TikTok je i u Hrvatskoj prestao biti samo platforma za zabavne kratke video sadržaje, smiješne snimke i beauty i glazbene sadržaje koji će vam ukrasti pažnju u prve dvije sekunde, kako su sami sebe opisali.
Nakon što se u SAD-u već mjesecima čeka konačna odluka o toj platformi zbog zabrinutosti za nacionalnu sigurnost i nakon što je Europska komisija pokrenula istragu o TikToku zbog uplitanja u rumunjske izbore, pitanja o lažnom angažmanu u političkom procesu pojavila su se i u Hrvatskoj.
Profil Politika HR na TikToku, kojem u opisu stoji “politička scena na jednom mjestu”, postavio je pitanje kupuje li predsjednički kandidat HDZ-a Dragan Primorac pratitelje. Ističu da “nerazmjer od 10,9 tisuća pratitelja i samo 17,1 tisuća lajkova ukazuje na sumnjive aktivnosti, podsjećajući na strategije koje je HDZ tijekom parlamentarnih izbora koristio protiv oporbe i građana”.
“Ovo nije prvi puta da HDZ kupuje podršku na društvenim mrežama, naime prije parlamentarnih izbora HDZ je kupio vijetnamske botove kojima su napadali oporbu i građane. Dragan Primorac, HDZ-ov kandidat, koristi slične taktike kao i Plenković tijekom parlamentarnih izbora, naime većina pratitelja na TikToku Dragana Primorca su botovi, što dovodi u pitanje autentičnost Primorčeve popularnosti na društvenim mrežama”, istaknuli su u objavi.
Podsjetimo, u svibnju ove godine Meta je s Facebooka i Instagrama uklonila hrvatsku koordiniranu mrežu 150 lažnih profila i stranica, koju su povezali s članovima Mladeži HDZ-a. Nakon Gongovog razotkrivanja i prijave, samostalno su istražili slučaj lažnih profila koji su djelovali pod objavama službene Facebook stranice HDZ-a. U njemu su utvrdili da uočeni lažni profili krše smjernice zajednice protiv koordiniranog neautentičnog ponašanja, zbog čega su službeno uklonili 150 profila s ovih društvenih mreža.
Slične smjernice propisuje i TikTok. Ne dopuštaju trgovinu ni reklamiranje usluga koje pokušavaju umjetno povećati angažman ili prevariti TikTokov sustav preporuka. Takvi računi ili sadržaj s neautentično napuhanim mjernim podacima će se ukloniti, stoji u njihovim smjernicama. Također, ne dopušta se plaćena politička promocija, političko oglašavanje ili prikupljanje sredstava od strane političara i političkih stranaka (za sebe ili druge).
Nema interakcija
Sumnju na botove na profilu Dragana Primorca izazvao je nerazmjer pratitelja i reakcija na objave. U tablici možete vidjeti omjer pratitelja i lajkova za svakog predsjedničkog kandidata koji imaju službeni profil na TikToku. U tablici nisu spomenuti aktualni predsjednik Zoran Milanović koji nema profil na TikToku, kao ni kandidatkinja Branka Lozo koja svoju kampanju promovira preko profila stranke Dom i nacionalno okupljanje. Prva brojka kraj imena predstavlja broj pratitelja u trenutku pisanja ovog teksta, a druga broj lajkova na profilu korisnika.
DRAGAN PRIMORAC: 10.900 – 18.400
MIRO BULJ: 3.417 – 50.400
MARIJA SELAK RASPUDIĆ: 1.772 – 35.000
IVANA KEKIN: 19.800 – 489.000
TOMISLAV JONJIĆ: 1.270 – 11.100
NIKO TOKIĆ KARTELO: 2.659 – 59.800
Iz tablice se vidjelo da jedino Dragan Primorac ima neobično malen broj aktivnih pratitelja, odnosno onih koji reagiraju na njegove objave, sudjeluju u interakciji bilo lajkom, komentarom ili dijeljenjem. Prema brojkama vidljivim na svakom profilu, najviše reakcija ima Ivana Kekin (u prosjeku 24,7 lajkova po pratitelju), slijedi Niko Tokić Kartelo s 22,4 lajka po pratitelju, Marija Selak Raspudić s 19,7 lajkova, Miro Bulj sa 14,7 i Tomislav Jonjić s 8,7. Na posljednjem mjestu je Dragan Primorac čiji profil ima samo 1,6 lajk po pratitelju.
Odgovor TikToka
O ovom smo konkretnom slučaju pitali TikTok čiji nam je glasnogovornik nakon višednevnog čekanja odgovorio tek: “Predani tim, koji štiti integritet naše platforme, proaktivno nadzire aktivnosti kako bi se zaštitio od lažnog angažmana, te kontinuirano radimo na njegovom sprečavanju i uklanjanju.” Istaknuli su da svi profili političkih stranaka i političara podliježu istim pravilima i ograničenjima na TikToku, a njihovi moderatori prate i istražuju potencijalno štetne i lažne aktivnosti na platformi. U svojoj obrani nabrajaju kako su u trećem kvartalu ove godine spriječili više od 136 milijuna lažnih računa, više od 8,9 milijardi lažnih zahtjeva za praćenje i više od 8,4 milijarde lajkova. Također, navode, uklonjeno je više od 57 milijuna lažnih pratitelja i 1,1 milijardu lažnih lajkova te više od 66 milijuna videozapisa s lažnih računa.
Tek nakon objave ovog teksta, iz TikToka su nam odgovorili da su uklonili tisuće neautentičnih pratitelja s profila Dragana Primorca. Dok je ranije imao 10.900 pratitelja, sada, nakon uklanjanja preko 7 tisuća botova, Primorac ima tek 3.424 pratitelja.
Faktograf je, inače, od svibnja 2024. dio globalnog programa provjere točnosti činjenica na TikToku, s ciljem pomoći platformi u njenoj borbi protiv dezinformacija i podršci naporima u zaštiti integriteta informacija. Faktograf je zadužen isključivo za provjeru točnosti sadržaja, a na moderatorima samog Tiktoka je odluka o primjeni politike TikToka, odnosno akcijama koje uključuju označavanje sadržaja kao neprovjerenog, čineći ga nekvalificiranim za “For You Feed” ili uklanjanje s platforme. Više o tome možete pronaći ovdje.
Napomena: Originalni tekst je promijenjen tako da je u njega dodan naknadni odgovor TikToka.