izrade nacrta konvencije, sporazuma ili drugog međunarodnog instrumenta te pregovora o njemu na temelju ustava SZO-a. Potom je osnovano pregovaračko međuvladino tijelo koje je izvješće o napretku pregovora o sporazumu trebalo podnijeti na sjednici Svjetske zdravstvene skupštine 2023. godine, dok je okvirni plan da se taj sporazum donese do 2024. godine.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Izvršni direktor WHO-ovih programa za izvanredna stanja dr. Mike Ryan na konferenciji za medije nakon prošlogodišnje Svjetske zdravstvene skupštine održane krajem svibnja objasnio je ulogu WHO-a u procesu postizanja tog sporazuma.

“Pregovaračko međuvladino tijelo će provoditi rasprave i dogovore vezane za sporazum, a ne tajništvo SZO-a u Ženevi. To su 194 države članice SZO-a, koje će u taj dijalog uključiti civilno društvo i druge zainteresirane. Ne radi se o oduzimanju suvereniteta državama već okupljanju država u rješavanju zajedničkih problema… Pokušaj postizanja tog sporazuma vode države članice i nema govora o gubitku suvereniteta ili igre globalnih snaga u preuzimanju svijeta”, kazao je Ryan.

Proces pregovaranja o tom sporazumu sredinom svibnja 2022. godine komentirao je generalni direktor Svjetske zdravstvene organizacije Tedros Ghebreyesus koji je i sam kazao da se niti jedna država neće odreći suvereniteta radeći na potencijalnom sporazumu članica SZO-a te istaknuo da predstavnici država, a ne SZO, rade na ugovoru.

Države zadržavaju pravo da dokumente ne ratificiraju

Ana Vračar, koja se u Bazi za radnička prava i demokratizaciju (BRID) i People’s Health Movementu (PHM) bavi međunarodnim zdravstvom, ranije je za Faktograf objasnila da u kontekstu SZO-a klasifikacija “pravno obvezujuć” nosi veću težinu od većine dokumenata koje organizacija redovito donosi na svojim zasjedanjima. Ti dokumenti obvezuju članice WHO-a da postupaju u skladu s onime što je izglasala skupština organizacije.

Dokumenti koji se donose u skladu s različitim člancima statuta SZO-a uvode se na različite načine – neki se uvode kroz standardni proces ratifikacije na lokalnoj razini, a neki postaju obvezujući automatski po donošenju. Važno je napomenuti da u svim tim slučajevima države članice zadržavaju pravo da te dokumente ne ratificiraju, odnosno ne provode.

“WHO takve dokumente donosi relativno rijetko, što ustvari znači da su smjernice i odluke koje ona objavljuje u najbolju ruku savjetodavne. To može biti ozbiljan problem, jer kada SZO donese neku progresivnu i korisnu odluku, ali bez težine pravno obvezujućeg dokumenta, njena provedba se svodi na dobru volju zemalja članica – a puno zemalja članica nema dobru volju, nego dobre odnose s industrijom”, dodaje Vračar.

Nacrt sporazuma dostupan je online

Temom “predaje” suvereniteta države SZO-u već su se bavile kolege s fact-checkerskih portala AP News, FactCheck.org i USA Today.

Kada smo o nacrtu pisali prošle godine, tekst sporazuma još nije bio sastavljen, ali već su se mogle naći pogrešne informacije. Sada se nacrt sporazuma može pronaći online, ali on još nije ratificiran.

Stručnjaci ističu kako će nulti nacrt vrlo vjerojatno proći kroz više izmjena prije ratifikacije (FactCheck.org). Konačna verzija bi trebala biti predstavljena u svibnju 2024. godine.

Kako piše AP News, u sporazumu se ne navodi da će SZO moći nadglasati bilo koju državu da donosi vlastite politike o pandemijama. Brojni stručnjaci potvrdili su to Associated Pressu, od kojih je jedan bio uključen u izradu nacrta sporazuma. Sporazum zapravo donosi široke preporuke koje su povezane s međunarodnom suradnjom na prevenciji pandemija, spremnosti država na pandemije i odgovora na pandemije. Nigdje se u tom dokumentu od 30 stranica ne spominju zaključavanja (eng. lockdown), zatvaranja građana ili posebni sustavi nadzora građana, piše AP News.

“Te tvrdnje su potpuno netočne”, kazao je profesor sa Sveučilišta Georgetown i direktor SZO-ovog Centra za suradnju na nacionalnim i globalnim zdravstvenim zakonima navedenog sveučilišta Lawrence Gostin. On je sudjelovao u sastavljanju nacrta sporazuma, kako piše AP News.

Dodao je i da “SZO neće dobiti nikakve ovlasti kojima bi mogao nadglasati državu da donosi vlastite političke odluke”.

“Nulti nacrt”

Nacrt koji još zove i ‘nulti nacrt’ na razmatranju će biti 2024. godine (USA Today).  Cilj nacrta je, sudeći prema SZO-u, zaštiti svijet od budućih pandemija.  USA Today citira Briana Abramsona, docenta koji na Međunarodnom sveučilištu na Floridi predaje predmete koje se tiču prava i cjepiva.

Abramson se također slaže da se u nacrtu sporazuma ne spominje ništa što bi se moglo protumačiti kao predavanje ovlasti SZO-u. “Većina odredbi je u domeni težnji, te nije obvezujuća”, kazao je.

U tekstu nacrta stoji vizija stvaranja veće pravičnosti i učinkovitosti u prevenciji pandemija, pripremi na pandemije te odgovora na pandemije kroz međunarodnu suradnju. Sve strane se potiče na razvijanje mehanizama kako bi se osigurala pravedna raspodjela cjepiva i testova, kao i to da se države obvežu na brzo dijeljenje i izvještavanje o kliničkim istraživanjima i rezultatima.

SZO nema mehanizme nadglasavanja

Novinarima AP Newsa su i iz američkog Ministarstva zdravstva u izjavi potvrdili da nacrt sporazuma na niti koji način neće imati ovlasti nadglasavanja politika koje države same donesu u domeni zdravstva.

“SZO nema mehanizme putem kojih bi mogla nametnuti takve odluke, a neobvezujuće preporuke su upravo to, neobvezujuće”, stoji u izjavi koju su dobili novinari AP Newsa.

I na početku samog nacrta sporazuma stoji sljedeća izjava:

“Ponovno potvrđujući načelo suvereniteta država u rješavanju pitanja javnog zdravlja, posebice prevencije pandemija, pripravnost, odgovor i oporavak zdravstvenih sustava.” (eng. “Reaffirming the principle of sovereignty of States Parties in addressing public health matters, notably pandemic prevention, preparedness, response and health systems recovery.”)

Snimku zaslona donosimo niže.

Izvor: Screenshot SZO

Također, pod člankom 4. ‘Vodeća načela i prava’, pod odjeljkom naslovljenom upravo ‘Suverenitet’ piše sljedeće:

“Države imaju, u skladu s Poveljom Ujedinjenih naroda i načelima međunarodnog prava, suvereno pravo odrediti i upravljati svojim javnim zdravstvom, posebice u domeni prevencije pandemije, pripravnosti, odgovora i oporavka zdravstvenih sustava, u skladu s vlastitim politikama i zakonodavstvom, pod uvjetom da aktivnosti koje su pod njihovom nadležnosti ili kontrolom ne uzrokuju štetu njihovim narodima i drugim državama. Suverenitet također pokriva prava koja država ima nad svojim biološkim resursima.” (eng. States have, in accordance with the Charter of the United Nations and the principles of international law, the sovereign right to determine and manage their approach to public health, notably pandemic prevention, preparedness, response and recovery of health systems, pursuant to their own policies and legislation, provided that activities within their jurisdiction or control do not cause damage to their peoples and other countries. Sovereignty also covers the rights of States over their biological resources.)

Zaključno, iz svega navedenog jasno je da šef SZO-a ne naređuje vladama država da prije sljedeće pandemije predaju svoj suverenitet. Pravni učinci nakon potencijalnog donošenja Sporazuma o pandemijama, koji je još u fazi nacrta, ne mogu biti “predaja suvereniteta” jer će i nakon njegova usvajanja države članice SZO-a i dalje imati nadležnost u donošenju politika vezanih uz točke u tom sporazumu.

Facebook
Twitter
Live blog
Dezinformacije o koronavirusu

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.