“Naša privatnost u opasnosti: ‘Kill Switch’ biti će u svim novim automobilima prodanim nakon 2026. godine“, naslov je članka objavljenog 24. rujna 2024. godine na portalu Epoha. Dovoljno da znatiželjni, zabrinuti ili nesmotreni čitatelj klikne.
Kako do kraja 2026. godine nema toliko puno vremena, logično je da vozače i vlasnike automobila zanima što će se to promijeniti u prometu i autoindustriji te što je “kill switch”, taj opasni prekidač koji će biti ugrađen u sve nove automobile. Oni to, međutim, neće saznati u ovom članku.
“Zamislite da se vozite cestom kada se vaš automobil iznenada zaustavi uz glasan tresak i nemate kontrolu nad njim. Ovo možda zvuči kao film znanstvene fantastike, ali mogao bi postati stvarnost za sve nove automobile do 2026. godine .
Novi predloženi zakon zahtijevao bi da svako vozilo prodano nakon 2026. bude opremljeno ‘prekidačem za hitne slučajeve’ koji može daljinski isključiti motor.
Ne radi se samo o gašenju motora, već i o sigurnosti i zaštiti podataka.
Jedno je sigurno: cilj iza ove velike promjene je učiniti ceste sigurnijima sprječavanjem oštećenih ili opasnih vozača da uzrokuju štetu.
A s dolaskom novih tehnologija često se javlja zabrinutost – može li se ta tehnologija potencijalno zloupotrijebiti za napad na naše privatne živote bez našeg pristanka?“, paragrafi su s kojima počinje tekst.
Dramatičan ton članka pojačava i njegova oprema, odnosno, ilustracija nastala uz pomoć alata umjetne inteligencije (AI) koja prikazuje jureće automobile i golemu ruku koja se sprema pritisnuti kill switch prekidač.
Američki zakon ne spominje kill switch
Upravo nas je potraga za izvorom/autorom ilustracije dovela do izvora (dez)informacija u tekstu. Googleovom obrnutom pretragom slika došli smo do članka objavljenog u prosincu 2023. godine na američkom portalu My Car Voice. Epoha, rubni medij čije sadržaje smo u više navrata ocijenili kao netočne ili neutemeljene, u potpunosti je preuzela tekst s tog portala.
To objašnjava činjenicu da u Epohinom članku, odnosno prijevodu, postoji tek nekoliko naznaka (i to tek kasnije u tekstu) da se spomenute izmjene zakona ne odnose na nama blizak geografski kontekst (Europska unija ili Hrvatska), nego na Sjedinjene Američke Države.
Radi se o američkom Zakonu o ulaganju u infrastrukturu i zapošljavanje koji je na snazi od studenog 2021. godine. Cilj ovog zakona, kako stoji u priopćenju Bijele kuće, veoma je širok: “obnoviti američke ceste, mostove i željeznice, proširiti pristup čistoj pitkoj vodi, osigurati da svaki Amerikanac ima pristup brzom internetu, uhvatiti se u koštac s klimatskom krizom, unaprijediti ekološku pravdu i ulagati u zajednice koje su prečesto bile zanemarene”.
Jednu od odredbi Zakona, koja ima za cilj spriječiti smrtne slučajeve vožnje u pijanom stanju, navedeni portali, kao i korisnici društvenih mreža (1, 2), krivo su protumačili. Prema njima, u novim automobilima bit će ugrađen kill switch prekidač koji će biti dostupan vladi i organima reda. Pomoću tog mehanizma, automobil bi mogao biti zaustavljen i ugašen u bilo kojem trenutku, i to na daljinu.
“Odjeljak 24220 Zakona o infrastrukturnim ulaganjima i zapošljavanju zahtijeva da automobili budu opremljeni “prekidačem za hitne slučajeve” počevši od 2026. godine. Ovaj uređaj se može koristiti za gašenje automobila ako je potrebno. Namijenjen je učiniti ceste sigurnijima i spriječiti lošu vožnju, npr. B. kada ljudi voze pijani ili prebrzo.
Još jedan važan razlog za ovaj zakon je zaustavljanje brzih jurnjava prije nego postanu opasne.
Policajci i ostalo sigurnosno osoblje vjeruju da im tipka za hitno zaustavljanje pomaže da bolje obavljaju svoj posao . Oni ovo vide kao način zaštite svih sudionika u prometu od ozljeda vozača koji donose loše odluke“, stoji u Epohinom članku.
Međutim, u odjeljku 24220 Zakona o ulaganju u infrastrukturu i zapošljavanje ne spominje se opremanje novih automobila kill switchem, odnosno “prekidačem za hitne slučajeve”. Ondje piše da “napredna tehnologija za prevenciju vožnje u alkoholiziranom stanju mora biti standardna oprema u svim novim osobnim motornim vozilima kako bi se osigurala prevencija smrtnih slučajeva u vožnji pod utjecajem alkohola”.
Nigdje u Zakonu nije specificirano što je točno “napredna tehnologija za prevenciju vožnje u alkoholiziranom stanju”. Navodi se tek da bi takav sustav trebao identificirati je li sposobnost vozača narušena, recimo pod utjecajem alkohola te, sukladno tome, spriječiti ili ograničiti rad motornog vozila. Također, nigdje se ne navodi da će to kontrolirati i provoditi treća osoba, primjerice policajac.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Ne razmatra se daljinsko gašenje automobila usred vožnje
Kill switch je oblik sigurnosnog mehanizma koji se koristi za potpuno isključivanje uređaja u slučaju hitne situacije, kada se ne može isključiti uobičajenim postupkom. On se tradicionalno koristio, kao “veliki crveni gumb”, u kompliciranim postrojenjima (industrijskim ili nuklearnim energetskim pogonima) s velikim strojevima kod kojih postoji opasnost od kvarova, a time i ugroza sigurnosti radnika. U digitalnoj eri koristi se za onesposobljavanje uređaja (primjerice pametnih telefona) ili aplikacija kada se dogodi krađa ili curenje podataka.
Neka vozila u sebi imaju kill switch opciju isključivanja, ali radi se o veoma specifičnim slučajevima koji nisu povezani s regulacijom prometa i kontroliranjem pijanih vozača. Primjerice, neka trkaća vozila imaju ugrađen takav sustav (bilo daljinski, bilo u samoj kabini), u slučaju da vozilo izgubi kontrolu i vozač mora ugasiti motor (1, 2). Osim toga, ovakvi prekidači mogu se ugraditi iz sigurnosnih razloga, kao zaštita od krađe, što lopovima otežava pokretanje automobila, bez obzira na to imaju li ključeve ili ne (1, 2).
Kako je pisao američki Associated Press (AP) – kada je raskrinkavao tvrdnje slične onima koje iznosi Epoha – postojeće tehnologije (i one u razvoju) za sprječavanje vožnje u pijanom stanju općenito se mogu podijeliti u dvije kategorije: sustavi za nadzor vozača koji koriste senzore ili kamere za praćenje vozačevog ponašanja (pokreta glave ili očiju) i sustavi za otkrivanje prisutnosti alkohola (senzori koji se temelje na dodiru ili dahu).
“U svakom slučaju, ako se utvrdi da je vozač oštećen, automobil bi mogao poslati poruku upozorenja, blokirati vozača da upravlja vozilom ili, ako je vozilo već u pokretu, uputiti ga na sigurno zaustavljanje ili automatiziranu vožnju kući”, piše AP. Stručnjaci su tom portalu također potvrdili da niti jedna od tehnologija koje su trenutačno u razvoju ne bi obavijestila policiju o podacima prikupljenim unutar vozila niti dala vladinim tijelima pravo na daljinsko upravljanje vozilima.
Robert Strassburger iz neprofitne organizacije koja promiče sigurnost vozila, Automotive Coalition for Traffic Safety, koji radi na razvoju sustava detekcije alkohola u vozilima, rekao je AP-u da takve sigurnosne mjere neće obuhvaćati uplitanje “treće strane” u samu vožnju. Prije svega, razmatra se sustave koji bi automatski mogli upozoriti osobu smanjenih vozačkih sposobnosti, spriječiti ga da pokrene vozilo ili smanjiti brzinu vozila. Dodao je i kako je izraz kill switch hiperbola, jer nijedna od opcija ne bi uključivala riskantan potez gašenja vozila usred vožnje.
Uz AP, još je nekoliko portala za provjeru točnosti tvrdnji (Lead Stories, USA Today, AFP Fact Check) utvrdilo da se radi o netočnom tumačenju, kako američkog Zakona, tako i tehnologije za prepoznavanje vozača u pijanom stanju. Njima se pridružujemo i mi te zaključujemo da Epoha, odnosno američki portal s koje je preuzela članak, ponovno manipulativno i netočno izvještava.