Razotkriveno

Danski kralj nije mahao palestinskom zastavom na prosvjedu u Švedskoj

Muškarac sa snimke koja se dijeli mrežama ne nalikuje danskom kralju, a danski kralj toga datuma niti nije bio u Švedskoj.
Foto: Hina/ EPA/Ida Marie Odgaard

Na Facebook stranici Bijela VRANA 12. svibnja objavljen je video (status arhiviran ovdje, a video ovdje) u kojem se vidi kako osoba u bijeloj majci na balkonu, za koju se tvrdi da je danski kralj Frederik André Henrik Christian, maše palestinskom zastavom na prosvjedu u znak solidarnosti s Palestinom.

Screenshot/Facebook

Muškarac koji maše palestinskom zastavom nije danski kralj

Ipak, osoba koja maše palestinskom zastavom na prosvjednom skupu protiv sudjelovanja Izraela na Eurosongu 9. svibnja u švedskom Malmou nije danski kralj. Pretraživanje ključnih kadrova iz viralnog videa, fact-checking portal Logically Facts dovelo je do niza vizuala koje je podijelila korisnica na platformi X (bivši Twitter).

Ti vizuali uključivali su video (arhivirano ovdje) vrlo sličan onom koji je podijeljen na stranici Bijela vrana. Korisnica platforme X (bivši Twitter) elizabeth_w96 objavila je taj video 10. svibnja 2024. sa sljedećim opisom: “S današnjeg prosvjeda u Malmöu protiv sudjelovanja Izraela na Euroviziji. Najmanje 10.000, a možda i do 15.000 ljudi maršira protiv genocida!”

Screenshot/X

Na trećem videu može se vidjeti istog muškarca u bijeloj majici i dijete koje stoji pored njega na balkonu, a pokraj njih je zastava Palestine. Dva dana kasnije, 12. svibnja na profilu iste korisnice objavljen je video s prosvjeda, a u opisu se pojašnjava da muškarac u videu nije danski monarh.

Screenshot/X

Detaljnijim pregledom muškarca koji maše zastavom na videu, na 22 sekundi videa njegovo lice može se vidjeti izbliza. Iako Logically Facts nije mogao definitivno identificirati o kome se radi, muškarac ne nalikuje danskom kralju Frederiku André Henriku Christianu.

Muškarac na snimci ima okruglo lice, dok danski kralj ima ovalno lice i djeluje mnogo starije od osobe na snimci. Nedavne fotografije, kao što se vidi iz vijesti AP Newsa, prikazuju danskog kralja s bradom, koju muškarac u videu nema.

Na 27. sekundi videa vidi se i naziv na obližnjoj bijeloj zgradi s natpisom “Malmo Hogre Laroverk for flickor” što prevedeno znači “Srednja škola za djevojke u Malmou”. Pretragom lokacije na Google kartama može se pronaći i smeđa zgrada na čijem je balkonu stajao muškarac koji maše palestinskom zastavom i ne radi se ni o kakvoj službenoj rezidenciji.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Danski kralj Švedsku je posjetio prije održavanja prosvjeda

Pretragom službene internetske stranice švedske vlade moguće je pronaći da je danski kralj zajedno s kraljicom Mary zaista posjetio Švedsku 6. i 7. svibnja ove godine. Međutim, prema službenom rasporedu događaja vidljivo je da nisu posjetili Malmo već samo glavni grad Stockholm.

Isto tako, prosvjed protiv sudjelovanja Izraela na Eurosongu održao se 9. svibnja, nakon što je danski kralj već napustio Švedsku. Kako je izvijestila agencija Hina, više tisuća ljudi 9. svibnja mirno je prodefiliralo ulicama švedskog Malmoa u znak prosvjeda protiv sudjelovanja Izraela na Euroviziji, nekoliko sati prije nastupa 20-godišnje pjevačice Eden Golan s pjesmom “Hurricane” u drugom polufinalu. Na prosvjedu je sudjelovalo oko 5000 ljudi koji su mahali palestinskim zastavama i pozivali na slobodnu Palestinu, a među njima je bila i klimatska aktivistica Greta Thunberg.

Podsjetimo, sudjelovanje Izraela na natjecanju za pjesmu Eurovizije, čije se finale održalo 11. svibnja u švedskom Malmou, osporavano je zbog rata između Izraela i Hamasa u Pojasu Gaze te je potpisano više peticija za isključenje te države iz natjecanja.

Zaključno, danski kralj Frederik André Henrik Christian nije mahao palestinskom zastavom u znak potpore propalestinskim prosvjednicima na prosvjednom skupu protiv sudjelovanja Izraela na natjecanju za pjesmu Eurovizije koji je održan 9. svibnja u švedskom Malmou. Korištenjem internetskih alata za pretragu kadrova utvrđeno je da osoba koja maše zastavom na balkonu nije danski kralj. Također, iako je danski kralj nedavno posjetio Švedsku, nije bio prisutan u zemlji dok se prosvjed održavao.

S obzirom na sve navedeno, status na profilu Bijela VRANA ocjenjujemo netočnim.

Facebook
Twitter

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.