Stranica na Facebooku Konzum-Fans objavila je 6. svibnja da trgovački lanac Konzum slavi rođendan pa su tim povodom odlučili pratiteljima ponuditi “besplatne gotovinske i nedjeljne bonove”. Međutim, već na prvi pogled je jasno da se radi o lažnoj nagradnoj igri kojom se nastoji prevariti građane.
“Danas je rođendan naše radnje. Svima nudimo besplatne gotovinske i nedjeljne bonove. Biraj svoju sreću, svaka torba je na dar, želimo ti sreću”, stoji u statusu, arhiviranom ovdje, popraćenom ilustracijom koja na gornjem dijelu prikazuje svečano otvorenje Konzumove trgovine, a na donjem dijelu slike osam torba.
Kao što su napomenuli u statusu, pratitelje pozivaju da odaberu jednu torbu jer svaka donosi neki poklon. Ispod statusa svoje odgovore, odnosno odabir broja torbe ponudilo je u trenutku pisanja teksta čak 298 ljudi, njih 74 je reagiralo emotikonom, a 304 osobe su podijelile status.
Lažni profil
Već samim pogledom na stranicu koja je objavila nagradnu igru, jasno je da se radi o lažnoj stranici. Naime, stranica je kreirana tek prije nekoliko dana (6. svibnja 2024.), nema apsolutno nikakvih podataka o kompaniji, od objava postoji samo nagradna igra i ima samo četiri lajka i tri pratitelja.
S druge strane, službena stranica Konzuma na Facebooku ima plavu kvačicu (oznaka da je sustav – Meta – verificirao profil te utvrdio da iza njega stoji stvarna osoba, a ne lažni profil), ima preko 285.000 lajkova i više od 283.000 pratitelja. Među osnovnim informacijama službena stranica nudi link na službenu stranicu trgovine, kreirana je u listopadu 2010. te ima navedena Pravila i uvjete korištenja stranice.
Konzum je za Faktograf potvrdio da se radi o prevari. “Povremeno se pojave lažne stranice i nagradne igre koje krše Pravila platforme na kojoj se nalaze, u ovom slučaju Facebooka”, napisali su i dodali da odmah po saznanju prijavljuju takve stranice.
Obavijest su objavili na službenoj internetskoj stranici kao i na službenoj stranici na Facebooku te su pozvali građane da ne sudjeluju te da podijele vijest s drugima.
Navode da lažna stranica na Facebooku bez dopuštenja koristi Konzum logo, fotografije te širi lažne informacije o nagradnoj igri. “Konzum nije organizator niti je povezan s takvim aktivnostima”, ističu. Korisnike mole za oprez kao i da nikako ne šalju svoje osobne podatke organizatorima ove lažne nagradne igre. “Navedena informacija je u potpunosti neistina te ponuda nije dostupna u našim prodavaonicama te vas pozivamo da nikako ne šaljete svoje osobne podatke organizatorima i da ovu informaciju podijelite s prijateljima”, dodaju.
Upozoravaju građane da se sve informacije o aktualnim nagradnim igrama i natječajima nalaze isključivo na njihovoj službenoj stranici te ih pozivaju da im uvijek jave ako sumnjaju u regularnost objava.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Učestale prevare na društvenim mrežama
Problem lažnih nagradnih igara prisutan je već dugo u online svijetu. Na njega upozoravaju brojne državne institucije i agencije.
Agencija za zaštitu osobnih podataka već je ranije upozoravala na lažne nagradne igre generirane kroz lažne stranice trgovačkih lanaca i poznatih brendova. Nakon nekoliko prijavljenih slučajeva u kojima su nedozvoljeno korišteni osobni podaci korisnika Facebooka, upozorili su građane da budu posebno oprezni kad ih netko traži osobne podatke kao i da ih uopće ne daju nepoznatim osobama, niti onima čiji identitet nije moguće utvrditi. Također su savjetovali da se prije uključivanja u bilo koju nagradnu igru provjeri vjerodostojnost i organizatora nagradne igre, kao i izvor objave.
Ministarstvo unutrašnjih poslova krajem prošle godine je predstavilo projekt Web heroj, stranicu čija je svrha približiti ljudima informacije i donijeti im znanje o raznim oblicima kibernetičkog kriminala, opasnostima te mjerama zaštite. Tu se mogu naći informacije o svim vrstama prevara, kako ih prepoznati te kako se zaštititi, a u ovom kontekstu posebno treba obratiti pažnju na prevare pri online kupnji. Internetskim korisnicima savjetuju instaliranje aplikacije samo sa službenih trgovina aplikacijama, a za oglase i nagradne igre koji se čine predobri da bi bili istiniti, napominju: “Iako su online ponude često primamljive, važno je biti oprezan kako biste izbjegli prijevare. Ako nešto nije istinito u stvarnom svijetu, nije ni u virtualnom.”
MUP je također u više navrata upozorio upravo na lažne nagradne igre na Facebooku. Nakon određenog vremena sudionici lažne nagradne igre najčešće primaju poruku kako su sretni dobitnici i radi podizanja nagrade moraju dostaviti fotografiju svog lica i osobne iskaznice, ili neke druge osobne podatke. Policija upozorava ljude da se njihovi osobni podaci tako zloupotrebljavaju i da ih ne šalju ni u kojem slučaju.
O lažnim nagradnim igrama u kojima se koriste vizuali Konzuma pisali smo u više navrata, kao i o tome kako lažni profili na Facebooku varaju korisnike.