Na Facebook stranici Elipso.hr koja nije službena stranica brenda Elipso objavljena je obavijest o rasprodaji (arhivirano ovdje) Marshall zvučnika koji se nude po cijeni od 2 eura. Uz fotografiju zvučnika objavljen je i sljedeći opis:
“Nabavite svoj NOVI zvučnik po posebnoj cijeni!➡️ https://tinyurl.com/marshall-elipso
Kako bismo proslavili MarshaIIov 60. rođendan i promovirali naš brend, organiziramo rasprodaju za vas!”
Obavijest o navodnoj rasprodaji objavljena je 17. svibnja, a prikupila je 3 dijeljenja, 17 komentara i više od 9200 ostalih reakcija.
Elipso ne rasprodaje zvučnike po 2 eura
U ovom slučaju radi se o klasičnoj prevari s ciljem prikupljanja osobnih podataka. Naime, iako Facebook stranica zbog broja pratitelja i informacija o stranici izgleda kao službena stranica Elipsa, ipak postoje obilježja prema kojima je lako zaključiti da se ipak radi o prevari. U URL-u stranice stoji PosayPosaycosmetics, dok službena stranica Elipsa u URL-u ima “elipsohr”. Također, prva objava na stranici je stavljena prije 4 dana, na engleskom je jeziku i nema nikakve veze s tvrtkom. Treba napomenuti i da službena stranica Elipsa ima više od 128 tisuća pratitelja, dok ova lažna broji tek 4 tisuće.
Klik na link u objavi odvodi na sumnjivu stranicu na domeni techshady.com na kojoj se od korisnika traži da ispune anketu.
Nakon ispunjavanja ankete otvara se prozor s Marshall kutijama i na tom koraku treba pronaći “kutiju” koja sadrži zvučnik, a potom se od korisnika traži da ispuni obrazac s osobnim podacima
Radi se o takozvanom phisingu odnosno mrežnoj krađi podataka. Kako se navodi na stranicama CARNeta, phishing (varijanta engleske riječi za pecanje, fishing) je vrsta socijalnog inženjeringa koja se odnosi na prijevare, kojima se služe zlonamjerni korisnici šaljući lažne poruke koristeći pritom postojeće internet servise. Riječ je o kriminalnoj aktivnosti. Koristeći razne načine manipulacije, kriminalci od korisnika pokušavaju prikupiti povjerljive podatke (korisnička imena, lozinke, podaci s kreditnih kartica i sl.). Kako ističu, društvene mreže posebno su opasne jer podaci prikupljeni sa njih mogu poslužiti za krađu identiteta, ali i zbog činjenice da poruke dobivene od prijatelja, kojima su kompromitirani (oteti) računi, imaju određeni kredibilitet.
Elipso: Nije riječ o našoj akciji
Iz Elipsa su u odgovoru na upit Faktografa potvrdili da nemaju nikakve veze s ovom navodnom rasprodajom.
“Ističemo da se sve naše akcije nalaze na službenoj stranici elipso.hr“, napomenuli su i dodali sljedeće:
“Trenutačno su u optjecaju lažni e-mailovi/SMS-ovi (tzv. phishing), koji se na lažan način predstavljaju kao da su poslani od strane Elipsa. Elipso e-mailovi dolaze isključivo s elipso.hr domene, odnosno završavaju sa @elipso.hr. Elipso ne šalje SMS poruke.
Također Vas obavještavamo da su trenutačno na društvenim mrežama u opticaju lažne objave koje koriste Elipso logo ali nemaju nikakve veze sa Elipsom i koje na lažni način prikazuju mogućnost kupovine proizvoda u Elipsu po znatno (nerealno) sniženim cijenama”, stoji u odgovoru Elipsa na upit Faktografa.
Lažni nagradni natječaji česta praksa
Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca i tvrtki koje nude poklone, a “poklanjaju” se različite stvari – od mobitela, hladnjaka, do novca, automobila pa čak i kućica. Potrebno je samo javiti se organizatoru “nagradnog natječaja”, a cilj je naravno prijevara, odnosno krađa podataka. O takvim prijevarama Faktograf je pisao u više navrata.
Internetski prevaranti korisnicima društvenih mreža obećavaju vrijedne nagrade, a zapravo ih pokušavaju opljačkati. Nekima je namjera od korisnika pokušati izvući novac, drugi preferiraju krađu osobnih podataka.
Više o tome kako se putem lažnih Facebook profila i stranica varaju korisnici ove društvene mreže pisali smo ovdje, a o tome kako internetski prevaranti iskorištavaju društveno zanemarivanje starijih osoba pisali smo ovdje.