Korisnica Facebooka podijelila je screenshot objave sa stranice La vérité vient à Toi (doslovan prijevod: “Istina dolazi k tebi”) na kojoj je istaknut tekst “Evo što se krije ispod Eiffelovog tornja”, a ispod se nalazi slika dna Eiffelovog tornja i navodnog njegova podzemlja (arhivirano ovdje).
Podzemlje je prikazano krajnje futuristički, poput grada pod zemljom s više nivoa i nečim što nalikuje fuzijskom reaktoru u sredini. Svijet ispod Eiffelovog tornja ispunjen je svjetlucavim ekranima, neobičnim prostorijama i stepenicama, ali i ljudima.
Njezina objava ima 247 reakcija, 20 komentara i 99 podjela, a originalna objava na stranici La vérité vient à Toi ima više od 2.100 reakcija, 483 komentara i 732 podjele (arhivirano ovdje).
Stranica s koje je preuzet screenshot objave pokrenuta je na Facebooku 2014. godine i opisu se napominje: “Ako istina dođe do vas, prihvatite je i u srcu osjetite je li prava…” Objava je mnogo i u većini se promovira propitivanje “raznih istina”.
Slika je, naravno, umjetno generirana, a na službenim stranicama Eiffelovog tornja pronašli smo detaljnije opise što se doista krije ispod Eiffelovog tornja.
Kontroverze vezane uz Eiffelov toranj
Eiffelov je toranj još i prije nego što je izgrađen izazivao kontroverze, a misterij s vremenom ne blijedi. Naime, u javnosti se tijekom gradnje razvila velika debata, a arhitektonsko čudo izazvalo je kritike brojnih tadašnjih umjetnika i intelektualaca koji su u jednom trenu potpisali i peticiju protiv njegove izgradnje, objašnjava se na službenoj stranici. Pjesnik Paul Verlaine opisao ga je kao “kostur zvonika”. Književnik Guy de Maupassant, jedan od glavnih predstavnika naturalizma i majstor novele, napisao je da se radi o “mršavoj piramidi od željeznih ljestvi” i “divovskom nezgrapnom kosturu koji nalikuje tvorničkom dimnjaku”. Ugledni građani Pariza smatrali su da se “beskorisnim i monstruoznim Eiffelovim tornjem” nagrđuje centar grada. Međutim, inženjer Gustave Eiffel im je u novinama Le Temps 14. veljače 1887. odgovorio da je toranj prikaz “snage i ljepote, ali i hrabrosti”.
Kritike su se ispuhale nakon što je toranj doživio veliki komercijalni uspjeh. Samo ga je tijekom Svjetske izložbe (World’s Fair) 1889. posjetilo gotovo dva milijuna ljudi, prema podacima na službenoj stranici. Osim toga, Eiffelov je toranj trebao biti srušen 20 godina nakon izgradnje. No, Gustave Eiffel je odmah tornju pripisivao znanstvenu korist. Organizirao je znanstvene pokuse s područja aerodinamike s vjetrom, uspostavio stanice za meteorološka istraživanja te posebno značajne pokuse s telegrafom i na području tada novih tehnologija – radiovalova.
No, sve je to s druge strane izazivalo puno pitanja u javnosti.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Što se nalazi ispod Eiffelovog tornja?
Očekivano, ispod Eiffelovog tornja nalaze se njegovi temelji, ugrađeni na nešto manje od sedam metara dubine, a gradnja je trajala četiri mjeseca. Ondje se nalaze i podrumi, tehnička oprema za svaki od četiri stupa poput mehanizama dizala te uredi.
Kako piše na službenim stranicama Eiffelovog tornja, odabir lokacije za njegovu gradnju bio je izravno povezan s njegovim temeljima. Naime, prema originalnoj ideji trebao je biti sagrađen u sklopu Svjetske izložbe 1889. godine između brda Chaillot i Champ-de-Mars. Međutim, ondje stručnjaci nisu mogli pronaći sigurno mjesto za temelje pa je odlučeno da će se toranj graditi na Martovom polju (Champ-de-Mars). Temelji su izgrađeni 1887. u četiri mjeseca.
Dva potporna stupa tornja izgrađena su na strani Champ-de-Marsa, a dva na strani Seine. Međusobno su udaljeni po sto metara. Ukupna težina metalnog okvira iznosi 7.300 tona, a ukupna težina tornja 10.100 tona.
Ispod svakog stupa nalazi se podrum s tehničkom opremom i prostorima namijenjenima upravljanju tornjem. Pod istočnim i zapadnim stupovima nalazi se mašinerija povijesnih hidrauličnih liftova koji voze na drugi kat tornja. U velikim se podrumima nalazi kontrolna soba i oprema koja omogućuje liftovima put od otprilike 115 metara, i to brzinom od dva metra u sekundi. Premda su ti prostori u pravilu zatvoreni za javnost, tijekom Dana europske baštine ujesen povremeno se organiziraju skupni posjeti, no broj posjetitelja je ograničen, naglašava se na službenoj stranici.
Ispod južnog stupa nalazi se pogon i mašinerija koji upravljaju teretnim dizalom, a podrum ispod sjevernog stupa uređen je u urede i garderobe za zaposlenike koji ondje svakodnevno osiguravaju da sve funkcionira. Dizalo i pomoćni pogoni na sjevernom stupu trenutno se obnavljaju. Ovi dijelovi nikad se ne otvaraju za javnost.
Da se pitanja oko Eiffelovog tornja još uvijek gomilaju, svjedoči činjenica da su i na službenoj stranici odgovorili na pitanje: Je li istina da se ispod Eiffelovog tornja nalaze hidraulički cilindri? Oštro demantiraju tu tvrdnju objašnjavajući da su stupovi izgrađeni na čvrstim i stabilnim temeljima.
Zaključno, objavljena fotografija očito je umjetno generirana, a status pogrešno navodi korisnike na to da je fotografija autentična.