Rebalans državnog proračuna za tekuću godinu uskoro bi se trebao naći na Vladi. Ministarstva još uvijek rade na izmjenama i dopunama pojedinačnih financijskih planova, a taj zadatak imaju i državna poduzeća. HŽ Putnički promet, HŽ Infrastruktura, Hrvatske ceste (HC), Hrvatske autoceste (HAC), Hrvatske vode, uoči rebalansa ovogodišnjeg i priprema proračuna za iduću godinu prekrajaju ranije donesene financijske planove. Neka od tih društava već su izradila prijedloge novih financijskih planova, a neka ih još uvijek usuglašavaju s resornim ministarstvima i Ministarstvom financija.
Ministar financija Marko Primorac još je u srpnju svim svojim kolegama uputio dopis pozivajući ih na hitne pojedinačne sastanke zbog rebalansa ovogodišnjeg proračuna (1, 2). Proračunske rashode u tekućoj godini trebalo bi smanjiti za 1,56 milijardi eura.
“Uzevši u obzir ciljani proračunski manjak za 2024. predstavljen Europskoj komisiji i trenutačnu fiskalnu poziciju Republike Hrvatske, ne postoji fiskalni prostor za daljnja povećanja rashoda državnog proračuna u 2024., već je nužno ozbiljno razmotriti mjere za njihovo smanjenje”, pisao je tada kolegama ministrima Primorac.
Ova superizborna godina u kojoj se nakon parlamentarnih i EU izbora krajem godine održavaju i predsjednički izbori, odrazila se na samu državnu kasu. Prije godinu dana, kada je Vlada predložila proračun za tekuću godinu, bilo je jasno kako je on predizboran. Državni budžet u ovoj godini teži 32,6 milijardi eura, što je za 3,3 milijarde više nego u 2023. godini. Proračunska potrošnja već je kod same izrade proračuna povećana 11,2 posto. U međuvremenu je ona porasla. Primjerice, postignut je dogovor oko rata plaća u državnoj i javnim službama za koji sredstva nisu bila u potpunosti osigurana, donesen je proljetni pakt mjera pomoći kućanstvima i gospodarstvu…
Sva bi ministarstva prema uputama koje su dobila tijekom ljeta svoje proračune trebala smanjiti za 10 posto. Korekcije financijskih planova očekuju se i od poduzeća direktnih proračunskih korisnika.
Hrvatske željeznice će sa svime – kasniti
„Na zahtjev Ministarstva financija, a temeljem realizacije ukupnih prihoda i rashoda u prvom polugodištu, HŽ Infrastruktura je, uvažavajući sadašnju situaciju i procjenu realizacije planiranih aktivnosti, izradila prvi prijedlog rebalansa kojim je iskazala potrebu za dodatnim sredstvima. S obzirom na status postupaka javne nabave, posebno u vezi novih investicijskih projekata i nabave strateškog materijala, iskazane potrebe bile su veće od visine procijenjenih sredstava od strane Ministarstva financija što je podrazumijevalo ponovnu procjenu i usklađivanje dinamike realizacije rashoda“, navode na naši upit iz HŽ Infrastrukture.
Prvi plan rebalansa ovogodišnjeg proračuna HŽ Infrastrukture nije prošao.
„Dodatnim korekcijama, kako na prihodovnoj tako i na rashodovnoj strani, usuglašen je prijedlog izmjena i dopuna financijskog plana za tekuću godinu. Tim su prijedlogom prihodi smanjeni za 37,47 milijuna eura uz istovremeno povećanje rashoda za 11,28 milijuna eura“, navode iz HŽ Infrastrukture.
Kako objašnjavanju, povećanje rashoda u cijelosti se odnosi na investicijski segment poslovanja, odnosno na ulaganja vezana za projekte obnove, modernizacije i izgradnje željezničke infrastrukture „koji se financiraju iz kredita Europske investicijske banke te za projekte u području informatizacije radi ulaganja u kibernetičku sigurnost“.
Kako iz te kompanije navode, unatoč smanjenju prihoda, neće odustati niti od jednog planiranog projekta, ali će se prilagoditi dinamika njihove realizacije.
Što se tiče poslovnog plana za 2025. godinu, on je tek u pripremi. HŽ Putnički prijevoz (HŽ PP) svoj plan za iduću godinu, pak, trenutno usklađuje s Ministarstvom financija. Što se tiče ovogodišnjeg rebalansa, ukupne će rashode smanjiti za 2,4 milijuna eura u odnosu na ranije planirane vrijednosti.
Smanjivanje rashoda u tekućoj godini, kako objašnjavaju iz HŽ PP, obavit će se na temelju odgađanja početka investicijskih projekata vezanih uz vozni park i objekte za održavanje sa zadnjeg kvartala tekuće na prvi kvartal 2025. godine.
„Do prolongacije je došlo zbog vremena potrebnog za pripremu tehničke dokumentacije i dobivanje građevinskih dozvola te produženog procesa nabave“, objašnjavaju iz HŽ PP-a.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Hrvatskim vodama ni deset dana nije bilo dovoljno da odgovore na upit o izmjenama poslovnog plana.
I u HAC-u će doći do “prilagođene dinamike” projekata
Hrvatske ceste i Hrvatske autoceste (HAC) navode kako upravo rade na izmjenama i dopunama svojih financijskih planova za tekuću godinu.
„U tijeku je izrada Izmjena i dopuna Financijskog plana za 2024. godinu te će se nakon njegove izrade utvrditi konačni iznosi planiranih sredstava na pojedinim aktivnostima i projektima u suradnji s Ministarstvom financija“, navode iz Hrvatskih cesta, dodajući kako „ugovoreni projekti kao i projekti u postupku javne nabave nastavljaju sa svojom realizacijom“.
Iako u HAC-u ne navode konkretne brojke, iz njihova odgovora je jasno da će rezati svoje financijske planove.
„Svi projekti koji su ugovoreni ili su u postupku javne nabave bit će realizirani s prilagođenom dinamikom“, poručuju iz HAC-a, navodeći da su rebalansirani proračun za tekuću godinu uputili resornom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture i Ministarstvu financija.
Kako će izgledati izmijenjeni financijski planovi državnih tvrtki te na kojim će se stavkama rezati sredstva ili osigurati dodatna trebalo bi se uskoro znati. Rebalans proračuna za tekuću godinu trebao bi biti tijekom listopada, prije izrade prijedloga proračuna za 2025. godinu. No, nije nemoguće da Vlada istodobno raspravlja o rebalansu ovogodišnjeg i prijedlogu proračuna za iduću godinu.
Ministar financija ranije je govorio kako je cilj zadržati deficit proračuna u ovoj godini na razini 2,6 posto. Koje će stavke zbog toga nastradati tek će se vidjeti.
Rezanje proračunske potrošnje u 2024. godini još je lani od Hrvatske zatražila Europska komisija, a da je to potrebno ljetos je ustvrdio i Međunarodni monetarni fond.