Da se prevaranti na različite načine pokušaju domoći osobnih podataka, podataka o kreditnim karticama i općenito novca građana, više i nije neka novost. Ipak, činjenica je da u svojim pokušajima prevare pokušavaju biti sve domišljatiji. Tako se Facebookom kroz oglašavanje počelo širiti nekoliko Facebook stranica koje, navodno zbog zatvaranja, nude odjeću, obuću i nakit po niskim cijenama. Jedna od tih stranica jest stranica Lovric Zagreb za koju se u opisu navodi da se radi o “modernoj trgovini odjećom smještenoj u srcu Zagreba, posvećenoj spajanju urbanog stila”.
U jednoj od objava (arhivirano ovdje) na toj stranici navodni vlasnici tog butika “Ivan i Marija Lovrić” pišu da se butik u Zagrebu zatvara i da zbog toga traje velika rasprodaja odjeće i obuće:
S velikom tugom moram ovo objaviti.
Nakon mnogo godina ljubavi i predanosti mojoj butiku Lovrić Zagreb, nažalost je došlo vrijeme da se oprostim. Kao malo poduzeće, oduvijek sam se borila protiv velikih maloprodajnih lanaca koji, zahvaljujući svojim ogromnim budžetima i utjecaju, sve više dominiraju tržištem. Nažalost, više mi nije financijski održivo nastaviti. Svijet se mijenja, a ja više ne uspijevam pratiti korak.
Ipak, postoji još jedan razlog zbog kojeg sam donijela ovu odluku. Nedavno sam imala sreću postati baka. To mi je otvorilo oči i shvatila sam da želim više vremena provoditi sa svojim unucima, koji su sada najveće svjetlo u mom životu. Moje srce i duša uvijek su bili posvećeni ovoj trgovini, ali sada je vrijeme da izaberem ono što je zaista važno.
Kako bismo zatvorili ovo poglavlje, organiziramo veliku rasprodaju sve odjeće! Svi modeli koje sam s pažnjom birala sada su dostupni po vrlo niskim cijenama. To je naš način da se oprostimo i osiguramo da posljednji komadi pronađu novi dom.
Franco – Premium Kožna Jakna
Iako su veliki lanci dobili ovu bitku, odlazim uzdignute glave. Vi, moji vjerni kupci, uvijek ste me podržavali i zahvaljujući vama sam opstala tako dugo. Vječno ću vam biti zahvalna.
S ljubavlju,
Ivan & Marija
Lovrić Zagreb
Nacionalni CERT: Zaprimili smo više prijava za ovu trgovinu
Link na Facebook stranici vodi na internetsku stranicu na domeni lovriczagreb.com koja ima integriran webshop u sklopu kojeg možete kupiti navodne artikle na rasprodaji. Međutim, iako na prvu stranica možda djeluje autentično, postoje neki elementi po kojima se može zaključiti da se radi o prevari. Naime, iako se navodi da se radi o maloprodajnom butiku, nigdje se na stranici, a niti na Facebooku ne može pronaći adresa navodne trgovine. Stranica također obiluje gramatičkim pogreškama, a trgovinu nije moguće kontaktirati telefonski već samo putem kontakt obrasca.
Kako bismo provjerili koliko je autentična ova internetska stranica, obratili smo se nacionalnom CERT-u koji djeluje pri Carnetu iz kojeg su nam potvrdili da su zaprimili više prijava upravo za tu trgovinu.
“Potvrđujemo kako ova trgovina ima obilježja lažne internetske trgovine, a korisnici navode kako se radi o robi koja je lošije kvalitete ili uopće nije dostavljena. Slike na stranici kreirane su korištenjem alata za generiranje slika uz pomoć umjetne inteligencije, a pojavljuju se i drugi pokazatelji koji upućuju na lažnu stranicu”, stoji u odgovoru CERT-a za Faktograf.
Dalje navode koji su ostali pokazatelji koji upućuju na lažnu stranicu: “pravopisne greške, dijelovi stranice su na različitim jezicima, nisu navedeni podaci kao što su: adresa trgovine, kontakt broj, OIB…, kontakt je moguć samo putem e-pošte ili kontakt forme, uz ime brenda koristi se dodatak poput „hrvatska“, „outlet“, „popust“, „akcija“ i sl. (npr. brend-hrvatska.com, brend-outlet-hrvatska.com, brend-akcija.com…), u ovom slučaju “Zagreb”, plaćanje moguće jedino karticom…
Iz CERT-a ističu da se na stranici navodi “copyright od 2014”, a domena je aktivna tek 20 dana što je vidljivo putem WhoIs alata za informiranje o domeni. “Nacionalni CERT uputio je više prijava izvoru incidenta, kao i nadležnom CERT timu te zatražio uklanjanje web sjedišta”, stoji u odgovoru CERT-a na upit Faktografa.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Građani sumnjive stranice mogu provjeriti na servisu CERT iffy
Podsjećaju da su zbog velikog broja lažnih internetskih trgovina razvili sustav CERT iffy. CERT iffy je servis pomoću kojeg građani na jednostavan način (unosom ULR-a) mogu provjeriti internetske trgovine.
“Zbog prirode interneta i brzine promjena naš sustav ne može prepoznati sve lažne internetske trgovine. Ali, na stranicama servisa navedeni su i savjeti pomoću kojih građani mogu sami provjeriti stranicu te donijeti što informiraniju odluku o kupovini. Informacije dobivene putem servisa su informativne, a odluku o kupovini građani donose na vlastitu odgovornost”, zaključili su.
Na Facebooku smo pronašli i stranice Zvijezda Zagreba (koja navodno rasprodaje nakit) i Lucien Zagreb (koja zbog navodnog zatvaranja također rasprodaje odjeću. Unosom web stranice lucienzagreb.com u CERT-ov sustav CERT iffy izašla nam je poruka da se radi o stranici koja ima obilježja lažne internetske trgovine, a za stranicu Zvijezda Zagreb takva nam poruka nije izašla, no sadrži više elemenata koji upućuju na to da se radi o lažnoj stranici u svrhu prijevare, a prvenstveno u samom nazivu stranice gdje se osim Zvijezda navodi i “Zagreb”.
I ovim dvjema stranicama, kao i kod stranice Lovrić Zagreb, nedostaju kontakti u smislu adrese trgovine, broja telefona, podataka o tvrtki poput OIB-a, a plaćanje je isključivo karticama. Također, u komentarima Facebook stranice Zvijezda Zagreb na više se objava mogu pronaći komentari jedne Facebook korisnice koja navodi da je nakit naručila odavno i da joj je račun terećen za određeni iznos, ali da nakit nije dobila i da joj nitko ne odgovara na mailove.
Zaključno, stranice Lovrić Zagreb, Zvijezda Zagreba i Lucien Zagreb nisu prave stranice brendova koji oglašavaju rasprodaju proizvoda zbog zatvaranja. Postoji više pokazatelja po kojima je lako zaključiti da se radi o prevari s ciljem prikupljanja osobnih podataka i podataka o kreditnim karticama građana. Naime, stranice obiluju pravopisnim grešakama, dijelovi stranice su na različitim jezicima, nisu navedeni osnovni podaci poput adrese trgovine ili OIB-a, plaćanje je moguće jedino karticom, a uz ime brenda koristi se dodataka poput "hrvatska", "outlet", "popust" odnosno u ova tri slučaja "Zagreb".