Trgovački lanac Plodine izvijestio je svoje kupce i pratitelje na društvenim mrežama da su se opet pojavile Facebook stranice koje neovlašteno koriste Plodine logo, fotografije i video materijale te šire informacije o lažnim nagradnim igrama.
“Ovim putem vas obavještavamo kako Plodine nisu organizator, suradnik, niti na bilo koji drugi način povezane s tim profilima, web stranicama na koje vode linkovi s tih profila ili drugim aktivnostima”, stoji u upozorenju koje su Plodine objavile 19. prosinca 2024. godine.
Radi se o još jednom lažnom predstavljanju internetskih prevaranata, koji iskorištavaju predbožićno vrijeme kako bi namamili potencijalne žrtve.
“🎊✨ Pozdrav svima, za proslavu Božića ove godine, svi koji napišu “Sretan Božić” na našoj STRANICI do 18. prosinca 2024. dobit će ekskluzivne darove u obliku posebnih poklon vrećica, telefona, gotovine i bonova za besplatnu kupnju. sretno 🎄🎉“, stoji u postu Facebook stranice “P l o d i n e.fans” (objavljen 16. prosinca, arhiviran ovdje).
Do objave ovog teksta post je podijeljen 50 puta. Najbrojniji komentari su sadržaja “Sretan Božić”, što je bila i uputa za sudjelovanje u lažnoj nagradnoj igri.
Stranica otvorena prije nekoliko dana
Radi se o još jednoj u nizu lažnih nagradnih igara Plodina o kojima je Faktograf već više puta pisao. Naziv stranice nalikuje nazivu trgovine, ali je pisan neobičnim fontom i neobičnom kombinacijom slova: Plodine.ᶠᵃⁿˢ .
Facebook stranica lažnih Plodina kreirana je istog dana, 16. prosinca 2024. godine, kada je i objavljen lažni nagradni natječaj. Ima tek troje pratitelja. To je jasan znak da stranica ima jednu svrhu: namamiti pratitelje na uzaludno sudjelovanje u nagradnoj igri.
Za usporedbu, službena stranica Plodina na Facebooku ima preko 225 tisuća pratitelja, a kreirana je 2015. godine. Objave na službenoj stranici su redovite i nagradne igre nisu jedini sadržaj.
Lažno predstavljanje u ime brendova čest je oblik prijevara
Plodine su preko svoje službene Facebook stranice zamolile pratitelje da se, radi vlastite sigurnosti, ne prijavljuju na internetske stranice koje nisu u domeni plodine.hr te da ne dijele svoje osobne i financijske podatke organizatorima tih nagradnih igara.
Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca, brendova i tvrtki (među njima su Coca-Cola, Konzum, Pepco, Samsung, Beko i mnogi drugi) koje nude poklone, a “poklanjaju” se različite stvari (mobiteli, automobili, kućanski aparati, poklon bonovi).
Internetski prevaranti korisnicima društvenih mreža obećavaju vrijedne nagrade, a zapravo ih pokušavaju opljačkati. Nekima je namjera od korisnika pokušati izvući novac, a drugima je cilj krađa osobnih podataka.
Prijevare poput ove sve su češće, a prevaranti sve dosjetljiviji. Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prijevarama.
Takve prijevare se često pojavljuju oko posebnih prigoda kao što je “Crni petak”, praznika ili određenih datuma (Uskrsa, Valentinova). U ovom slučaju posebna prigoda je nadolazeće božićno vrijeme.
Zaključno, Facebook stranica "P l o d i n e.fans" ne predstavlja službeni komunikacijski kanal tog trgovačkog lanca, a nagradna igra koju je organizirala zapravo je pokušaj prijevare.