Ocjena točnosti

Osnivač doma za starije u Vukovaru je županija, ali to ne znači da grad ne može ulagati u nove smještaje

Grad Vukovar nema zapreka za ulaganja u izgradnju novih domova za starije i nemoćne osobe. I drugi gradovi ulažu u domove.
Foto: Dom Vukovar

„Kada ja budem gradonačelnik onda ćemo u sljedeće četiri godine, s obzirom na to koliki je budžet grada Vukovara, svake godine izgraditi po jedan dom za umirovljenike“, ustvrdio je Kruno Raguž, SDP-ov kandidat za gradonačelnika Vukovara. U studiju Večernjeg lista suočila su se trojica kandidata za funkciju vukovarskog gradonačelnika, a osim Raguža sudjelovali su još Domagoj Bilić, kandidat DP-a i HDZ-a te Marijan Pavliček kandidat Hrvatskih suverenista i partnera.

SDP-ovom kandidatu odgovorio je Marijan Pavliček.

„Morate biti svjesni, mi moramo biti svjesni i javnosti jasno reći – ovo je pod ingerencijom grada, ovo je pod ingerencijom države. Grad u ovom trenutačnom stanju, po statutu, nema mogućnosti, s obzirom na to da županija stvara i skrbi o starijima“, ustvrdio je Pavliček.

U gradu Vukovaru samo je jedan dom za starije osobe koji je pod ingerencijom lokalne i područne (regionalne) samouprave. To je Dom za starije i nemoćne osobe Vukovar, osnovan 1954. godine rješenjem tadašnjeg Narodnog odbora gradske općine Vukovar. Osnivačka prava nad tim domom za starije 2002. godine prenesena su na Vukovarsko-srijemsku županiju, rješenjem tadašnjeg Ministarstva rada i socijalne skrbi, proizlazi iz Statuta doma.

Kako je osnivač tog doma županija tako grad Vukovar ne može, primjerice, širiti njegove kapacitete bez dogovora s Vukovarsko-srijemskom županijom. U tom smislu Pavliček je u pravu. No, to ne znači da grad samostalno ne može ulagati u nove smještajne kapacitete.

Prema odredbama Statuta grada Vukovara, on u samoupravnom djelokrugu obavlja poslove lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju prava građana, a koji nisu Ustavom ili zakonom dodijeljeni državnim tijelima. Pritom se osobito ističu poslovi koji se odnose na: „uređenje naselja i stanovanje; prostorno i urbanističko planiranje; komunalno gospodarstvo; brigu o djeci; socijalnu skrb; primarnu zdravstvenu zaštitu;  odgoj i osnovno obrazovanje; odgoj i obrazovanje; kulturu; tjelesnu kulturu i šport; zaštitu potrošača; zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša; protupožarnu zaštitu i civilnu zaštitu; promet na svom području; održavanje javnih cesta; izdavanje građevinskih i lokacijskih dozvola, drugih akata vezanih uz gradnju, te provedbu dokumenata prostornog uređenja, te ostale poslove sukladno posebnim zakonima“.

Kako grad Vukovar u svom samoupravnom djelokrugu obavlja poslove lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju prava građana i koja se, među ostalim, odnose na područje socijalne skrbi to bi značilo da Statut grada ne priječi da se gradskim sredstvima, ako ih ima, grade i domovi za starije osobe. Iz toga proizlazi da Raguž nije pogriješio navodeći kako bi gradskim proračunskim sredstvima gradio domove za starije.

Županija Vukovarsko-srijemska u svom statutu također navodi poslove koje obavlja u svom samoupravnom djelovanju. Tako se navode poslovi koji se odnose na: „obrazovanje; zdravstvo; prostorno i urbanističko planiranje; gospodarski razvoj; promet i prometnu infrastrukturu; održavanje javnih cesta; planiranje i razvoj mreže obrazovnih, zdravstvenih, socijalnih i kulturnih ustanova; izdavanje građevinskih i lokacijskih dozvola, drugih akata vezanih uz gradnju te provedbu dokumenata prostornog uređenja za općine i gradove na svom području, osim za područja velikih gradova Županije (Vinkovci i Vukovar); ostale poslove sukladno posebnim zakonima“.

Gradove, izuzev financijskih sredstava, ništa ne priječi u potencijalnoj izgradnji ustanova javne namjene poput domova za starije. Zakon o ustanovama tako navodi kako javnu ustanovu može osnovati Republika Hrvatska, jedinica lokalne i područne (regionalne samouprave) u okviru svog samoupravnog djelovanja, druga pravna ili fizička osoba, ako je to posebnim zakonom izrijekom dopušteno. Osim toga, u osnivanju javne ustanove može sudjelovati više osnivača, primjerice država i županija, županija i grad.

U Hrvatskoj postoji preko 680 pružatelja usluga smještaja za starije osobe. Većinom je riječ o privatnim domovima (1, 2, 3). U cijeloj zemlji samo su tri državna doma te 54 doma koje su osnovale jedinice lokalne i regionalne samouprave, a u njih se ubrajaju i decentralizirani domovi (osnivačka prava prenijeta su s države na jedinice regionalne samouprave). Takvih je domova 45, a jedan od njih je dom u Vukovaru.

Jedinice lokalne samouprave rjeđe su osnivači domova za starije i nemoćne, a domovi čiji su osnivači gradovi i općine nalaze se u Daruvaru, Zagrebu, Umagu, Buzetu, Labinu, Šandrovcu, Konavlima i Tisnom.

Do sredine 2026. godine u Hrvatskoj bi trebalo biti izgrađeno i opremljeno 18 centara za starije osobe od kojih se osam (u Dubrovniku, Drnišu, Našicama, Vrgorcu, Đurđevcu, Dugoj Resi te općinama Kostrena i Nedelišće) u potpunosti financiraju sredstvima Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, dok se preostalih 10 centara financira iz državnog proračuna (1, 2). Nisu to jedina ulaganja. Primjerice, Samobor i Biograd na Moru nedavno su objavili kako kreću u projekte izgradnje domova za starije osobe (1, 2, 3).

Zaključno, Vukovarsko-srijemska županija osnivač je doma za starije u Vukovaru te grad bez županije ne može proširivati kapacitete tog doma. Međutim, grad može samostalno ulagati u nove kapacitete.


Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.