Pod povećalom

Uloga TikToka u rumunjskim predsjedničkim izborima

Samostalni kandidat, krajnje desni populist Călin Georgescu, neočekivano je izašao kao pobjednik prvog kruga izbora, da bi ti izbori naknadno bili poništeni.
AFP

Caroline Greer i Brie Pegum, predstavnice TikToka, sjele su utorak na vruće stolice i slušale rešetajuća pitanja eurozastupnika. Na sjednici Odbora za unutarnje tržište i zaštitu potrošača Europskog parlamenta zastupnici su ih ispitivali o mjerama koje ova video-platforma poduzima za vrijeme izbornih kampanja kako bi spriječila širenje prikrivenog političkog oglašavanja, ekstremističkih sadržaja i dezinformacija.

Većina njih sumnja da kompanija ne djeluje u skladu s EU zakonodavstvom prema kojemu digitalno okruženje mora biti sigurno, transparentno i pouzdano, posebice u izbornom periodu.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Sjednica se održala između dva kruga rumunjskih predsjedničkih izbora, koji su zapravo direktan povod tog saslušanja. TikTok je pozvan da razjasni ulogu koju je odigrao u kampanji nakon koje je samostalni kandidat, krajnje desni populist Călin Georgescu, izašao kao pobjednik prvog kruga.

Dok se europska javnost čudila dobrom plasmanu nezavisnog kandidata koji se pojavio “niotkuda”, u rumunjskoj TikTok zajednici već je neko vrijeme kružilo to ime.

Pitanje koje se danima postavljalo, a postavljeno je i na Odboru Europskog parlamenta, je kako je Georgescu munjevito stekao naklonost tiktokera i TikTokovih algoritama jer platforma “zabranjuje političko oglašavanje, uključujući plaćene oglase i kreatore koji su plaćeni za stvaranje brendiranog političkog sadržaja”.

Simpatizer Putina i Legionarskog pokreta

Rumunjski TikTok-političar nije pratio rezultate prvog kruga predsjedničkih izbora kao njegovi protukandidati – u dvorani obojenoj stranačkim bojama, okružen stranačkim kolegama. Njegov je izborni stožer bio pločnik ispred obiteljske kuće u blizini Bukurešta. Sam je izašao pred novinare kako bi komentirao svoj uspjeh.

Sam je, kako to prikazuje javnosti, vodio svoju dotadašnju kampanju koja je rezultirala lansiranjem u drugi krug predsjedničkih izbora. Kako mediji ističu u portretima Georgescua, on nije sudjelovao u tradicionalnim izbornim debatama tijekom kampanje, a predizborne ankete jedva su ga prepoznale kao kandidata.

Kada se u nedjelju, 8. prosinca, Rumunji u drugom krugu ponovno pojave na biralištima, na glasačkom listiću će im, uz Georgescua biti ponuđeno ime Elene Lasconi čelnice reformističkog Saveza za spas Rumunjske (USR). Ova zagovornica euroatlantske perspektive upozorila je birače da se suočavaju s “egzistencijalnom borbom” za demokraciju i da se trebaju pokrenuti kako bi porazili krajnje desnog kandidata koji bi gurnuo zemlju natrag prema Rusiji i mračnim danima diktature.

Georgescuov uspjeh izazvao je uzbunu jer se Rumunjska posljednjih godina smatra jednom od pouzdanijih članica EU-a, barem u odnosu na svoje okruženje. Do sada je – u skladu s pozicijom NATO-a, čija je članica – davala potporu susjednoj Ukrajini prvenstveno otvaranjem luke Constanţa za otpremanje ukrajinskog izvoza žitarica i slanje vojnih zaliha.

Nasuprot tome, Georgescu simpatizira ruskog predsjednika Vladimira Putina i veoma je kritičan prema EU i NATO-u. Poznate su i njegove dugogodišnje veze s ekstremno desničarskim i neolegionarskim grupama te kritiziranje rumunjskih zakona koji Legionarski pokret iz Drugog svjetskog rata kategoriziraju kao fašističku organizaciju.

Prizor s prosvjeda u Bukureštu Foto: EPA/ROBERT GHEMENT

Prema pisanju Associated Pressa, Georgescu je nekoć bio član rumunjskog krajnje desnog Saveza za jedinstvo Rumunja (AUR), a napustio je stranku 2022. nakon razdoblja unutarnjih sukoba i optužbi od strane kolega da je proruski orijentiran.

Inače, ta je stranka postigla izuzetno dobre rezultate na parlamentarnim izborima održanim u nedjelju (18,3 posto glasova, dok je na izborima 2020. godine osvojila 9,1 posto), što je još jedna potvrda rastuće podrške krajnjoj desnici.

Socijaldemokratski PSD, koji je do sada vladao s liberalima, osvojio je 22,3 posto glasova birača. Međutim, snage krajnje desnice zajedno imaju više od 31 posto glasova. Analitičari za taj snažan uzlet kažu da je “svjedočanstvo akumuliranih frustracija u društvu i nezadovoljstva uslijed lošeg životnog standarda”.

Influenceri priznali da su plaćeni za izbornu kampanju

Igrajući na te protestne glasove i veliko zasićenje mainstream politikom, Georgescu se u kampanji oslanjao na alternativne medijske platforme i društvene mreže. To mu je omogućilo određenu prednost jer je mogao izbjeći novinarska pitanja i direktnu konfrontaciju s protivnicima. Međutim, mnogi su posumnjali da njegova popularnost ne proizlazi naprosto iz neometanog nastupa i karizme.

Expert Forum, think-thank iz Bukurešta koji se, između ostalog, bavi praćenjem izbornih procesa, uočio je kako je Georgescu na TikToku u samo dva mjeseca postigao viralnost koju su izgradila prva tri kandidata u 11 mjeseci. Prema njihovoj analizi, postigao je to uz koordiniranu mrežu profila koji su ga izravno promovirali i uz grupu influencera koje su ga neizravno promovirali bez ograde da se radi o plaćenom oglašavanju.

Primjer je korištenje heštega #echilibrusiverticalitate (“ravnoteža i uspravnost”) gdje influenceri čiji sadržaji dotad nisu bili politički (primjerice moda, šminka, zabava) Georgescua opisuju po zadanom scenariju, ne imenujući ga, već koristeći karakterizacije koje si je on sam davao.

Samo pod tim heštegom zabilježeno je 2,4 milijuna pregleda. Od rujna do sredine studenog stvorio se promet od 150 milijuna pregleda samo oko heštega #calingeorgescu. Istraživači pišu kako je taj skok vidljivosti iznenadan i djeluje kao umjetno stvoren.

U međuvremenu je troje rumunjskih influencera priznalo da su plaćeni za promoviranje Georgescua na TikToku. Jedan od njih, koji je o tome progovorio na platformi, rekao je kako je prihvatio kampanju #echilibrusiverticalitate jer je mislio da iza nje stoji nevladina organizacija, a da je cilj kampanje podizanje svijesti o izlasku na izbore.

Osim što se radi o kršenju standarda TikToka koji ne dopuštaju plaćene političke oglase, ovdje je riječ i o potencijalnom kršenju rumunjskih izbornih regulacija. Naime, AEP-u, izbornom povjerenstvu koje je zaduženo za praćenje troškova izborne promocije, Georgescu nije prijavio ni prihode ni rashode u financiranju kampanje. Uz netransparentno digitalno oglašavanje, AEP je primio pritužbe i o plakatima tog kandidata koji su uočeni na javnim površinama.

U srijedu, 4. prosinca, stigla je najnovija potvrda tih sumnji. U dokumentima s kojih je tog dana rumunjsko vijeće sigurnosti skinulo oznaku tajnosti stoji da je zemlja bila meta “agresivne hibridne ruske akcije” tijekom nedavnih predizbornih kampanja. Obavještajni dokumenti demantiraju Georgescua koji tvrdi da nema nikakvih troškova izborne kampanje. Navode da je jedan TikTok profil koji ga je promovirao samo u jednom mjesecu za oglašavanje potrošio oko 361 000 eura.

Georgescu tvrdi da je objavljivanje dokumenata koordinirani pokušaj blokiranja njegove kandidature, a Rusija poriče miješanje u rumunjske izborne procese.

Vatrogasna jedinica TikToka na saslušanju

Rumunjska regulatorna tijela podijelila su prošlog tjedna svoje nalaze s Europskom komisijom, koja je pokrenula razgovore s TikTokom uoči drugog kruga izbora. Komisija zahtijeva od TikToka da pruži detaljne informacije o tome kako je analizirao i ublažio rizik od neautentične ili automatizirane eksploatacije platforme.

Europski Zakon o digitalnim uslugama (DSA) koji je u potpunosti stupio na snagu u veljači ove godine, postavlja stroge obveze pružateljima digitalnih usluga (kao što su društvene mreže) u borbi protiv nezakonitog sadržaja, dezinformacija na internetu i drugih društvenih rizika. Uz to, u ožujku su u EU usvojena nova pravila o transparentnosti i ciljanju političkog oglašavanja, kako bi se izbjegle manipulacije informacijama i strano uplitanje u izbore.

Europarlamentarce je također zanimalo kako TikTok implementira ta pravila u svoju zajednicu pa su zato predstavnice TikToka u utorak sjedile na sjednici Odbora za unutarnje tržište i zaštitu potrošača. U atmosferi s “puno frustracija”, kako ju je opisala predsjedavajuća zastupnica, ispaljeni su rafali pitanja.

Željeli su znati zašto platforma odbija surađivati s europskim regulatorima i zašto ne dostavljaju relevantne podatke, što je TikTok napravio kada ih je rumunjsko izborno povjerenstvo izvijestilo o nepravilnostima, zašto algoritam favorizira određenog kandidata, tko i kako moderira sadržaj te imaju li razvijen protokol za moderaciju sadržaja koji se pojavljuje tijekom predizbornih kampanja.

TikTok je uzvratio uvjeravanjem da izborne procese tretiraju ozbiljno te nabrajanjem moderatorskih akcija. Greer, glavna lobistica tvrtke u Bruxellesu, izjavila je da TikTok ima 6 000 moderatora sadržaja u Europi, uključujući 95 koji govore rumunjski. Dodala je kako je prije izbora uklonjeno 66 000 lažnih računa i 10 milijuna lažnih pratitelja.

Rukovodstvo TikToka otkrilo je da je mreža uklonila, kako navode, dvije kampanje usmjerene na rumunjske birače. Navodno se radi o jednoj mreži od 78 računa s 1 781 pratiteljem koja je pokušala promovirati Georgescua i drugoj od 12 računa koja je promovirala neovisnog kandidata Mirceu Geoanăa. Riječima TikTok predstavnice Brie Pegum, mreže su bile “vrlo, vrlo male”.

No zastupnici nisu bili zadovoljni. Pitaju se zašto predstavnice TikToka umanjuju ozbiljnost problema. Tražili su da im predoče smjernice o izborima za koje su potvrdile da postoje.

“Toliko moderatora, a što su dovraga radili?”, upitao je Dirk Gotink, europarlamentarac iz Europske pučke stranke pred kraj sjednice.

“Odgovore dobivamo iz vatrogasne jedinice TikToka. Pustili su da vatra bjesni online, tjednima, mjesecima, tijekom izbora, a onda pošalju vrlo drage osobe ovdje u ovaj Odbor da odgovore na pitanja na vrlo pristojan način, ali to jednostavno nije uvjerljivo i ne odražava ono što se događa na internetu. Uvijek ćemo se prema vama ponašati lijepo, ali naše strpljenje ima ograničenje i zamolio bih Komisiju da prestane biti tako strpljiva s njima”, zaključio je.

Europskoj komisiji TikTok mora dostaviti tražene podatke do 13. prosinca. Svoje (ne)strpljenje demonstrirat će nakon ocjene dostavljenih odgovora nakon čega će odlučiti što su daljnji koraci. Tada bi se već trebalo znati tko je vrhovni rumunjski influencer.

Napomena (6.12.2024.): Dan nakon objave ovog teksta rumunjski je ustavni sud poništio rezultate prvog kruga predsjedničkih izbora i odlučio da se cijeli proces mora ponoviti. To znači da se kandidati moraju ponovno prijaviti i moraju proći kroz proces validacije iz Središnjeg izbornog ureda. Otkazivanje izbora dolazi usred deklasifikacije informacija iz tajnih službi, koje su ukazivale na rusko uplitanje u izbore.

Od svibnja 2024. godine, Faktograf  sudjeluje u programu provjere činjenične točnosti na TikToku.

Facebook
Threads

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.