Razotkriveno

Mojmira Pastorčić i Goran Navojec iskorišteni za još jednu internetsku prevaru

U već poznatim internetskim prevarama sve češće se koriste lica poznatih osoba kako bi privukle korisnike društvenih mreža da im povjeruju.
Foto: HINA/ Damir SENČAR/ ds

Nova internetska prevara s poznatim osobama koje reklamiraju sumnjive proizvode i aplikacije ponovno se proširila Facebookom, a ovaj put uključuje RTL-ovu urednicu i novinarku Mojmiru Pastorčić i glumca Gorana Navojca.

Oglas, koji iskače na Facebooku i govori o “tragičnom kraju Gorana Navojca”, objavljen je na stranici Jhonelnaci Oficial kojoj u opisu stoji da se radi o mladiću iz Ekvadora koji se bavi videoigrama i ima oko tisuću pratitelja. Objave ove stranice na Facebooku svode se na promjene profilne fotografije, no link u opisu profilu vodi na kanal na YouTubeu JonelGamer gdje se otprilike jednom mjesečno objavi video, uglavnom o videoigri Minecraft.

Screenshot / Facebook

Oglas vodi na članak, odnosno nešto što izgleda kao članak objavljen u Jutarnjem listu naslova: “Velika skandala: Uprava RTL televizije odbija komentirati informacije vezane za skandal u emisiji RTL Direkt” (arhiviran ovdje). U tekstu se tvrdi da je izbio skandal za vrijeme emitiranja emisije RTL Direkt kad su se porječkali Mojmira Pastorčić i gost Goran Navojec pri čemu je ona njega nazvala lažljivcem.

Screenshot

Nakon toga slijedi transkript razgovora koji je doveo do svađe da bi u jednom trenutku Navojec navodno rekao urednici emisije da mu da 220 eura i da će on od toga napraviti milijun za tri do četiri mjeseca. Potom mu ona daje mobitel, navodi se dalje u tekstu, da bi je on “registrirao na platformi” i nakon pola sata slijedi iznenađenje! Ulog od 220 eura u pola sata se povećao na gotovo 300 eura, pokazuje joj Navojec.

U tekstu se poziva čitatelje da kliknu na link na platformu koju je “Navojec instalirao Mojmiri Pastorčić” na mobitel. Također, pri kraju teksta poručuju čitateljima: “Ako ste imali sreće pročitati ovaj članak, zapamtite da bi on uskoro mogao biti izbrisan, kao što se dogodilo s ovom televizijskom emisijom. Stoga, spremite što prije službeni link za Bit +6 Alrex koji je osobno Goran Navojec pružio našem uredništvu.”

Screenshot

Kao još jedan dokaz “vjerodostojnosti” u tekst je umetnuta fotografija potpisana: “Tomislav Pavletić – Urednik vijesti”, ali i brojni screenshotovi navodnih transakcija, bankovnih izvadaka i slično. Na kraju članka čitateljima se daju detaljne upute kako se registrirati na navodnoj platformi za zaradu novaca Bit +6 Alrex s najmanjim ulogom od 220 eura, a potom u komentarima slijede i navodna svjedočanstva zadovoljnih korisnika koji su u kratkom roku zaradili neočekivano veliku svotu novaca.

Screenshot

Već viđena internetska prevara

Premda se članak o brzoj zaradi može činiti uvjerljivim, više je znakova koji bi vam već na prvi pogled trebali izazvati sumnju.

U oči prvo upada ozbiljna gramatička greška već u prve dvije riječi naslova – “velika skandala”. Riječ “skandal” u hrvatskom je jeziku muškog roda pa, prema tome, i pridjev mora biti u muškom rodu – “veliki skandal”.

Također, odmah se vidi da adresa stranice ne djeluje uvjerljivo. URL poveznice nakon otvaranja sadrži niz nečitljivih brojki i slova dok službena adresa stranice Jutarnjeg lista uvijek počinje s “jutarnji.hr“.

Jutarnji list pisao o pojavi lažnih članaka

O prevari je prošli tjedan pisao i sam Jutarnji list. “Jutarnji list ne promovira nikakve čudotvorne aplikacije ili proizvode za iznenadno bogaćenje. … Jedan od lažiranih “tekstova” Jutarnjeg lista tako je prikazan kao vijest o svađalačkom intervjuu koji je na RTL-u novinarka Mojmira Pastorčić vodila s komičarem Željkom Pervanom ili s drugim komičarem Mariom Petrekovićem. U još jednom fejk tekstu novinarka RTL-a tijekom se intervjua posvađala s glumcem Goranom Navojcem. Prevarant u sva tri slučaja kopira isti nepostojeći intervju”, piše Jutarnji.

Da se radi o razgovorima koji se nikada nisu dogodili potvrdio im je i glumac Goran Navojec: “To je suludo i krajnje neugodno, odmah bih upozorio sve ljude da ne nasjedaju na to i da ja s time nemam nikakve veze. Taj intervju koji se spominje nikada se nije dogodio, za tu aplikaciju koja se spominje nikada nisam čuo, a kamoli da bih je promovirao. Koliko sam vidio, nešto slično se dogodilo i Pervanu, Petrekoviću, Šerbedžiji… To je naprosto stravično, bilo bi mi strašno žao da netko nasjedne na to. Mene su prevaranti uglavili i u neku tobožnju reklamu za mast za koljena, što je isto potpuna ludost. Postalo se krajnje teško boriti protiv toga. Dakle, jedina od društvenih mreža koje imam jest profil na Facebooku ‘Goran Navojec Bok Fest‘, po mom festivalu, i nijednu drugu. Ako postoji neki drugi profil, onda je lažni, a koliko sam čuo, ima ih tridesetak”, poručio je Navojec.

Jutarnji također demantira postojanje navodnog urednika Tomislava Pavletića. “Takva osoba ne postoji i ne radi u Jutarnjem listu, a slika je skinuta s nekog servisa s ilustrativnim fotografijama i onda blago fotošopirana. Reverzibilnom pretragom fotografije našli smo je na više mjesta na kojima se koristi za slične prevare”, napisali su.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Phishingom do podataka korisnika

Najveći problem ovakvih internetskih prevara leži u tome što nekome tko se ne smatra naprednim internetskim korisnikom, djeluju legitimno. No, cilj im je prikupiti vaše osobne podatke i natjerati vas da uplatite veliku sumu novca kako biste navodno zaradili, a sve kako bi ukrali vaše osobne podatke i podatke o bankovnom računu i iskoristili ih u zlonamjerne svrhe. Takva vrsta prevare naziva se phishingom i najčešće se odvija putem e-mail poruka koje izgledaju kao stvarne, ali sve češće se događaju i na društvenim mrežama.

Agencija za zaštitu osobnih podataka (AZOP) navodi da se termin phishing odnosi na internetske prijevare u vidu lažnih e-poruka koje izgledaju kao da su ih poslale legitimne organizacije (primjerice banka, tijelo javne vlasti ili internet stranica za kupovinu), a koje primatelja navode na dijeljenje osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka. Na ovaj način prevaranti dobivaju pristup korisničkim imenima, lozinkama ili podacima s kreditnih kartica. Objavili su i apel građanima:

“Ne upisujte svoje osobne podatke, podatke o kreditnoj kartici, ne šaljite preslike osobnih iskaznica, pinove kartica, CVC kodove s kartica (zadnje tri znamenke na poleđini kartice), kao niti kodove koje generira mobilno bankarstvo. Institucije poput banaka, tijela javnih vlasti Vas neće tražiti da osobne podatke dostavljate putem e-maila. Također, imajte na umu kako je za uplatu na račun potreban samo IBAN/broj računa te ime i prezime vlasnika računa, a ne podaci s Vaše kartice (broj kartice, datum isteka i CVC kod)!”

Napominju i da je obrazac takvih poruka je većinom isti: napadači koriste sličnu domenu e-mail adrese kao i organizacija kojom se predstavljaju, pozivaju na hitnu/brzu reakciju, poruke često sadrže gramatičke i pravopisne pogreške te od Vas traže određene osobne podatke, a najčešće se traži upisivanje podataka s Vaše kartice, što je slučaj i s prevarom o kojoj pišem koja koristi nazive emisije i lažnu Facebook stranicu medija kako bi navela čitatelje/građane da povjeruju da se radi o stvarnom intervjuu i prilici za zaradu.

Na stranicama AZOP-a mogu se pronaći i detaljno opisani primjeri phishinga, kako biste se lakše zaštitili.

Uobičajena praksa

Postoje razni primjeri phishing prevara – bilo da se radi o lažnim nagradnim igrama koje se šire društvenim mrežama, nepostojećim investicijskim platformama kao u ovom slučaju ili AI generiranim snimkama, takozvanim deepfakeovima kroz koje se nude čudotvorni proizvodi i lijekovi.

Faktograf je o tim temama pisao u više navrata, a “žrtve” prevara bile su osim javnih osoba i tvrtke poput Elipsa, Plodina, Lidla, ali i nekih banaka i slično.

Internetski prevaranti korisnicima društvenih mreža obećavaju vrijedne nagrade, a zapravo ih pokušavaju opljačkati. Nekima je namjera od korisnika pokušati izvući novac, drugi preferiraju krađu osobnih podataka.

Zaključujemo da se u ovoj objavi radi o još jednoj internetskoj prevari kojoj je cilj od korisnika i čitatelja izvući određenu svotu novaca i osobne podatke. Ni Mojmira Pastorčić, ni Goran Navojec, kao ni Jutarnji list ni RTL nikad nisu sudjelovali u širenju ovakvih vijesti niti su promovirali bilo kakve investicijske platforme.
Facebook
Threads

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.