Razotkriveno

Na snimci je ZET-ov božićni tramvaj proizveden 1924. godine, a ne tramvaj naručen iz Njemačke

U sklopu Adventa u Zagrebu gradom će do 7. siječnja tradicionalno prometovati ZET-ov božićni tramvaj.
Foto: Facebook/Goran Kekić /ZET

Nabava rabljenih njemačkih tramvaja za grad Zagreb mjesecima izaziva burne rasprave u javnom prostoru, na društvenim mrežama i na gradskoj političkoj sceni.

Sada se na profilu privatnog korisnika Facebooka pojavila i dezinformacija u kojoj se sugerira da je tradicionalni ZET-ov zabavni božićni tramvaj, koji se i ove godine u blagdansko vrijeme pojavio na zagrebačkim tračnicama, njemački polovni tramvaj.

“Novi tramvaji iz muzeja u Zagrebu”, navodi se u tekstu na snimci objavljenoj na Facebooku 9. prosinca (status arhiviran ovdje, snimka arhivirana ovdje)

ZET-ov veseli božićni tramvaj

Na snimci se jasno vidi da se radi o ZET-ovom veselom božićnom tramvaju u prolasku pokraj Cibonina tornja u širem centru Zagreba. No, status da se radi o “novim tramvajima” mogao bi zavarati korisnike Facebooka i mnogi bi mogli pomisliti da se radi o nedavno nabavljenim vozilima iz Njemačke, dok bi navod da su “tramvaji iz muzeja” mogao navesti na zaključak da su nam Nijemci prodali prastara vozila.

“Veseli božićni tramvaj” ZET-a je, prema priopćenju te gradske tvrtke, ove godine Zagrebom počeo voziti 3. prosinca, a na ulicama će biti do 7. siječnja 2024. i dio je manifestacije Advent u Zagrebu, primarno namijenjen za zabavu najmlađih. Cijena vožnje je 5 eura.

“Priredba uključuje vožnju turističkim tramvajem iz 1924. godine u trajanju od pola sata, uz prigodan program koji uključuje igrokaz Djeda Božićnjaka i njegovih vilenjaka uz podjelu slatkiša”, navodi se u priopćenju ZET-a, čime se potvrđuje i navod iz statusa da je tramvaj muzejski primjerak s obzirom da je proizveden prije gotovo sto godina.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Također, nije riječ o “novom tramvaju”. Na internetu je moguće pronaći da je ista atrakcija gradskim ulicama vozila i godinama ranije, odnosno i prošle godine, ali i 2012., 2013., 2016. godine te 2017. godine.

Na internetu je moguće naći podatak da je prije 2022. godine imao dvogodišnju pauzu, vjerojatno zbog mjera suzbijanja širenja koronavirusa.

Nabava rabljenih njemačkih tramvaja

O nabavi njemačkih rabljenih tramvaja za potrebe ZET-a Faktograf je pisao u kolovozu ove godine. Tada je zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević izjavio da su ti tramvaji prosječne starosti od 15 do 20 godina. Faktograf je potom utvrdio da su, suprotno Tomaševićevom navodu, stari 27 godina, da bi potom gradonačelnik izjavio da su oni “de facto stari od 15 do 20 godina jer su potpuno obnovljeni”.

Zbog te njegove izjave i činjenice da su tramvaji stari 27 godina u javnosti i na društvenim mrežama pojavile su se izjave i objave u kojima se tvrdilo da je zagrebačka gradska vlast nabavila “stare krntije” i muzejske primjerke, kao i da su nam Nijemci uspjeli naplatiti zbrinjavanje svog otpada. Na tragu tih kritika je i status koji prati snimku veselog božićnog tramvaja, ali taj tramvaj nema nikakve veze s onih 11 rabljenih koje je Zagreb kupio od njemačkog Augsburga za 2,7 milijuna eura.

Kako je Faktograf ranije pisao, Zagreb se na nabavu rabljenih tramvaja odlučio kako bi mogao održavati postojeći vozni red do isporuke novih tramvaja, a na međunarodni natječaj iz lipnja 2023. godine javio se jedino Augsburg, nudeći svojih 11 tramvaja.

U Zagreb stigao prvi njemački rabljeni tramvaj

ZET je 1. prosinca ove godine izvijestio da je iz njemačkog Augsburga stigao prvi od 11 kupljenih tramvaja. Predsjednik Uprave ZET-a Marko Bogdanović tada je kazao da će ostali tramvaji “sukcesivno stizati idućih nekoliko mjeseci”.

“Rabljeni tramvaji koje nabavljamo iz Njemačke imaju dvije funkcije. Jedna je zamijeniti one najstarije modele, a drugo premostiti onaj period do dolaska novih tramvaja novijeg tipa”, kazao je tada Bogdanović, dodavši kako su trenutno u Zagrebu u prometu i tramvaji koji su stari i 50 godina. Prvi tramvaj iz Augsburga bi se na zagrebačkim ulicama trebao pojaviti tijekom prosinca.

Zagreb je već naručio nove Končarove tramvaje

Nakon kupovine tramvaja iz Njemačke u objavama na društvenim mrežama problematizirala se i činjenica da je Zagreb nabavio stare i rabljene tramvaje bez klime, dok je glavni grad BiH Sarajevo kupilo 15 novih i modernih tramvaja od švicarskog Stadlera. Predstavnici Ministarstva saobraćaja Kantona Sarajevo i kompanije Stadler ugovor o nabavi novih tramvaja potpisali su još u rujnu 2021. godine, a tih 15 tramvaja će platiti 34 milijuna eura, dok je Zagreb 11 rabljenih njemačkih platio 2,7 milijuna eura. Prema tome, jedan novi sarajevski tramvaj košta 2,2 milijuna, dok zagrebački rabljeni stoji 245 tisuća eura.

Također, kao što su naveli Tomašević i Bogdanović, stari njemački tramvaji su nabavljeni kao prijelazno rješenje do dolaska novih Končarovih tramvaja. Zagreb je u lipnju ove godine s Končarom potpisao ugovor o isporuci 20 novih niskopodnih tramvaja. Vrijednost tog ugovora je 37,78 milijuna eura, dok bi prvi novi tramvaj trebao biti isporučen najkasnije u lipnju 2025. godine, a isporuka posljednjeg očekuje se do sredine prosinca 2025. godine. Cijena jednog tog tramvaja iznosi 1,88 milijuna eura, što je jeftinije od sarajevskih.

Osim toga, u pripremi je i narudžba novog kontingenta od 20 niskopodnih tramvaja. “Govorimo, dakle, o ukupno 51 tramvaju koje ćemo u skoroj budućnosti nabaviti za potrebe Grada Zagreba”, poručio je Bogdanović na predstavljaju prvog rabljenog tramvaja iz Njemačke. U tu je računicu Bogdanović uključio 11 rabljenih tramvaja iz Njemačke, 20 već naručenih tramvaja od Končara te još 20 koje tek treba naručiti.

Zaključno, zbog toga što se na snimci na Facebooku nalazi ZET-ov veseli božićni tramvaj, a iz objave bi se moglo zaključiti drugačije, ocjenjujemo da objavi nedostaje kontekst.

Facebook
Threads

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.