Razotkriveno

Neurokirurg Josip Paladino ponovno je žrtva deepfakea u kojem se reklamira sumnjivi preparat

Paladina se već ranije iskorištavalo za promociju sumnjivih lijekova, a ovaj put se pojavio u lažnom televizijskom prilogu.
Foto: HINA / Denis CERIĆ / mm

Jeftini čudotvorni lijekovi ponovno su uzrok tučnjave u studiju – gledamo u prilogu neimenovane domaće televizijske kuće, u emisiji koju vodi poznati voditelj Saša Kopljar. Sudionici fizičkog okršaja su voditelji i medicinski stručnjaci, među njima i poznati neurokirurg Josip Paladino, koji je u ovom prilogu prezentiran kao liječnik koji se usudio promovirati novi lijek protiv bolova i zbog toga zaradio batine.

“Danas je na našem kanalu izbio skandal s tučnjavom. Voditelji i stručnjaci za zglobove napali su liječnika kad su shvatili da njegov novi lijek ublažava bolove u zglobovima i mišićima bez posljedica koji ruši sve prodajne rekorde u potpunosti će im oduzeti zaradu. Ekskluzivno smo intervjuirali liječnika nakon što smo saznali sve tajne njegovog otkrića i ove nevjerojatne priče”, čuje se kako govori lik Saše Kopljara.

Screenshot/Facebook

Kopljar je inače voditelj Dnevnika Nove TV, ali se ta televizija ne spominje u ovom videu (ne vidi se logo i prepoznatljiv studio). Nakon uvoda koji je navodno pročitao voditelj, slijedi izjava Josipa Paladina. Iako je najavljena kao “ekskluzivni intervju” neimenovane televizijske kuće, snimka izgleda poput obične izjave za medije, što se vidi po nizu diktafona i mikrofona među kojima se prepoznaju 24 sata, HRT i Nova TV.

“Nisam očekivao takvu reakciju. Doslovno su me napali čim sam počeo govoriti da ovaj proizvod jamči nevjerojatne rezultate bez štete po zdravlje i košta mnogo manje od lijekova koje oglašavaju. Imao sam tako uvjerljive dokaze, primjere i istraživanja da su shvatili da jednostavno gube posao. Metoda liječenja bolova u zglobovima i dalje ruši rekorde u prodaji i ovu kremu možete kupiti po povoljnoj cijeni i za uvijek se riješiti artritisa, artroze, akutne boli i oteklina”, slušamo i čitamo u titlovima navodno svjedočanstvo doktora Paladina.

Screenshot/Facebook

Nakon što je ispričao zašto je došlo do navodnog incidenta, Paladinov lik obraća se potencijalnim kupcima i pokušava ih uvjeriti u efikasnost lijeka. Među neobičnim momentima ove izjave je i onaj u kojem govori (u televizijskoj emisiji!) da se kupovina lijeka može obaviti slijedeći link, odnosno poveznicu:

“Neću vas prisiljavati da kupite ovu kremu. Napokon, vi ste ti koji patite od bolova u zglobovima, već sam izliječio zglobove zahvaljujući ovoj novoj metodi. Ako se želite riješiti volova u leđima, vratu, koljenima i drugim problematičnim područjima, slijedite donju poveznicu i nabavite službeni proizvod koju si svatko može priuštiti. Ako ova metoda djeluje ili ne, znat ćete tek kad je isprobate”.

Snimka (arhivirana ovdje i ovdje) koju smo prepričali objavljena je 3. rujna 2024. godine na Facebook stranici pod nazivom Green, koja je kreirana 30. kolovoza ove godine. U opisu posta stoji kratak tekst na ruskom jeziku: “skandal je spreman full.mp4“.

Niz tehničkih nedosljednosti

Na takve smo “priloge”, koji se emitiraju isključivo na društvenim mrežama, nailazili već ranije, a glavni akteri bili su televizijski novinari i javnosti poznati liječnici ili medicinski stručnjaci. Cijela priča je izmišljena: Paladino nije bio žrtva tučnjave u televizijskom studiju, kao što prije njega nisu ni bili ni znanstvenik Ivan Đikić te neurolog Zoran Đogaš (1, 2). Međutim, svi trojica žrtve su krivotvorenja i digitalne manipulacije, odnosno deepfakea.

Osim što nam zdrava logika kaže da je malo vjerojatno da su se u nekom televizijskom studiju već tri puta potukli poznati stručnjaci, a da nema niti jednog vjerodostojnog izvještaja o tome (1, 2), postoji niz indicija da se radi o digitalno manipuliranom sadržaju.

Iako snimka vjerno oponaša voditeljev glas, a pokreti usana donekle prate izgovoreno, rečenice su nezgrapno sastavljene: “Voditelji i stručnjaci za zglobove napali su liječnika kad su shvatili da njegov novi lijek ublažava bolove u zglobovima i mišićima bez posljedica koji ruši sve prodajne rekorde u potpunosti će im oduzeti zaradu”. Uz to, neprirodni su naglasci na pojedinim riječima.

Tako je i s izjavom doktora Paladina. Glas je poprilično sličan njegovom pravom glasu, kojega prate pokreti usana, ali ne pretjerano uvjerljivo. Primjerice, ti pokreti su vidljivi i kad Paladino završi rečenicu i uzme kratku stanku. U jednom dijelu snimke pojavljuju se i povremena zamućenja na području usana.

Screenshot /Facebook

Britanski The Guardian, u članku u kojem objašnjava kako raspoznati deepfake i sadržaje generirane uz pomoć alata umjetne inteligencije (AI), napominje kako je videozapise, posebno one u kojima se pojavljuju ljudi, teže lažirati nego fotografije ili zvuk. Budući da videozapis uključuje sliku, pokret i zvuk, ti su elementi često neusklađeni.

Pri analizi deepfake videa na kojima se pojavljuju ljudski likovi valja se fokusirati na ekspresije lica, treptanje, rubove glave (koji mogu biti nazubljeni ili pikselizirani), savjetuje The Guardian. Posebna se pažnja pridaje pokretima usana, jer trenutni AI video-alati uglavnom mijenjaju te pokrete kako bi dobili rečenice koje stvarna osoba nije izgovorila. Upravo na tom dijelu smo i mi, analizirajući lažni televizijski prilog, otkrili najviše nedosljednosti.

Uz to, sam zvuk iz ovog snimka ima nekoliko sumnjivih karakteristika na koje je ukazao i The Guardian. Ljudski zvuk generiran umjetnom inteligencijom često ima blaži ton, a govor je manje konverzacijski od onoga kako obično razgovaramo. Također se ne čuje puno emocija. To odstupanje nije toliko uočljivo na primjeru lažnog glasa voditelja Kopljara, koji po standardima njegove profesije treba biti neutralan i formalan, ali na primjeru Paladina – koji, podsjetimo, govori kako je fizički napadnut – ne osjetimo nikakvu emotivnu nabijenost.

Iskorištene stare snimke

Za dva isječka koja se pojavljuju u ovoj jedno-i-pol-minutnoj snimci otkrili smo odakle potječu.

Snimka tučnjave koja se koristi u videu preuzeta je s ukrajinske televizije. Nastala je u veljači 2022. godine, kada je jedan novinar s navedene televizije napao proruskog ukrajinskog političara. Ista snimka koristila se i kao “dokaz” da je u studiju pretučen Đikić te Đogaš. I u tom slučaju se radilo o montaži te snimke u prilog s AI generiranom snimkom.

Screenshot/Independent

Paladinov lik iskorišten je iz snimke stare 12 godina. Nastala je u siječnju 2012. godine, a može ju se pogledati na YouTubeu i na internetskim stranicama nogometnog kluba Hajduk. Tada je Paladino izašao pred novinare, ne u funkciji liječnika, nego predsjednika Nadzornog odbora Hajduka, na kojoj je bio do 2013. godine. Govorio je o sportu i problemima poslovanja kluba.

Screenshot/YouTube

Kako je Faktograf ranije pisao, da bi kreirali uvjerljivu sintetsku kopiju nečijeg glasa ili stasa, AI alatima je potreban materijal iz kojeg mogu učiti. Drugim riječima, AI alate najprije je potrebno “nahraniti” postojećim autentičnim snimkama osoba čiji se identitet koristi za promoviranje dezinformacija i prevara, zbog čega prevaranti nužno posežu za snimkama koje su im lako dostupne (npr. na YouTubeu i sličnim servisima).

Javne ličnosti, odnosno osobe koje često nastupaju pred kamerama (novinari, gosti televizijskih emisija, pjevači, glumci i političari), idealna su meta takvih prijevara. Ne samo zbog činjenice da AI alati imaju dovoljno njihovih materijala, nego i zbog toga što se iskorištava njihova stručnost ili popularnost za promociju nekog proizvoda ili propagandnog materijala.

Paladino je već bio žrtva deepfakea

Poveznica iz najnovijeg slučaja, o kojoj lažni Paladino govori dok daje “ekskluzivni” intervju, nalazila se u oglašenom Facebook postu. Vodila je na sumnjiv naziv internetske stranice “brush.tipnurseaakw.com“, još sumnjivijeg izgleda.

Screenshot/brush.tipnurseaakw.com

Gornji dio internetske stranice izgleda poput stranice Ministarstva zdravstva, a ostatak poput teksta na nekom, ne pretjerano estetski dotjeranom, portalu (1, 2, 3, 4, 5, 6). Iz tog mora teksta i slika, medicinske terminologije i citiranih “kliničkih” studija, ipak, raspoznaje se svrha stranice: prodaja Steplex otopine “koja potpuno obnavlja zglobove”.

Ondje piše kako se lijek ne može kupiti u ljekarnama, nego u posebnim privatnim klinikama te da se preko navedene internetske stranice može ostaviti zahtjev za kupnju lijeka. Kako to često biva s internetskim prijevarama, nudi se poseban popust ako se naruči odmah, a stoji i upozorenje da se “broj dostupnih pakiranja brzo smanjuje”, kako bi se potencijalnom kupcu ostavilo što manje vremena za provjeru autentičnosti. Na dnu stranice traži se od posjetitelja da ostavi svoje ime i telefonski broj.

Zaista, taj se lijek ne prodaje na hrvatskom tržištu i nema ga u HALMED-ovoj bazi lijekova. To bi, s jedne strane, držalo argumentacijsku liniju prevaranata – da se radi o nezastupljenom lijeku, nedostupnom preko službenih zdravstvenih ustanova – da ne postoji ta činjenica da se lijek pokušava prodati preko lažne stranice Ministarstva. Prevaranti bi, dakle, htjeli istovremeno biti i za i protiv zdravstvenog sustava.

Napomenimo i to da rezultati internetske pretrage preparata Steplex vode na druge sumnjive stranice, među kojima je najzanimljivija evidentno lažna stranica HNK Hajduka. Na toj se stranici ne može pronaći ništa o splitskom nogometnom klubu, ali se može pregledati katalog drugih sumnjivih lijekova, a vlasnik domene hnkhajduk.hr nalazi se u Bugarskoj.

Slično kao i klubu za koji navija, Paladinovo ime iskorišteno je za reklamu lijekova. Lažni intervjui u kojima se prikazuje Paladina kao da reklamira dodatke prehrani i lijekove već su se pojavljivali, o čemu je Faktograf pisao u rujnu 2022. godine. Tada nam je rekao da je slučaj prijavio policiji i Hrvatskoj liječničkoj komori.

Ovog smo rujna ponovno ustanovili da je iskorišten za obmanjujuće reklame, odnosno da nije javno hvalio čudotvoran lijek protiv artritisa, artroze, akutne boli i oteklina.

Facebook
Threads

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.