Ocjena točnosti

Željezničke tvrtke posluju pozitivno no netočno je da tvrtka koja pruža javnu uslugu ne može biti gubitaš

Hrvatske željeznice, odnosno tvrtke koje su nastale iz jedinstvenog poduzeća, godinama su bile gubitaši, iako dio njih pruža javnu uslugu.
foto HINA/ Damir SENČAR/ ds

„Željeznice nisu nikakav gubitaš. Uopće niti ne mogu biti gubitaš, one su javna usluga. HŽI je upravitelj željeznicama, one posluju stabilno, solventno“, ustvrdio je Žarko Tušek, državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture tijekom saborske rasprave o konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o regulaciji tržišta željezničkih usluga i zaštiti prava putnika u željezničkom prijevozu.

Netočna je tvrdnja Žarka Tušeka da željeznice ne mogu biti gubitaš jer su javna usluga. Domaći željeznički sektor, unatoč nizu projekata restrukturiranja, desetljećima je bio gubitaš, a to je vidljivo i iz povijesnih financijskih izvještaja javnih poduzeća.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Danas u Hrvatskoj djeluju tri nacionalne kompanije u željezničkom sektoru, a to su HŽ Infrastruktura, HŽ Putnički prijevoz i HŽ Cargo, tvrtka za prijevoz tereta koja posluje na otvorenom tržištu.

Te tri tvrtke nastale su iz nekadašnjih Hrvatskih željeznica, formiranih 1991. godine, odnosno HŽ Holdinga koji je osnovan 2005. godine i unutar kojeg su djelovale četiri kompanije – HŽ Infrastruktura, HŽ Putnički prijevoz, HŽ Cargo i HŽ Vuča vlakova.

Današnje stanje posljedica je restrukturiranja provedenog 2012. godine kada je HŽ Holding ukinut, dok je nekadašnja Vuča vlakova podijeljena između HŽ Putničkog prijevoza i HŽ Carga (1, 2, 3, 4, 5).

„Željeznička poduzeća u vlasništvu države nalaze se u složenoj financijskoj situaciji. Posljednjih deset godina uglavnom završavaju s gubitkom, ponekad i većim od milijarde kuna. Posljedica je to svjetske financijske krize, ali i neuspješnog restrukturiranja“, jedan je od zaključaka istraživanja pod nazivom „Restrukturiranje željezničkih poduzeća u vlasništvu Republike Hrvatske“ (1, 2) u kojem je pokojni Anto Bajo analizirao postupke restrukturiranja željezničkih poduzeća do 2016. godine.

Pritom se naglašava da je je od 2006. veći naglasak stavljen na formalno-pravnim promjenama u željeznicama zbog usklađivanja s EU-om, nego na stvarnoj provedbi restrukturiranja. Osim toga, likvidnost društava je nakon restrukturiranja provedenog od 2012. do 2016. godine bila lošija nego prije provedbe programa te ciljevi restrukturiranja nisu ostvareni, a „željeznička poduzeća i dalje se u financiranju operativnih i  investicijskih aktivnosti u velikoj mjeri oslanjaju na subvencije, pomoći države i kredite dobivene zahvaljujući državnim jamstvima“.

HŽ Infrastruktura i HŽ Putnički prijevoz posluju pozitivno

Restrukturiranje željezničkog sustava nastavilo se do današnjih dana. Jedan od ključnih elemenata za razvoj željeznice i povlačenje EU sredstava je Pismo sektorske politike kojeg je Vlada donijela 2021. godine nakon višegodišnjih najava i odgađanja. Potom je donesen i strateški Nacionalni plan upravljanja željezničkom infrastrukturom i uslužnim objektima i razvoja usluga željezničkog prijevoza za razdoblje do 2030. godine  (1, 2, 3).

HŽ Infrastruktura i HŽ Putnički prijevoz, dvije od tri nacionalne željezničke kompanije, prema podacima o poslovanju s njihovih mrežnih stranica kao i Registra godišnjih financijskih izvještaja kojeg vodi Fina zadnjih godina uglavnom posluju pozitivno.

Podaci za 2024. godinu još nisu javno dostupni. No, prema ranijim izvještajima o poslovanju, HŽ Infrastruktura je 2023. godinu završila s 203 tisuće eura dobiti, dok je HŽ Putnički prijevoz ostvario dobit od 940 tisuća eura. Obje kompanije od 2019. godine kontinuirano posluju s dobiti, pri čemu je dobit HŽ Infrastrukture iz 2022. godine u cijelosti rezultat računovodstvenog evidentiranja nagodbe s HŽ Cargom, odnosno duga koji se „vukao“ još iz vremena razdvajanja željezničkih kompanija.

Kada se pogledaju malo stariji podaci, evidentno je da je HŽ Putnički prijevoz u plusu kontinuirano od 2016. godine, dok je HŽ Infrastruktura s minusom poslovala kako u toj godini tako i u 2018. godini kada je ostvaren gubitak od tadašnjih 99,64 milijuna kuna.

Ovi podaci odnose se samo na HŽ Infrastrukturu i HŽ Putnički prijevoz, ali ne i na njihove tvrtke kćeri, odnosno konsolidirana financijska izvješća.

HŽ Cargo je 2023. završio s dobiti, prvi put u 10 godina

Kada je, pak, riječ o HŽ Cargu, ta je kompanija 2023. godinu završila s dobiti, prvi put u deset godina od liberalizacije tržišta u teretnom prometu željeznicom (1, 2, 3).

Kada Tušek govori o „upravitelju željeznicom“ valja napomenuti da je željeznička infrastruktura javno dobro u općoj uporabi u vlasništvu države, kojeg pod jednakim uvjetima mogu koristiti svi zainteresirani željeznički prijevoznici. Ne postoji upravitelj željeznicom, već upravitelj željezničkom infrastrukturom, a tu djelatnosti od javnog interesa obavlja HŽ Infrastruktura.

HŽ Putnički prijevoz obavlja djelatnost javnoga prijevoza putnika u unutarnjem i međunarodnom željezničkom prijevozu. Do 2028. godine HŽ Putnički prijevoz ima s državom sklopljen Ugovor o javnim uslugama za usluge od općeg gospodarskog interesa u javnom željezničkom prijevozu u Republici Hrvatskoj, a nakon toga je moguća liberalizacija tržišta.

Za razliku od putničkog prometa, u teretnom željezničkom prometu tržište je liberalizirano 2013. godine s ulaskom Hrvatske u EU te HŽ Cargo ima konkurenciju na tržištu.

Zaključno, netočno je da željezničke kompanije ne mogu poslovati s gubitkom jer obavljaju javnu uslugu. To pokazuje povijest poslovanja kako nekadašnjih Hrvatskih željeznica tako i tvrtki koje su restrukturiranjem sektora nastale iz nekadašnje jedinstvene kompanije, odnosno HŽ holdinga. Točno je, međutim, da HŽ Infrastruktura, HŽ Putnički prijevoz i HŽ Cargo trenutačno posluju s dobiti.
Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.